Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Naxos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Ingen blast i ar! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=19957)

tramp 2009-07-10 17:13

Ingen blast i ar!
 
Hej! Tankte bara meddela fran plats pa Naxos att vadret i lla fall varit perfekt! Typ 30 grader och ingen blast, havet har nastan legat spegelblankt. Otroligt jamfort med forra aret!

ingegerd46 2009-07-11 10:31

Sv: Ingen blast i ar!
 
Instämmer! Vi var där 24 juni-6 juli och det var helt fantastiskt! Vinden var alldeles lagom hela tiden. Och inte behövde man sätta fast parasollet med linor. Längtar dit igen, speciellt när regnet bara öser ner här. Ingegerd

Peter 2009-07-11 19:46

Sv: Ingen blast i ar!
 
Jag pratade med två pers på Tinos igår och bägge sade att det var varmt som en bakugn och att det varit ovanligt lite vind i år...

Riitta 2009-07-11 20:48

Sv: Ingen blast i ar!
 
Till och med Karpathosvinden lär ha gett sig i sommar:eek:;)

Riittabye_bye

Lissi 2009-07-11 21:19

Sv: Ingen blast i ar!
 
Då vi åkte från Rafina till Tinos på midsommaraftonen så blåste det jättemycket och maken suckade tungt och mindes blåsten förra året;)
Men det var bara 2 dagar, sen blev det helt fritt från blåst och det höll i sig under våra tre veckor....Ibland längtade vi lite efter åtminstone lite vind. Sista dagarna på Evia var olidligt varma. Man är visst aldrig nöjd:eek:.
Bara efter 2 dagar hemma längtar man tillbaks till sol och värme.

Lissi

kize 2009-07-12 19:24

Sv: Ingen blast i ar!
 
Direktrapport fran Naxos: Vinden har atervant och allt ar ater sa som det brukar vara. Har haft nagra dagar med mkt varmt o helt vindstilla men igar borjde det blasa lite igen. Mycket behagligt nu!

Halsar
Kicki o Ingemar

Mamarazzi 2009-07-22 10:05

Sv: Ingen blast i ar!
 
Ar pa naxos just nu och det blaser ganska mycket. Det borjade i forrgar. Vi var t o m tvungna att ta ner markisen pa var balkong for den gnisslade sa.

Hittade forresten ett bra rum i stan ett kvarter fran torget. Det heter inget sarskilt men agarinnan heter Anna och det ligger tva tvargator fran torget ner mot gatan papavasilieou. Havsutsikt och frukost for 35 e.

Pixie 2009-07-24 11:17

Sv: Ingen blast i ar!
 
Åker till Naxos vecka 33.
Hur stor risk är det att det blåser så mkt att båttransfern bli inställd (vi reser med Apollo)? Händer det ofta?

NaxosNille 2009-07-24 13:05

Sv: Ingen blast i ar!
 
Det er ikke ofte båtene til Apollo blir innstilt. Det kan hende de blir litt forsinket ut fra havnen i Santorini, og det har hendt at passasjerene blir sendt med Blue Star, men innstilte båter er sjeldent. Båtturen pleier jeg å glede meg til - det er en del av ferien. Hvis du vet at du blir sjøsyk, snakk med apoteket ditt og få dem til å anbefale sjøsyke-tabletter. Ikke bruk unødig tid til å gå og uroe deg for båtreisen i flere uker før du reiser._B-anana

grimm 2009-07-24 20:16

Sv: Ingen blast i ar!
 
Jo, paa Amorgos har det blaast ett tag ocksaa, men det har gett mig sig nu. Idag var det naestan omoejligt att vara ute pga fraanvaron av en svalkande bris.

\Grimm

Kalimera 2009-07-29 09:20

Sv: Ingen blast i ar!
 
Jag fick den här rapporten från Naxos igår:

Det blåser massor här och en del båtar är inställda, bland annat superjet. Vi skulle åkt från Amorgos till Santorini i går men fick åka hit till Naxos i stället.

Så här ser det ut just nu:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vind.gif

Andros och Tinos är värst drabbade, där blåser det mellan 8-9 Beufort, vilket betyder mellan 17-24 m/s. På norra Naxos och på Dounoussa blåser det också ganska bra.

tramp 2009-07-29 20:49

Sv: Ingen blast i ar!
 
Då hade man tur i år som åkte lite tidigare! Förra året var ett elände vill jag minnas, det gick knappt att sitta på tavernorna, dom spände upp stora skydd så man fick lite lä. Jag har aldrig lyckats reda ut när bästa tiden är för att undvika blåst men min teori är början på juli, kan det stämma?

Aiakos 2009-07-30 09:24

Sv: Ingen blast i ar!
 
Det är nog väldigt svårt att svara på, i år var början av juli perfekt med lite blåst iaf fram till den 13onde.

NaxosNille 2009-07-30 09:50

Sv: Ingen blast i ar!
 
Det blåser i alle fall godt akkurat nå!!! Har akkurat sjekket på live webkamera. Det er helt umulig å gradere seg mot meltemien, som blåser over så godt som alle øyer i Kykladene hver sommer. Mange av våre greske venner og bekjente er evig takknemlig for den svalende vinden som gjør varme sommerdager mulig å holde ut. Tenk å jobbe i 35-40 graders varme - vi som kan ligge på stranden og slappe av har vel ikke så mye å klage over? Jeg skulle gjerne byttet ut regnet her hjemme med litt sol og varme, og tatt meltemien med på kjøpet som bonusflabb_flab

Pixie 2009-07-30 11:58

Sv: Ingen blast i ar!
 
Ahh.. Vi åker nästa lördag. Hoppas det har lugnat sig lite tills dess... Fast jag tror nog att vi överlever iallafall :)

tramp 2009-07-30 18:53

Sv: Ingen blast i ar!
 
Citat:

Ursprungligen postat av NaxosNille (Inlägg 175477)
vi som kan ligge på stranden og slappe av har vel ikke så mye å klage over?

Du har rätt, vad gör det om det blåser, bara solen skiner och tavernorna har öppet!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT