Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Skopelos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=79)
-   -   Undrar lite (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44509)

Kajja 2021-04-24 23:01

Undrar lite
 
Masse och alla andra som varit där!
Är så nyfiken på Skopelos.
Vad är det som gör ön så speciell och underbar?
Masse, vet att du skriver så fint om den.
Varför ska jag/ vi välja att ta färjan till Skopelos istället för att stanna på Skiathos?
Har bara varit över där på en dagsutflykt men det är ju inte tillräckligt för att bilda sig en uppfattning.
/ Kajja bye_bye

Masse 2021-04-25 00:30

Sv: Undrar lite
 
Hej Kajja!

Kul att du är nyfiken på Skopelos. Blev lite överraskad av din fråga. Men det stämmer ju till eftertanke. Varför ska man åka till Skopelos?

Till att börja med upptäckte jag att jag inte hade lagt upp en enda bild från Skopelos i mina album. Lite snabbt rättade jag till det lite hjälpligt. Har en hel drös av bilder men i albumet stoppade jag in några bilder från Skopelos stad och från två favoritstränder, Agnontas och Panormos.

Och Agnontas och Panormos är väl för oss två stora anledningar till att vi gillar Skopelos. I vårt tycke jättegosiga och vackra stränder med krypavstånd mellan solsängen, vattenbrynet och lunchbordet.

Maten på Skopelos är bland det bästa vi ätit i Grekland. För oss är maten halva nöjet när vi reser, och här trivdes vi väldigt bra på tavernorna, både på stränderna och i Skopelos stad.

Skopelos som ö och Skopelos stad är för oss alldeles lagom stort. Ön är hanterbar att åka omkring på med moppe och Skopelos stad är perfekt att strosa omkring i på kvällarna. Varken ön eller stan är så liten att man får lappsjuka och tröttnar efter några dagar, men inte heller större än att man lätt kan ta sig runt.

Ett litet minus är dock att det i Skopelos stad, eller i dess direkta närhet, inte finns någon strand som vi tycker är värd namnet. Men det tycker vi kompenseras väl av att det är ganska korta avstånd att åka med moppe till öns helt underbara stränder, vilka är en anledning till vår passion för Skopelos. Och ...... inte minst ...... vi var positivt överraskade av goda kommunikationer med buss till öns stränder. Betydligt bättre än vad vi varit vana vid från andra grekiska öar. Vill man inte åka moppe till stranden så tar man bussen.

Ja, vi tycker helt enkelt att Skopelos är en skön och vacker ö med mysiga stränder och god mat. Rekommenderar varmt ett inköp av Kalimeras e-guide om Skopelos som kan berätta så mycket mera.

Att jämföra Skopelos med Skiathos är för mig svårt eftersom jag aldrig har bott eller åkt runt på Skiathos. Jag har bara erfarenhet av Skiathos stad på väg till Skopelos. Men ett helt spontant och ovetenskapligt intryck som jag har av det är att Skiathos har lite mera turisttryck och att stan ger mig mera känsla av tingel tangel och stoj (vilket jag inte gillar) än vad jag känner på Skopelos. Där får jag mera lugn och ro.

Masse

Kajja 2021-04-25 00:46

Sv: Undrar lite
 
Tack snälla Masse! Önskade precis detta svar från dig! Kan säga några ord om mina upplevelser av Skiathos imorgon men nu är tänderna borstade och ögonen vill blunda såå..Kalinichta!
/Kajja bye_bye

Netwolf 2021-04-25 10:45

Sv: Undrar lite
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 438210)
Maten på Skopelos är bland det bästa vi ätit i Grekland.

Kan bara instämma! Otroligt god och vällagad mat överallt. Fick inte en enda medioker måltid, under min vecka där. Nåt som var extra speciellt var deras sallader som var helt fantastiska med ingredienser som päron, russin, valnötter och granatäpple t ex. Min dotter pratar helt lyriskt om dessa än idag! :)

/Netwolf

Catlady 2021-04-25 17:49

Sv: Undrar lite
 
Kajja, din fråga fick mig att börja fundera: vad är det som gjort att vi tillbringat 6x2 veckor på just Skopelos??!
1. Fina Skopelos stad med alla sina fina gränder och små torg. En fin "kaj" promenad med bra restauranger och barer.
2. En mycket grön och lummig ö med små och större stränder här och var. Ett kristallklart vatten.
3. Skopeliterna själva, så vänliga och hjälpsamma. Går du "på stan" hälsar de flesta glatt på dig.
4. Finns mycket att se på ön, tex Glossa, Loutraki (Glossas hamn) med bra fiskrestauranger, Agnondas, Agios Ioannis sto Castro ( mamma Mia-kyrkan) för att nämna några få....
5. Lugnet och avsaknaden av trängsel! Skopelos är inte så utbyggt som tex Skiathos.
Och, för oss, vi känner oss helt enkelt hemma! Dessutom är Skopelos en väldigt välskött ö, de ligger långt framme med tex återvinning och miljövård. Prydlig kan man gott säga, till skillnad mot en del andra ställen. Och, eftersom ön är ganska liten är det nära till allt!
Catlady, som alltid längtar tillbaks........

Masse 2021-04-26 11:08

Sv: Undrar lite
 
Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 438216)
1. Fina Skopelos stad med alla sina fina gränder och små torg. En fin "kaj" promenad med bra restauranger och barer.
2. En mycket grön och lummig ö med små och större stränder här och var. Ett kristallklart vatten.
3. Skopeliterna själva, så vänliga och hjälpsamma. Går du "på stan" hälsar de flesta glatt på dig.
4. Finns mycket att se på ön, tex Glossa, Loutraki (Glossas hamn) med bra fiskrestauranger, Agnondas, Agios Ioannis sto Castro ( mamma Mia-kyrkan) för att nämna några få....
5. Lugnet och avsaknaden av trängsel! Skopelos är inte så utbyggt som tex Skiathos.

Catlady!

På några få rader och i fem kortfattade punkter så beskriver du mycket strukturerat och ändå utförligt allt det som jag försökte förmedla med min tre gånger så långa text.

Bra skrivet! Instämmer helt i alla fem punkterna. Det är precis därför man vill återvända till Skopelos.

Masse

Smultron 2021-04-26 11:23

Sv: Undrar lite
 
Bra sammanfattning av det fina med Skopelos Catlady!
:)

Catlady 2021-04-26 11:47

Sv: Undrar lite
 
Tack :) :)
Catlady, som verkligen älskar ön och som lämnat en "skärva" av hjärtat där......

Kajja 2021-04-26 11:57

Sv: Undrar lite
 
Tack för all info om Skopelos!!💙
Ja nu lägger jag till ön som nr.2 på önskelistan efter Naxos.
På dagsutflykten från Skiathos var vi vid den berömda kyrkan och vi strosade i de små ljuvliga gränderna. Vi åt en lunch vid hamnen och sen båt tillbaka.
Det var första veckan i juni så det var inte så turistlivat på Skiathos. Härligt att spendera kvällarna i gamla delen av staden som åxå har mysiga gränder och en fin hamn. Eftersom det finns mängder av stränder så hade vi mycket att både vespa och bussa till.
Att ta sig till flygplatsen och se plan landa och starta är en oförglömlig upplevelse:eek::eek:
Boendet på Roula Garden var underbart! Läget, med den fina trädgården full av olika blommor, precis vid stranden, är nåt jag längtar tillbaka till så det svidersnyft_drop Får se om det blir en 3e gång dit eller om vi väljer Skopelos.
/ Kajja bye_bye

Kalimera 2021-04-26 13:44

Sv: Undrar lite
 
Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 438216)
Kajja, din fråga fick mig att börja fundera: vad är det som gjort att vi tillbringat 6x2 veckor på just Skopelos??!
1. Fina Skopelos stad med alla sina fina gränder och små torg. En fin "kaj" promenad med bra restauranger och barer.
2. En mycket grön och lummig ö med små och större stränder här och var. Ett kristallklart vatten.
3. Skopeliterna själva, så vänliga och hjälpsamma. Går du "på stan" hälsar de flesta glatt på dig.
4. Finns mycket att se på ön, tex Glossa, Loutraki (Glossas hamn) med bra fiskrestauranger, Agnondas, Agios Ioannis sto Castro ( mamma Mia-kyrkan) för att nämna några få....
5. Lugnet och avsaknaden av trängsel! Skopelos är inte så utbyggt som tex Skiathos.
Och, för oss, vi känner oss helt enkelt hemma! Dessutom är Skopelos en väldigt välskött ö, de ligger långt framme med tex återvinning och miljövård. Prydlig kan man gott säga, till skillnad mot en del andra ställen. Och, eftersom ön är ganska liten är det nära till allt!
Catlady, som alltid längtar tillbaks........

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. klapp_klap

Skopelos är en av mina fem favoritöar, och jag bara älskar ön.

Kajja 2021-04-26 14:39

Sv: Undrar lite
 
En rättelse: Vi bodde på Roula Beach inte Roula Garden. / Kajja bye_bye

C@nny 2021-04-26 17:07

Sv: Undrar lite
 
Hej Kajja,

Mycket beror ju på vad du föredrar. Skopelos är ju en större ö. Skiathos har endast 20km vägnät. Det mesta cirkulerar i och runt den kosmopolitiska staden, som är den enda på ön. De flesta väljer att bo utanför staden.
Tingeltangel finns på den centrala gågatan Odos Papadiamantis, och en del sidogator, men om man tar sig in i gränderna så är det bättre. Där finns också många bra restauranger.
Vill man vandra så är ju Skopelos att föredra. Men det som dock är utmärkande för Skiathos är pärlbandet av fantastiska stränder. Och då menar jag riktigt fina sandstränder. Dessa ligger alltså med bra tillgänglighet oavsett var man bor.
Det finns väl ingen ö i Grekland som har så många fina sandstränder på en sådan liten yta som Skiathos.
Jag gillar även Skopelos, men just stränderna gör att jag personligen hellre väljer Skiathos.


//Conny :)

Kajja 2021-04-26 20:27

Sv: Undrar lite
 
Hej C@nny!
Javisst stränderna på Skiathos är fantastiska.
Samtidigt är man ju sugen på att se lite nytt.
Nu håller vi tummarna för hösten och då kan jag tänka mig vilken ö som helst..bara det blir Grekland.
/ Kajja bye_bye

Catlady 2021-04-26 21:43

Sv: Undrar lite
 
Helt rätt, Conny, Skiathos har väldigt fina sandstränder men själv föredrar jag klappersten/grus. Vattnet är klarare där, sanden grumlar en del. Dessutom är det ofta så mycket folk och trångt.
Kajja, om du gillar att se flygplan finns det en lite glömd strand på norra Skiathos som heter (tror jag) Xanema. Man kör bortom flygfältet, från staden sett, och fortsätter lite norrut. Där kan du guppa på vågorna och nästan "killa" flygplanen på "magen"när de lyfter. Rätt häftigt, faktiskt! Stranden är klappersten/grus och väldigt klart vatten.
Catlady, som nästan blev lite rädd första gången ;):)bye_bye

C@nny 2021-04-27 10:42

Sv: Undrar lite
 
Hej Catlady,

Håller med om att det kan vara lite trångt på de "turistiga" stränderna, även om Kolios m.fl, som ligger utefter södra delen är ganska lugna faktiskt.
Däremot så är det ju ingen direkt trängsel på favoriterna på norra sidan,Hidden beach, Mandrake, Elias (Gouornes) samt Agistros. På den sistnämnda var vi senast vi besökte ön, som vanligt i juli. Det var inte många själar på stranden.

//Conny :)

Kalimera 2021-04-27 15:36

Sv: Undrar lite
 
Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 438242)
Kajja, om du gillar att se flygplan finns det en lite glömd strand på norra Skiathos som heter (tror jag) Xanema. Man kör bortom flygfältet, från staden sett, och fortsätter lite norrut. Där kan du guppa på vågorna och nästan "killa" flygplanen på "magen"när de lyfter. Rätt häftigt, faktiskt! Stranden är klappersten/grus och väldigt klart vatten.

https://www.kalimera.se/grekland/ski...ch-airport.jpg

Xanema beach.

Kalimera 2021-04-27 15:38

Sv: Undrar lite
 
Kajja: här kan du se de 17 bästa stränderna på Skopelos, tycker i alla fall jag. :)

Catlady 2021-04-27 17:28

Sv: Undrar lite
 
Tack, Janne! Otroligt eller kanske inte ;):) att du hade en bild på Xanema också. Ditt bildarkiv måste likna ett stadsbibliotek i omfattning! Vilken skatt!
Imponerad Catlady:)
PS: min favorit på Skopelos är Glisteri, så fin liten "hästsko"bukt med ljuvligt klart vatten.

Kajja 2021-04-27 17:38

Sv: Undrar lite
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 438262)
Kajja: här kan du se de 17 bästa stränderna på Skopelos, tycker i alla fall jag. :)

Tack Janne!👍
/ Kajja bye_bye

Kalimera 2021-04-28 11:02

Sv: Undrar lite
 
Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 438270)
Ditt bildarkiv måste likna ett stadsbibliotek i omfattning! Vilken skatt! PS: min favorit på Skopelos är Glisteri, så fin liten "hästsko"bukt med ljuvligt klart vatten.

Jag har kanske 150 000 bilder från Grekland, så ja, det är ganska många. :)


https://www.kalimera.se/oar/sporader...volo-beach.jpg

Jag har flera favoritstränder på Skopelos. Hovolo är en av dem.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT