Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   (H)ärliga Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=28201)

Rejkaart 2011-08-28 13:02

(H)ärliga Grekland
 
Var på Santorini i juli, på väg till en annan lugnare ö (Anafi). Behövde lite cash så jag tog pengar ur bankomaten. Tillbaka på hotellet upptäckte att mitt bankkort var borta!. Letade 5 ggr i varje ficka, vände upp-och-ned på allt som låg inom räckhåll, etc etc .Till slut gick jag ut och hamnade framför bankomaten ifråga. Gick in på affären som låg alldeles intill och frågade om man möjligen....
Och si! Någon ärlig människa hade hittat och lämnat in mitt visa kort som jag lämnat kvar i bankomaten (sicken lantis!).
Visst blir man glad ?!

Rejkaart

Masse 2011-08-28 13:31

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Jo visst blir man glad. Glad också att få höra om händelsen. Det påminner om det mångåriga ryktet om ärlighet som funnits om Grekland. Trevlig motbild till de tråkiga rapporter som vi dessvärre också får ibland om ficktjuvar mm i de grekiska storstäderna.

Således: Ännu lever den berömda ärligheten på många håll i Grekland.klapp_klap

:) Mats

Netwolf 2011-08-28 19:04

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Härligt att höra :)

Lissi 2011-08-28 19:22

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Instämmer till fullo! Man blir så himla glad att höra sådant._B-anana

Lissi

mouche 2011-08-28 20:00

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Men hvilken verdi har et Visa-kort for andre som man ikke har pin-koden til?

Lissi 2011-08-28 20:10

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av mouche (Inlägg 250678)
Men hvilken verdi har et Visa-kort for andre som man ikke har pin-koden til?

För den som blir av med sitt kort är ju semestern förstörd för man kommer ju inte åt pengarna så visst är det väl bra att få tillbaks det oavsett.....och Du kan utan vidare betala med ett stulet kort där man fortfarande har apparater där kortet dras..där man inte själv anger sin kod....Betalar jag med mitt kort i Grekland är det inte en käft som begär ID....

Lissi

Zappa 2011-08-28 20:21

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Och på vissa siter på nätet räcker det med kortnummer och cvc-nummer. Så kan du handla vad, och hur mycket du vill! Så jag skapar alltid bort det och har det lagrat i hårddisken (den gråa slemmiga saken längst upp... ;)

bye_bye
/Zappa

mouche 2011-08-28 20:35

Sv: (H)ärliga Grekland
 
Jeg reiser aldri uten å ha med minst to kort, og et tapt kort melder jeg fra om med en gang for å slippe å stå der uten betalingsmidler.
Og som regel er jeg sammen med andre, min fru, og hun har sine kort i tillegg.

Skulle noen bruke kortet for å bestille ting fra nettet (inklusive cvc) så vil man ikke ende opp med noen regning for dette så lenge man melder ifra.

En annen ting jeg har gjort er å scanne kort og pass og sendt disse på mail til meg selv slik at jeg alltid vil kunne hente disse frem på mail hvis jeg skulle miste eller bli frastjålet disse.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT