Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Positiva minnen från Grekland. (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43160)

AkeP 2019-08-03 07:27

Positiva minnen från Grekland.
 
Några positiva minnen från resor till Grekland från 1975 till 2018. Del 1.

Av alla öar som vi besökt har de allra flesta gett oss bestående, positiva minnen. De fåtal negativa upplevelserna har vi förträngt. Här kommer några positiva minnen utan tids- eller rangordning.

Kreta
Den första resan, 1975 gick med Fritidsresor till Kreta.
Juntan hade då fallit och alla kunde åka dit med hedern i behåll. Hersonissos blev den först orten vi valde. En ort som då var tämligen oförstörd av turism. Vi deltog i arrangerade utflykter till Chania med Kazansakis grav, Matala med grottorna där hippies hade bott, Faistos och givetvis Knossos. Med på utflykterna fanns då guiden Urban, en mycket kunnig person som kunde förmedla allt vi kunde önska oss av kultur och historia. Vi har aldrig senare stött på en bättre guide. En liten detalj var att han alltid tog av sig sina solglasögon när han, vänd mot oss passagerare, berättade under varje busstur spännande och informativa historier om de orter vi skulle besöka.
I Hersonissos fick vi också den bästa grekiska salladen som vi någonsin ätit som bl. a. bestod av hemlagad fetaost och vattenkrasse.
I Falassarna upplevde vi den mest underbara stranden med rosa sand som gav vattnet samma färg.
En kombinerad buss/båttur på södra Kreta till Sougia, Ag Ruomeli, Loutro och Sfakia kan vi också rekommendera.

Lipsi
En dam på restaurang Calypso lärde oss att även att äta fenorna på friterade barbouni. En delikatess. Här fick vi också lära oss att servitörens portlak, från egen trädgård, var rik på omega3.
På Panorama Studios fick vi också en överraskning i form av flera nyfriterade barbouni som erbjöds oss av dottern i huset. Pappan var fiskare. När vi skulle resa vidare bar han våra väskor ända in i Nisses bageutrymme.
På hemväg till fots i värmen från badviken Platia Giallos stannade en bil, som sedan länge skulle ha skrotats, och chauffören erbjöd oss skjuts. Vi accepterade med glädje och packade in oss bland bambukäppar och fiskredskap i den lilla hytten. Det var inte tal om någon ersättning för resan.

Fourni
Första besöket var ett dagsbesök från Samos med Flying Dolphing. Vi satt på ett kafé i hamnen och väntade på båten tillbaka till Samos. Koula, dottern till Toula kom förbi och frågade om vi inte ville tillbringa väntetiden i ett av hennes rum, Toula rooms, sträcka ut oss och duscha. Utan kostnad. Vi tackade givetvis för erbjudandet. Vi har bott där åtskilliga gånger under senare år.
Några år senare åt vi på Nickos, Den klassiska hummer med spagetti med en gigantisk rulle hushållspapper på bordet. Nickos fru undrade om vi hade varit där tidigare. Ja, sa vi men hur kan du känna igen oss? Det är mitt jobb kom svaret snabbt.

I Kambi, en liten by utanför, satt vi och åt lunch på Georgios Fisch taverna och ville ha barbouni. Tyvärr hade bordsgrannen, en typisk grek med silverfärgad mustash, redan beställt alla barbounis som ingick i dagens fångst. Han uppfattade vår besvikelse och lämnade över en fisk till Christina. Vi återgäldade gesten med att lämna en halv liten flaska Plomari ouzo till honom och hans fru. Tidigare kunde vi beställa fisk direkt från båten när Georgios kom tillbaka från fisketuren, vilket vi missade denna gång.

Uppe vid kyrkan fanns en restaurang, Kali Kardia, vars servitör också kände igen oss från tidigare års besök. Utmärker vi oss så mycket?

Uppe vid torget kan man också tillbringa någon timme på kafé Stelios och studera kommersen vid bageriet under inmundigande av något drickbart. I och utanför bageriet träffades många av byns invånare under förmiddagarna för informationsutbyte.

En präst från Skotlands BBC skulle göra en resa i St Johannes fotspår och reaktionen när han trodde, efter färden från Samos, att han var på Patmos och inte på Fourni, är ett annat roligt minne, för oss men inte för honom. Mycket semaforerande med armar och ben, dock inga svordomar på någon skotsk dialekt, så vitt vi kunde höra. Han ringde också hem till sin fru och frågade var Shirley Valentine fanns i Grekland.

Del 2 kommer inom kort.

Flera och utförligare beskrivningar av flera våra resor återfinns under Resebrev.
Åke och Christina

Kyy 2019-08-03 10:08

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Härligt tema klapp_klap.Ser fram emot fortsättning.
bye_bye Ritta

KR 2019-08-03 10:45

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Men så trevlig läsning, väntar på det 2!
//
KR

yannis 2019-08-03 13:09

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
fb_gilla
Tack Åke och Christina!


https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=19804

Birgitta.

Masse 2019-08-03 16:12

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Härliga minnen!
Kul grej med prästen!

Masse

Hasse 2019-08-03 22:50

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Vi har också en ansenlig mängd minnen men de är av betydligt senare datum än era. De ni har varit med om är det få här på Kalimera som kan stoltsera med vad gäller personliga möten och speciella händelser.


/ Hasse:cool:

Kalimera 2019-08-05 13:27

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Tack snälla för härlig läsning! klapp_klap

Väntar ivrigt på del 2. :)

AkeP 2019-08-06 07:36

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Några positiva minnen från resor till Grekland från 1975 till 2018. Del 2.

Av alla öar som vi besökt har de allra flesta gett oss bestående, positiva minnen. De fåtal negativa upplevelserna har vi förträngt. Här kommer fler positiva minnen utan tids- eller rangordning.

Aten
På 80-talet gick vi tillbaka till hotellet i centrala Aten på kvällarna utan att känna rädsla för överfall eller rån. Vi var väl naiva, men det gick bra.
i de ljumma kvällarna satt vi några gånger utanför amfiteatern Herodos Atticus och tjuvlyssnade och njöt av pågående koncerter.

Kos
Vi bodde på Achilleas med havsutsikt. Vi frågade värden om vissa böcker (grekisk kurslitteratur till Christina) fanns till salu i Kos stad. Han sa snabbt att ”det fixar vi”. Han engagerade sin son för att finna böckerna och det lyckades. Vilken service! Värden skjutsade oss också till färjan när vi skulle resa vidare. Vi fick inte beställa taxi!

Mytilini
Lägenheterna Pano Sto Kima alldeles vid stranden i Ag. Isidoros. Vi var de första gästerna där efter tillbyggnaden. Där var det fräscht och massor av eluttag (10 st.). Vi behövde inte krypa under sängarna för att hitta rummets enda uttag, vanligt i många andra rum.

Vi glömde en liten handväska av läder, tidigare inköpt för dyra pengar på Cypern, vid en vistelse i Mytilini stad. Någon vecka senare ”mellanlandade” vi på samma ö några timmar i väntan på en färja till Samos och uppsökte samma boende och där fanns väskan kvar med innehåll och allt.


Limnos
Stora portioner barbouni var de billigaste och bästa på alla semestrar.

Samos
Denna ö är vår ”hemö”. Vi bodde åtskilliga gånger hos Maria och Georgios på Sandalis Apts. I Pythagorion. Vi hälsades alltid välkomna med drycker och förplägnad. Om någon färja blev inställd kunde vi alltid komma tillbaka och disponera rummet till nästa färjas avgång. Utmärkt utsikt över klostret och delvis över Potokaki-stranden.

Ibland kom en flock getter ända fram till gräsplanen nedanför rummen. En tämligen sliten herdinna i lika sliten städrock lyckades styra flocken till vänster eller höger med enbart visslingar, rop och en och annan kastad sten. Hur bar hon sig åt?

Vi började ofta aftnarna på hamnkafé i Pythagorion och då ofta på Mougavi, ett litet ställe närmare piren där passagerarbåtarna lägger till. En ouzo innebar dryck i form av en miniatyrflaska (4 cl), en kanna vatten och en tallrik med oliver, fetaost, bröd och några salta småfiskar. Vi beställde utan is och bröd. Dagen efter och kommande dagar behövde vi endast sätta oss och den tidigare beställningen levererades på nytt och utan vår medverkan. Personkännedom?
På Dionysos strandtaverna, bortom piren med Pythagarosstatyn åt vi ofta lunch och i slutet av beställningen tillade jag: ”och en liten flaska ouzo”. Nästa gång behövde jag bara säga ”och…” då servitören snabbt kompletterade beställningen med den lilla flaskan ouzo (svindyrt literpris) vid kommande dagars beställningar.

Museet i Pythagorion, som det sades under de senaste 10-12 åren, skulle vara klart ”nästa år” blev äntligen klart för några år sedan. Väl värt ett besök.

Dryckesaffären vid taxistationen, inte den närmast hamnen utan butiken intill, har en manlig expedit som kan väldigt mycket om olika Samosviner och Ouzo från olika brännerier från många öar. Han föreläser gärna om dryckernas framställning och olika kvalitéer.

Patmos
Huston Kafé vid torget befolkades med stamgäster. Serveringen sköttes tidigare av två åldriga damer. Vid senaste besöket sköttes serveringen av en gammal dotter. Billig och utmärkt ouzo.

Astypalia
Efter en bussutflykt till Maltezana skulle vi ta bussen tillbaka men bussen hade motorproblem och gick inte mer denna dag. Vi ställde oss vid busshållplatsen och väntade ändå. Snart kom en bil vars förare erbjöd oss skjuts tillbaka på det lilla flaket. Inte heller denna gång var det tal om ersättning.

Agathonissi
Jannis och Voula på Pension Glaros, ett trivsamt par. Vi påminde Voula om talesättet ”huvudet upp och fötterna ner” som hon lärt sig på svenska av tidigare gäster som svar på frågan ”hur mår du?” Här åt vi fantastiska grillspett.

George´s taverna med getkött, en för oss ovanlig rätt som smakade förträffligt. Våra fördomar om getkött kom på skam.

Leros
I Pandeli har vi varit flera gånger och alltid ätit god mat. En gång beställde vi rödbetssallad som tillbehör varvid servitörens panna skrynklades. Han sågs strax ila iväg och köpte en burk Felix inlagda rödbetor i närbelägen minimarket.

Vi lokaliserade även Göran Schildts hus.


Flera och utförligare beskrivningar av flera våra resor återfinns under Resebrev.
Åke och Christina

Netwolf 2019-08-06 09:26

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Men, TACK Åke & Christina för dessa underbara små anekdoter. klapp_klap
Och precis som ni säger. Det som är negativt har man förträngt! Varför älta? :)

/Netwolf

Kalimera 2019-08-06 14:13

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Citat:

Ursprungligen postat av AkeP (Inlägg 420531)
Vi glömde en liten handväska av läder, tidigare inköpt för dyra pengar på Cypern, vid en vistelse i Mytilini stad. Någon vecka senare ”mellanlandade” vi på samma ö några timmar i väntan på en färja till Samos och uppsökte samma boende och där fanns väskan kvar med innehåll och allt.

Det är sådana händelser som etsar sig fast i minnet och gör att man älskar Grekland. Har själv varit med om det några gånger, bland annat under min första resa till Rhodos 1979. Minns hur paff jag blev av att prylarna fanns kvar dagen efter, och "vaktades" av en äldre herre.

Det där med rödbetorna har vi också varit med om. :)

Tack snälla för fina texter! klapp_klap

Kajja 2019-08-06 23:40

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Hoppas det inte gör nåt om jag slinker in med några poitiva minnen från Grekland även om det inte bara gäller Grekerna. Kändes lite onödigt att starta en ny tråd.

När vi var på Kreta för många år sedan så träffade vi ett svenskt par i 70-års åldern på Kalamakistranden på Chaniakusten. Åh vad mycket bra info vi fick av dom!
De pratade bla.a mycket gott om träffarna på "Svenskcafet" i Kato Stalos.
I vilket fall så skulle vi ta oss till Rethymnon nästa dag. Då säger mannen, Gösta, att vi kunde åka med honom. Han var kartritare åt Apollo😯!!..och skulle kolla upp lite vägar åt det hållet. Det blev en mycket trevlig biltur🚗..som kostade gratis!

Ett annat minne som satt sig är från Zakynthos när min make var såå sugen på en rejäl köttabit men Rochfordsås (stavas det så).. Restaurangen hade inte den såsen men kyparen lovade honom en "fantastisk rätt" om vi tog ett bord. Vi satte oss och fick ett krus vin.
Såg hur kyparen sprang bort till butiken intill och inhandlade ingredienserna till denna sås.
Gissa om det blev dricks den kvällen! Maken njöt veŕkligen!👌
/ Kajja bye_bye

Kalimera 2019-08-08 14:33

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 420567)
Såg hur kyparen sprang bort till butiken intill och inhandlade ingredienserna till denna sås.

klapp_klap

karinafp 2019-08-08 19:29

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 420567)
Såg hur kyparen sprang bort till butiken intill och inhandlade ingredienserna till denna sås.

Jag har varit med om något liknande. Vi ville ha rött vin till köttbiten, och kyparen sa att de hade ställt in allt rött vin i kylen, men om vi ville vänta någon minut så skulle han springa över till vin- och spritaffären en bit upp på gatan och köpa en tempererad flaska. flabb_flab

Karin

Riitta 2019-08-08 19:48

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
En liknande sak hände mig på Kalymnos för många år sedan :-) Jag skulle ha kaffe i en av ställerna vid strandpromenaden i Pothea och jag frågade mannen där ifall han inte hade någon kaka till kaffet. Det hade han inte, men han hoppade upp på moppen, lämnade mig ensam och kom tillbaka efter en stund med en ask goda kakor :-)


Riitta

karinafp 2019-08-09 10:16

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Riitta (Inlägg 420645)
En liknande sak hände mig på Kalymnos för många år sedan :-) Jag skulle ha kaffe i en av ställerna vid strandpromenaden i Pothea och jag frågade mannen där ifall han inte hade någon kaka till kaffet. Det hade han inte, men han hoppade upp på moppen, lämnade mig ensam och kom tillbaka efter en stund med en ask goda kakor :-)

Haha, det får mig att minnas en kväll på Faros i Pigadia. Det var den 20 juli då jag som Margareta har namnsdag tillsammans med Ilias, så när vi slog oss ner och beställde in vår ouzo önskade jag givetvis Ilias "Xronia pollà", varpå han sprang ner till konditoriet som då låg där Apse svise nu ligger, och köpte en kartong chokladbakelser som han bjöd oss på. flabb_flab Det var första - och enda gången jag provat kombinationen ouzo och choklad. Jag minns också att jag spillde ett chokladflarn på klänningen. Det smälte direkt i värmen, så jag blev tvungen att gå hem och byta klänning innan vi kunde fortsätta till nästa stopp.

Karin

Faestis 2019-08-10 18:56

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Så trevlig läsning Åke och Christina!
Snart kommer det mer positiva minnen hoppas jag! Ni har ju verkligen rest mycket i Grekland och under så många år. Så trevligt sätt att berätta på - väntar på fortsättning..... :p

yannis 2019-08-11 16:07

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
SERVICE kan verkligen grekerna. En av dom minnen jag kommer på är från storstaden Aten.
Vi hade tagit in på ett hotell för avresa hem dagen därpå. Vi skulle gå ut och äta men jag mådde tjuvtjockt i magen och det enda jag kunde tänka mig att äta var en yoghurt.

Vi kom till en taverna, som var som en oas mitt i storstaden. En fin gräsmatta omgärdade tavernan. Ute på gräsplanen hade dom anlagt en grill och Arne blev så sugen på en maffig grillad köttbit. Jag kunde inte tänka mig det, men det blev den tavernan. Arne beställde ett kilo vitt krus, en grillad köttbit samt frågade om dom hade yoghurt åt hustrun. Nja, vi är ingen frukostservering, men,men,,,,,Han gick iväg och kom tillbaks med två yoghurt från supermarket! "Vilken sort vill du ha,jag tar själv den andra imorgon bitti"!

Han la på köttbiten på grillen samt gick och hämtade kruset. Ett halvt kilo! "Men vi beställde ett kilo vitt". "Javisst, men för att inte det vita vinet ska bli för varmt, kommer jag ut med den andra halvan när ni druckit upp det första". Vilken härlig kille!

Tack, än en gång, Åke och Christina för era berättelser. Jag vet att ni kan berätta mycket, mycket mer om era resor i Grekland. Ni har stor erfarenhet!

Hälsar Birgitta från underbara Paleochora.

AkeP 2019-08-16 15:44

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Några positiva minnen från resor till Grekland från 1975 till 2018. Del 3 (sista).

Av alla öar som vi besökt har de allra flesta gett oss bestående, positiva minnen. De fåtal negativa upplevelserna har vi förträngt. Här kommer några fler positiva minnen efter inventering av hjärnans semesteravdelning, alla utan tids- eller rangordning. Vissa händelser kanske inte är lika underhållande för de inblandade t. ex. prästen som steg av på fel ö eller tjejerna nedan, men för oss åskådare gav de roliga minnen och det gör det nog för de ”drabbade” också – efter någon tid.


Kos
En av de första resorna tillbringade vi på Kos och i byn Kardamena. På torget där stod två tonårstjejer och tvättade kläder i den lilla fontänen. En äldre dam såg detta och tjejerna fick en utskällning de troligen sent skulle glömma. Även om de inte förstod ett ord vad damen uttalade var kroppsspråk, ordflöde och tonläge omöjligt att missförstå. Tjejerna packade snabbt ihop och avlägsnade sig skamset från platsen.

Patmos
Meloi, en strand med taverna en bit utanför Hora. En lunch på tavernan kan vi rekommendera, fridfullt och med vågskvalp. Men på söndagarna kommer det en eller flera bussar med grekiska turister som besökt öns kloster och St Johannes grotta. Alla skall äta lunch och full kalabalik uppstår. Bord och stolar arrangeras om av gästerna till långbord där den medföljande prästen får bästa platsen. Beställningarna haglar och ljudnivån når nästan smärtgränsen.
Om ni ser bussar som anländer nedför backen och ni tänker äta lunch kan det vara klokt att skynda dit och placera er vid ett bord med bra överblick och beställa innan bussresenärerna invaderar tavernan. När alla åkt iväg breder lugnet ut sig igen.

Fourni
På Nikos taverna åt ett blandat sällskap av engelsmän och holländare krabbsallad. När Nikos fru skulle duka ut sa en engelsman ”det var den bästa salladen jag någonsin ätit”. Han gjorde en konstpaus, tittade på henne och utbrast högt ”är du gift?” Allmän munterhet utbröt bland tavernans gäster. Kanske en gammal kommentar men rolig då.

Mytilini/Lesvos
På ”gubbkaféet” på torget i Plomario beställde Christina två koppar kaffe med lite socker - på grekiska. Hon hade gått några kvällskurser i grekiska och tyckte att beställningen gick fram korrekt. Den äldre servitören levde ett rikt inre liv en stund medan han försökte identifiera språket, det var ju inte engelska eller tyska men vilket språk? Han kom sedan fram till att det ändå var grekiska och ropade den korrekta beställningen på klanderfri grekiska in till köket.

Vid kaféet vid kyrkan i Ag. Isidoros firades att stranden fått Blå Flagg d.v.s. högsta betyg. Långbord dukades med mat och dryck till alla. Dansuppvisning av grekiska ungdomar. Hög stämning.

Vi upplevde även en ouzofestival i Plomari hamn där långbord med ouzo och lättare förtäring fanns för alla. Hög stämning även här. Grekerna saknar inte fantasi när det gäller att komma på en anledning för att arrangera en fest. Lokala fester förekommer på nästan varje ö av olika skäl.

Tinos
Göran Schildts väderprognoser om hårda vindar, baserats på förekomsten av små moln runt berget Tsiknias topp, verkade stämma och vi var därför förberedda på att hålla i hattarna.
På Tinos finns några av världens vackraste duvslag utplacerade runt ön.

**********
Allmänt på de flesta öar
Om man är morgonpigg kunde man tidigare höra dunket från fiskebåtar med tändkulemotorer lämna hamnen för att hämta hem dagens fångst. Nu har båtarna modernare motorer som inte har lika mäktigt ljud. Vid återkomsten till hamnen samlades lokalbefolkningen för att handla färsk fisk direkt från båtarna, om fångsten blev god. Horder av katter fick skräpfiskarna. Bilder av dessa förväntansfulla katter har väl många tagit.

Nybakade, varma och välsmakande frukostbröd inhandlades på bageriet för att avnjutas på balkong.

Avskedspresenter i form av muggar, mindre ouzoflaskor och några väggdekorationer med lokala motiv fick vi några gånger av tavernor och boenden. Vi använder dagligen muggar med Pythagorasmotiv från taverna Maritsa och från Sandalis Hotell på Samos/Pythagorion.

*****
Detta var ytterligare några minnen från våra resor till Greklands öar. Vi hoppas att alla grekofiler har många positiva minnen som ni vill delge oss andra och att vi inspirerat till en ny eller förlängd tråd.

Christina och Åke Persson, Uppsala

yannis 2019-08-17 12:33

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Meloi på Patmos, som Åke och Christina beskriver, är en strand värd ett besök. Inte bara för tavernans skull utan även för den fina utsikten. Dessutom är det gångavstånd från Skala, hamnstaden.


https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20748

Birgitta.

malou 2019-08-17 14:19

Sv: Positiva minnen från Grekland.
 
Jeg har mange gode, og tildels morsomme og lattervekkende minner, fra tidligere tider. Pluss ett ferskt :) .

Fikk for noen uker siden uventet en flybillett i hånden. Vanligvis er det lett match å finne bosted i Myrties på Kalymnos, selv i en hektisk augusttid og selv om det sammenfaller med Mariadagen. Bookingsider meldte fulle hoteller, ofte er det feil, men mine telefoner og emailer til diverse viste at det var den brutale virkeligheten. Desverre. :eek:

Apostoli på hotell Nefeli beklaget at ingen rom hos dem var ledig, men skrev samtidig at han gjerne kunne prøve å finne noe hos andre. Hvis jeg ville? Klart jeg ville. :) Og ikke bare tryllet han frem et rom et annet sted, han booket det for meg, ordnet alt! :) En utrolig vakker gest, overraskende, og fantastisk service - ikke minst med tanke på at jeg aldri har bodd Nefeli - og at Apostili absolutt ikke kjenner meg fra før. - Hjemkommet i går etter flott uke på Kalymnos. Alt pga gode Apostoli, som jeg nå har hilst på og takket. bye_bye


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT