Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Europa (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Hej Portugal! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42160)

Kajja 2018-06-26 20:38

Hej Portugal!
 
Ja tänk så det kan bli!!
Helt plötsligt ser det ut som att juniresan nästa år inte går till Grekland utan till..tadaa:Algarveklapp_klap
Ena dotterns sambo har genom bekanta hyrt ett jättefint hus vid kusten till ett kanonpris!! Det blir en familjesemester som verkar kunna troklas ihop med oss alla.
Finns här någon som har några erfarenheter om när, var, hur när det gäller bokning av flygbiljetter? Direktflyg ska det vara men tror att det bara är Stockholm som gäller då. Något annat vi ska tänka på när vi är där? Ja då blir det på en strand i Portugal som jag får dansa runt på med mitt första barnbarn. Spännande!! Men nästa gång dansar vi i Grekland _B-anana_B-anana
/Kajja bye_bye

Kajja 2019-05-16 00:00

Sv: Hej Portugal!
 
Ja då var det snart dax att packa väskan igen! Okända Portugal väntar! Ett så fantastiskt hus vi ska bo i! Vi har hyrt privat och det är plats för 10 pers. Vi är 7.
Egen pool, jacuzzi och ett badrum till varje rum, stor uteplats o grill och 5 minuter m bil till stranden. Nä det här är inget boende vi är vana vid men det ska bli så spännande!! Kostar inte mer än en "vanlig" semester, faktiskt.
Det finns flera stränder i närheten med "stenbumlingar" o grottor som jag verkligen ser fram emot att besöka.
Området som vi ska bo i ser mysigt ut på Googel Earth.
Ett vitkalkat villaområde med smala vägar, små o större hus och fina, frodiga blomster..precis som i Grekland.
Känner mig som en nybörjare som inte vet nåt om hur allt funkar..Tror det är skillnad mot greklandsresorna..men det kanske det inte är. Detta ska bli så spännande!!
Får bli en utvärdering senare.
/ Kajja bye_bye

Alala 2019-05-16 05:14

Sv: Hej Portugal!
 
Härligt Kajja! Det är bra med lite nytt ibland. Vart i Algarve skall ni? Låter så fint med en riktig familjesemester.

/ Anne :)

Kajja 2019-05-16 08:54

Sv: Hej Portugal!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 417832)
Härligt Kajja! Det är bra med lite nytt ibland. Vart i Algarve skall ni? Låter så fint med en riktig familjesemester.

/ Anne :)

Vi ska bo i Luz Lagos🌞🌴
/ Kajja bye_bye

Masse 2019-05-16 10:16

Sv: Hej Portugal!
 
Eftersom ni ska ha boende med egen hushållning så förmodar jag att du kommer att göra inköp i någon av de större livsmedelsbutikerna. Då kommer du att bli glatt överraskad över prisnivån!

Trevlig resa!
Masse

Alala 2019-05-16 10:27

Sv: Hej Portugal!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 417834)
Vi ska bo i Luz Lagos🌞🌴
/ Kajja bye_bye

Det måste vara minst 30 år sedan vi var senast i Algarve, men det var fint då och är det säkert ännu också. Vi bodde alltid nära Portimao. Jag tycker att portugiserna och grekerna är på ett visst sätt lite likadana, men kan inte riktigt förklara på vilket sätt. :) Maten i Grekland är dock bättre har vi tyckt. Nu när vi skall till norra Portugal kommer det att bli intressant att se om något har hänt på matfronten. Tror och hoppas att jag skall bli positivt överraskad.

Ha en fin resa!

/ Anne bye_bye

Netwolf 2019-05-17 11:11

Sv: Hej Portugal!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 417835)
Eftersom ni ska ha boende med egen hushållning så förmodar jag att du kommer att göra inköp i någon av de större livsmedelsbutikerna. Då kommer du att bli glatt överraskad över prisnivån!

Trevlig resa!
Masse

Jag kan bara instämma. Lissabon räknas t ex som Europas billigaste huvudstad. Att handla i snabbköpet i Portugal är en fröjd. Väldigt billigt. T ex får du en helt okej flaska rödtjut för 1 €.

Flyga till Portugal, gör man med fördel med det portugisiska lågprisbolaget Tap från Stockholm. Från Gbg finns dessvärre ingen direktförbindelse.

Själv älskar jag Portugal och folket där. Trots att jag inte varit lika många ggr där som i Grekland, så känns det som mitt andra hemland. En fördel med läget vid Atlanten är att tillgången på färsk atlantfisk är mycket god och dessutom billig. Inte som i Grekland där en sketen fisk från det utfiskade medelhavet, kan kosta skjortan.

/Netwolf

Kajja 2019-05-17 11:49

Sv: Hej Portugal!
 
Netwolf, jomenvisst flyger man från Landvetter till Faro från o med i år!
Direktflyg med SAS. Tar 4 timmar.
Helt fanatastisktklapp_klap
/ Kajja bye_bye

Marianne 2019-05-17 12:01

Sv: Hej Portugal!
 
Spännande, Kajja. Hoppas du berättar lite om vad du tycker om ett "annat land".
Trevlig semester!

Netwolf 2019-05-17 12:34

Sv: Hej Portugal!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 417874)
Netwolf, jomenvisst flyger man från Landvetter till Faro från o med i år!
Direktflyg med SAS. Tar 4 timmar.
Helt fanatastisktklapp_klap
/ Kajja bye_bye

Vad bra! Det har jag missat :)

Kajja 2019-06-07 22:28

Sv: Hej Portugal!
 
Så där! Nu har jag haft utomhusvernissage med det obligatoriska vinglaset bland våra blommor för väninnan/grannfrun.
Planterade ikväll några extra frön så hon får att göra:D:D
Jag vet att det blir paybacktime senare i sommar så jag passade på!
Vid 11- tiden imorgon åker vi mot Landvetter.
Det ska bli spännande att se hur lilleman, snart 2 år (barnbarnet), fixar flygresan.
Jag har packat ner lite hemligheter i handbagaget. Det kan ju va distraherande i några minuter.
Min flygångest har nog tagit paus för jag känner mig såå lugn!
Skriver en rad eller två från Portugal.
Trevlig helg!
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2019-06-08 00:18

Sv: Hej Portugal!
 
Trevlig resa! Och när dom säger Oj! är du accepterad :)

nickelena 2019-06-08 06:21

Sv: Hej Portugal!
 
Trevlig resa!!!
Jättekul att bo alla på ett ställe. Men det är också lite tufft.
Gôtt att ta egen promenad ibland.
Ha det så mysigt!
Lenabye_bye

Alala 2019-06-08 07:11

Sv: Hej Portugal!
 
Ha en fin resa!

/ Anne bye_bye
som skall till norra Portugal i slutet av månaden

Kalimera 2019-06-09 15:16

Sv: Hej Portugal!
 
Ha en fin resa! bye_bye

Kajja 2019-06-12 08:57

Sv: Hej Portugal!
 
Hej!
Tidig morgon. Kaffe, blå himmel och fågelkvitter. Det susar lätt i trädgårdens palmer och buskar och poolen blänker blå. Resten av familjen sover fortfarande.
En annorlunda och avkopplande vistelse att bo tillsammans allihopa i det fina "palatset" med extra allt. Vi har fått ihop våra rutiner med bla. handel, grillning och egentider.

Igår vandrade vi runt, åt och shoppade i fina Lagos, 4 km från Luz. Var ett par timmar på den stora stranden Praia da Luz, 5 minuter från huset med bil.

Vädret är fint, 23-25 grader, men det blåser rätt mycket. Kvällarna är småkyliga men en kofta löser ju det "problemet" ;)
Nu till frukosten planeras dagen. Eller i alla fall halva dagen. Plats för spontanitet måste finnas med. Det är skillnad på Grekland och Portugal..jajjamen!!
Återkommer med lite såna tankar och intryck senare.
Nu vaknar "klanen" så det är bäst att starta en ny, solig dag i fina Luz.
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2019-06-12 12:27

Sv: Hej Portugal!
 
Praia de Luz? Var det inte där som.... :eek:

Kajja 2019-06-12 13:22

Sv: Hej Portugal!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 418760)
Praia de Luz? Var det inte där som.... :eek:

Jo det stämmer :eek::eek:
Vi övervakar lilla barnbarnet noga!!
Det var där Madeleine försvann..
/ Kajja snyft_drop

Kajja 2019-06-14 09:43

Sv: Hej Portugal!
 
Igår åkte vi till Europas sydligaste punkt, Sagres, där havet skijer oss från Afrika.
En mäktig utsikt!
Vad som skiljer sig mellan Grekland och Portugal är bla. de väldigt fina vägarna, sopsortering och inte en enda inkastare vid butiker och restauranger.
Inte heller några försäljare på stränderna.
Det är rent och välordnat och kanske liiite mer som hemma.
Kan känna lite saknad av det grekiska bruset och att allt inte är så perfekt.
Man skulle kunna skriva mycket mer om naturen, maten, människorna men jag tror att det är mer lämpat i ett Portugisiskt forum;) På lördag kväll åker vi hem efter en annorlunda och mycket fin vistelse.
/ Kajja bye_bye

Alala 2019-06-14 10:33

Sv: Hej Portugal!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 418808)
Igår åkte vi till Europas sydligaste punkt, Sagres, där havet skijer oss från Afrika.
En mäktig utsikt!
Vad som skiljer sig mellan Grekland och Portugal är bla. de väldigt fina vägarna, sopsortering och inte en enda inkastare vid butiker och restauranger.
Inte heller några försäljare på stränderna.
/ Kajja bye_bye

Sagres, där var jag nångång för väldigt länge sen. Och sen kom jag på att en av de stora ölmärkerna i Portugal heter just Sagres. :)

Har nog mycket erfarenhet om att allting inte är så ordnat i Portugal heller. Och sophantering? Vi visste alltid att vi hade kommit till Portugal när vi kände lukten av rök. Det var normalt att man tände eld på soptunnorna. Men detta var tjugo år sen så få se om något har ändrats när vi nu skall dit om två veckor. :)

Tror att ni är på ett välordnat turistställe. Vilket ju är bra om det är så. Hur är det med folk där just nu?

Tänk att ni skall hem snart. Men tiden går ju så snabbt.

Njut så länge ni hinner och ha en bra resa hem!

/ Anne :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT