Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kalymnos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Första gången Myrties/Massouri (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42175)

annron 2018-07-02 10:32

Första gången Myrties/Massouri
 
Hej!
I år testar vi något annat än Kreta. Åker på frdag till Myrties/Massouri med Ving. Vi bor på Elena Village.
Som vanligt reser vi med familjen och två barn som är tokiga i Gyros.
Jag undrar över tr saker:
1. Bra mataffär i området?
Vi tycker att Lidl är bra för förnödenheter, men handlar också gärna i små affärer, som inte är turistsupermarkets. Brukar handla oliver, fetaost och yoghurt i så'na. Finns det i den här turistorten?
2. Finns det något bra bageri?
3. Och lassa på med tips om bra gyros.

Monica P 2018-07-02 11:33

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Elena Village ligger i nordligaste delen av Armeon,och för att handla mat får ni ta er till Masouri, promenadavstånd, det finns flera affärer där. Inte Lidl. Jag tror att ni omedelbart kommer att hitta vad ni vill...men det är inte någon liten typisk grekby med gubbdagis och bagerier, det är ett turistbaserat område , fint på alla övriga vis.
Jag pratade precis nyss med vår kringfarande bagare, men han sa att ingen bagarbil går den där rutten, möjligen nån gång i veckan. Det finns färskt bröd i affärerna-

annron 2018-07-03 09:26

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Ok, tack för svar. Synd att det inte finns något bageri i närheten.

Monica P 2018-07-03 14:43

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Om jag tar fel och det kommer en bagarbil någorlunda regelbundet kan du ju berätta om det när du vet!

giggsan 2018-07-03 16:57

Re: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av annron (Inlägg 409724)
Hej!
I år testar vi något annat än Kreta. Åker på frdag till Myrties/Massouri med Ving. Vi bor på Elena Village.
Som vanligt reser vi med familjen och två barn som är tokiga i Gyros.
Jag undrar över tr saker:
1. Bra mataffär i området?
Vi tycker att Lidl är bra för förnödenheter, men handlar också gärna i små affärer, som inte är turistsupermarkets. Brukar handla oliver, fetaost och yoghurt i så'na. Finns det i den här turistorten?
2. Finns det något bra bageri?
3. Och lassa på med tips om bra gyros.


Vi åker också på fredag med ving :D
Vi får tipsa varandra här under resans gång om vi hittar några guldkorn ;)

annron 2018-07-05 09:17

Sv: Re: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av giggsan (Inlägg 409781)
Vi åker också på fredag med ving :D
Vi får tipsa varandra här under resans gång om vi hittar några guldkorn ;)

Vad kul! Ja, det får vi.
Vi ska bo på Elena Village.

giggsan 2018-07-05 13:16

Re: Sv: Re: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av annron (Inlägg 409820)
Vad kul! Ja, det får vi.
Vi ska bo på Elena Village.

Massouri Beach för oss :D
Lyfter från Arlanda i ottan i morgon :eek: börjar få resfeber nu men mest bara lyckokänslor hehe.

annron 2018-07-05 17:31

Sv: Re: Sv: Re: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av giggsan (Inlägg 409824)
Massouri Beach för oss :D
Lyfter från Arlanda i ottan i morgon :eek: börjar få resfeber nu men mest bara lyckokänslor hehe.

Ja, det är jobbigt tidigt. Och jag känner mig också traditionellt febrig. Hoppas det hinnner gå över tills imorgon. Då reser ni med Ving också?

giggsan 2018-07-05 21:15

Re: Sv: Re: Sv: Re: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av annron (Inlägg 409834)
Ja, det är jobbigt tidigt. Och jag känner mig också traditionellt febrig. Hoppas det hinnner gå över tills imorgon. Då reser ni med Ving också?

Haha sambon gnällde precis och sa att han nog har feber :D Resfeber sa jag hehe.
Vi håller tummarna för flyg i tid, skön båttur och en härlig tid på Kalymnos!

annron 2018-07-08 15:19

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 409775)
Om jag tar fel och det kommer en bagarbil någorlunda regelbundet kan du ju berätta om det när du vet!

Inte sett någon bagarbil än, men köpte en fantastisk baklava hos grannfamiljen Fani Super Market. Dottern bakar allt möjligt. Baklavan var outstanding, matbrödet helt ok och spinakopitan annorlunda men god. Inte gjord på filodeg, mer som focaccia och med dill i (som är vanligt här). Croissanterna var däremot underliga.

Tänkte också prova Vicky's bakery.

annron 2018-07-08 15:32

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Vi har provat två Gyrosställen.
On the road street food och Sunrise.
Vi gillade gyrosen bäst på OTR (mycket bra tzatziki).
Sunrise var kul, för den var helt annorlunda. Köttet är störte bitar och annorlunda kryddat, samt att hela gyrosen är ganska spicy.
Ikväll testar vi förmodligen Barbayiannis.
I övrigt har alla greker vi träffat på här varit väldigt trevliga och så där egensinniga, som jag förknippar med mmånga greker (förlåt om det låter fördomsfullt).
Och vi gillar att det känns ganska oexploaterat här. Saknar dock lite "övre" byar.
Vill gärna prova mermizeli och bläckfiskkroketter.
Några tips på ställen?

Monica P 2018-07-08 17:03

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Det tycks som om ni gillar att äta...åk till Pothia söndag kväll, för konditori Vouros firar 100-årsjubileum och bjuder alla på bakelsefest och annat! Klockan nio på centrala platian (strandgatan) , säkert festlig stämning.

annron 2018-07-08 17:39

Sv: Första gången Myrties/Massouri
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 409882)
Det tycks som om ni gillar att äta...åk till Pothia söndag kväll, för konditori Vouros firar 100-årsjubileum och bjuder alla på bakelsefest och annat! Klockan nio på centrala platian (strandgatan) , säkert festlig stämning.

Helt rätt uppfattat. Vi gillar att äta den lokala maten, när vi reser. Och så förväntar sig barnen gyros varje dag i Grekland. De blev sålda på det första gången de provadef för 8 år sen...

Roligt tips, men det lär väl vara galet mycket folk?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT