Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ios (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=103)
-   -   Att tjäna pengar på Mylopotas beach (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42560)

Kalimera 2018-12-02 11:58

Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
https://www.kalimera.se/bilder/grekl...-mylopotas.jpg

Det här är Mylopotas beach på Ios som stranden såg ut 1984.

Bilden väcker många fina minnen för mig. 1986 åkte jag till Ios för att skriva klart en roman som jag hade klurat på i många år. Jag åkte ner redan i början av mars och jag skulle stanna länge. Ett problem var att mina pengar skulle räcka länge. Jag hade inte tänkt jobba på Ios, vilket många andra gjorde, så det var uteslutet.

Ett sätt att tjäna pengar på kunde vara att sälja bilder från Ios, tänkte jag. Så jag framkallade svartvita bilder som jag skulle sälja för 250 drachmer styck till turister på Ios. Jag hade eget fotolabb så det kostade inte mycket att ta fram några hundra bilder på fyra motiv. Bilden ovan är som ni förstår en av dessa bilder. (Mylopotas är för övrigt en av de vackraste stränderna i hela Grekland om ni frågar mig.)

Mitt rum kostade 500 drachmer under lågsäsong och 1 000 drachmer under högsäsong. Så jag behövde sälja två bilder per dag i lågsäsong och fyra bilder per dag i högsäsong för att betala hyran. 1 000 drachmer på den tiden var cirka 30 kronor. När jag gick ut på kvällarna för att äta middag och festa så tog jag alltid med mig 1 000 drachmer. Den summan räckte länge. Det var tider det!

Hur många bilder tror ni att jag sålde?

Kalimera 2018-12-03 11:16

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Ni som är nyfikna på hur denna grymt vackra strand ser ut idag, och i färg, kan kolla här.

C@nny 2018-12-03 15:53

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Hej,

Sålde du några bilder?

//Conny :)

Alala 2018-12-03 17:30

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 413638)
https://www.kalimera.se/bilder/grekl...-mylopotas.jpg

Hur många bilder tror ni att jag sålde?

Vill inte verka som en pessimist, men jag tror att du sålde 0 st. :D

/ Anne :)

Kajja 2018-12-03 18:22

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Jag tror du sålde alla men sparade 1 ex av varje till dig själv klapp_klap
/ Kajja bye_bye

Kalimera 2018-12-04 17:33

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Jag sålde tre bilder under den första månaden, sedan gav jag upp och gjorde annat. Jag hade en del pengar med mig (fanns ju inga bankomater på den tiden) så jag klarade mig ganska bra. När pengarna till sist tog slut gick jag till banken som hjälpte en kompis i Sverige att telegrafera ner pengar. Det tog en vecka att få pengarna.

På romanen skrev jag bara några sidor på fem månader. När jag kom hem skickade jag det halvfärdiga manuskriptet (jag hade skrivit hemma innan jag åkte till Ios) till fem bokförlag. Jag fick svar av tre: två skrev tack men nej tack, ett skrev att det ”fanns något där”, och skickade med deras manuskriptpapper som jag skulle använda för att skriva klart romanen. Då blev jag glad, så glad att jag slutade skriva.

Jag tycker fortfarande att mitt romansynopsis är bra, och jag är säker på att boken skulle bli en succé (nåja), om det inte vore för den där lilla detaljen att den aldrig kommer bli skriven. Handlingen sparar jag för mig själv, men titeln kan ni få: ”Den nakna statisten”. :)

Susie 2018-12-04 20:46

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 413685)
Jag sålde tre bilder under den första månaden, sedan gav jag upp och gjorde annat.

Til gengæld fik du en masse oplevelse for livet på Ios :)

C@nny 2018-12-05 10:11

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 413685)
Jag sålde tre bilder under den första månaden, sedan gav jag upp och gjorde annat. Jag hade en del pengar med mig (fanns ju inga bankomater på den tiden) så jag klarade mig ganska bra. När pengarna till sist tog slut gick jag till banken som hjälpte en kompis i Sverige att telegrafera ner pengar. Det tog en vecka att få pengarna.

På romanen skrev jag bara några sidor på fem månader. När jag kom hem skickade jag det halvfärdiga manuskriptet (jag hade skrivit hemma innan jag åkte till Ios) till fem bokförlag. Jag fick svar av tre: två skrev tack men nej tack, ett skrev att det ”fanns något där”, och skickade med deras manuskriptpapper som jag skulle använda för att skriva klart romanen. Då blev jag glad, så glad att jag slutade skriva.

Jag tycker fortfarande att mitt romansynopsis är bra, och jag är säker på att boken skulle bli en succé (nåja), om det inte vore för den där lilla detaljen att den aldrig kommer bli skriven. Handlingen sparar jag för mig själv, men titeln kan ni få: ”Den nakna statisten”. :)

Jaha, där ser man :). Den boken hade jag gärna läst!
På förekommen anledning kommer jag osökt att tänka på att du bad om att bli påmind om att berätta om ett debacle i en produktion där du medverkade som statist.
Det handlade om något "Trassel i Hassel" :).

//Conny :)

Netwolf 2018-12-05 17:37

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 413685)
Handlingen sparar jag för mig själv, men titeln kan ni få: ”Den nakna statisten”. :)

Man blir ju himla nyfiken på hur titeln tog form. Jag vet ju att du har staterat (säger man så?), så det är kanske nåt därifrån? :)

Vad gäller avdelningen "påbörjade romaner" så har jag en hel byrå full. Det är väl därför jag aldrig får till något resebrev, då ambitionerna tenderar att bli alldeles för höga... snyft_drop

Kan dock meddela att titeln till mina memoarer är klar (om de sedan blir skrivna är oklart). Den kom jag på när jag låg på en strand på Iraklia - "I skuggan av en Tamarisk" (och ja, stort T ska det va...) :D

/Netwolf

Kajja 2018-12-05 17:55

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 413734)

Kan dock meddela att titeln till mina memoarer är klar (om de sedan blir skrivna är oklart). Den kom jag på när jag låg på en strand på Iraklia - "I skuggan av en Tamarisk" (och ja, stort T ska det va...) :D

/Netwolf

"Mina oskrivna memoarer" hade varit en häftig titel annars.. :D:D
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2018-12-05 18:10

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 413735)
"Mina oskrivna memoarer" hade varit en häftig titel annars.. :D:D
/ Kajja bye_bye

Nu fick jag nåt att tänka på. Kanske är det lösningen? En bok med bara vita blad... :rolleyes:

Ylva A 2018-12-05 18:55

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Ett annat förslag Netwolf: "Mina grekiska limericks"!
/ Jannis

Netwolf 2018-12-05 23:15

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 413737)
Ett annat förslag Netwolf: "Mina grekiska limericks"!
/ Jannis

flabb_flab

Kalimera 2018-12-06 19:05

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Susie (Inlägg 413711)
Til gengæld fik du en masse oplevelse for livet på Ios

Jo, och det är mer värt en bok. klapp_klap

Citat:

Ursprungligen postat av C@nny (Inlägg 413720)
På förekommen anledning kommer jag osökt att tänka på att du bad om att bli påmind om att berätta om ett debacle i en produktion där du medverkade som statist.
Det handlade om något "Trassel i Hassel" :).

Ska berätta det en dag Conny, men just nu hinner jag tyvärr inte.

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 413734)
Man blir ju himla nyfiken på hur titeln tog form. Jag vet ju att du har staterat (säger man så?), så det är kanske nåt därifrån? :)

Jag hade inte börjat min karriär som statist då, men det kanske låg i det undermedvetna. Titeln har med huvudkaraktären att göra. :)

Citat:

Den kom jag på när jag låg på en strand på Iraklia - "I skuggan av en Tamarisk" (och ja, stort T ska det va...)
Bra titel! klapp_klap

Var det under tamarisken som finns på denna sidan?

RobEri 2018-12-06 20:13

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Jag är inte alls förvånad över att det bara blev 3 st sålda bilder. Jag skulle ha gissat 0 bilder. Detta p g a att även jag var på Ios i början av 80-talet och där fanns det nästan bara en massa drömmare och flummisar, de allra flesta panka eller nästan panka som levde på nästan ingenting, drog runt omkring och njöt av livet, lagade egen mat, somliga duschade inte på flera veckor (om man inte räknar att bada i havet), vild camping förekom överallt. Alltså, det fanns egentligen inga pengar att tjäna på Ios på den tiden. Helt enkelt fel plats att sälja bilder.

Netwolf 2018-12-06 22:51

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 413757)

Precis! :)

Kalimera 2018-12-12 18:38

Sv: Att tjäna pengar på Mylopotas beach
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 413766)
Precis! :)

Mina favorittamarisker!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT