Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Onassis uppgång och fall (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43457)

Netwolf 2020-01-06 10:45

Onassis uppgång och fall
 
Heter en dokumentär på UR Play om Aristoteles Onassis liv och leverne och som aldrig upphör aldrig att fascinera. Tror inte ngn delat detta här.

Otroligt intressant historia om hans liv. Naturligtvis inte alltid så rena metoder, men man blir nog inte rikast i världen genom fair-play. Tyvärr.

Saker som jag noterade i dokumentären, var bl a att hans första oljetanker "Ariston" gick av stapeln i Göteborg. Och att hytterna på hans yacht "Christina O", alla hade namn efter grekiska öar. Båten är ännu i trafik och idag kan man göra göra chartrade kryssningar med henne. :)

I en annan tråd kan ni läsa mer om Ari och hans öden.

/Netwolf

Celbe 2020-01-06 13:52

Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 424188)
Heter en dokumentär på UR Play om Aristoteles Onassis liv och leverne och som aldrig upphör aldrig att fascinera. /Netwolf

Åh, detta måste jag kolla på. Allt med Onassis (och Kennedys) är otroligt intressant! Två familjer med mycket tragik men som också varit betydelsefulla för sitt land. Dagens rika greker är nog inte kända på samma sätt, i alla fall inte utanför Greklands gränser.

Celbe

Kalimera 2020-01-06 15:37

Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 424188)
Heter en dokumentär på UR Play om Aristoteles Onassis liv och leverne och som aldrig upphör aldrig att fascinera. Tror inte ngn delat detta här.

Tack för tips! Ska lägga den på min lista. klapp_klap

Louisa 2020-01-08 14:00

Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Celbe (Inlägg 424195)
Åh, detta måste jag kolla på. Allt med Onassis (och Kennedys) är otroligt intressant! Två familjer med mycket tragik men som också varit betydelsefulla för sitt land. Dagens rika greker är nog inte kända på samma sätt, i alla fall inte utanför Greklands gränser.

Celbe


Onassis hade ju en egen ö vid Lefkas som han var på ofta med Jackie Kennedy. Jag var på en båttur runt den med en guide som visade oss husen och ställena och berättade om dom. Mycket intressant.



Idag har Grekland två riktigt rika familjer, den ena Latsis (med Kasidokostas) och den andra Niarchos. Bara på kul kan det nämnas att båda familjernas söner dejtade Paris Hilton ett tag. En av dom heter själv Paris och de båda tillsammans kallades kort och gott för "Paris och Paris". Paris Latsis fick sitt efternamn efter sin mamma, hans pappa heter Kasidokostas i efternamn och var också borgmästare i kommunen Vouliagmeni i Aten. Jag gick och går fortfarande och badar nära deras hus där och ibland stöter jag på honom.



Den andra familjen, Niarchos, startade för några år sedan en foundation som kallas för Stavros Niarchos foundation. De har öppnat upp ett kulturellt center i Aten som ingen får missa när man är i Aten tycker jag. Det är som en oas i mitten av Aten, och det känns inte som att man är i Grekland alls. De har utställningar, botaniska örter och växter, utbildningar, ett stort bibliotek, de anordnar konserter och bjuder in kända artister, en jätterolig lekpark för barnen, festivaler, och erbjuder också fin utsikt över Aten. Och allt är gratis. Kan varmt rekommendera ett besök.

Kajja 2020-01-08 14:34

Sv: Onassis uppgång och fall
 
Jag har åxå åkt en sån båttur vid Onassis ö. Mycket intressant och lite spännande.
Utgick från Nidri på Lefkas om jag inte minns fel. Rekommenderas!
/ Kajja bye_bye

Louisa 2020-01-08 15:19

Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 424293)
Jag har åxå åkt en sån båttur vid Onassis ö. Mycket intressant och lite spännande.
Utgick från Nidri på Lefkas om jag inte minns fel. Rekommenderas!
/ Kajja bye_bye

Precis!

Netwolf 2020-01-11 10:36

Re: Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Louisa (Inlägg 424290)
Bara på kul kan det nämnas att båda familjernas söner dejtade Paris Hilton ett tag. En av dom heter själv Paris och de båda tillsammans kallades kort och gott för "Paris och Paris". .

Hade dom gift sig hade bägge två hetat Paris Latsis :D

Å en himla tur att dom inte hette Paros i förnamn. Hade en av dem betraktats som sur, hade dom kallats Paros & AntiParos... :D;)

#Gööteboooorg!!!

/Netwolf - hittar ut själv :p

Louisa 2020-01-13 09:31

Sv: Re: Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 424362)
Hade dom gift sig hade bägge två hetat Paris Latsis :D

Å en himla tur att dom inte hette Paros i förnamn. Hade en av dem betraktats som sur, hade dom kallats Paros & AntiParos... :D;)

#Gööteboooorg!!!

/Netwolf - hittar ut själv :p

Du låter precis som min mammas sambo som är från Göteborg... han har en riktig göteborgsk humor! Min mamma är också från Göteborg så jag är väl införstådd. Kör på bara, era skämt förgyller vår vardag! klapp_klap

P.S. Hälsa Götet från mig

Kalimera 2020-01-13 16:24

Sv: Re: Sv: Onassis uppgång och fall
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 424362)
#Gööteboooorg!!!

flabb_flab


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT