Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Småkykladerna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=54)
-   -   Skopelitis ute av drift (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=28274)

Kleftiko 2011-09-06 17:55

Skopelitis ute av drift
 
Express Skopelitis ligger til kai i Katapola på Amorgos. Den har ikke gått i rute siden lørdag 3/9. Her på Schinoussa sies det at Skopelitis ikke har orden i papirene, mens andre sier at Skopelitis mangler subsidier fra myndighetene nå i lavsesongen. Noen som vet hva som skjer?

Arne 2011-09-06 18:04

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Det är en välgärning att Skopelitis ligger vid kaj! Detta rysansvärda flytetyg som borde huggits upp före länge sedan.

Arne

Yanna 2011-09-06 21:18

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Jag såg Skopan i förra veckan, hon såg ut som vanligt!
Vad betyder "mangler subsidier"??

Yanna - inge vidare på norska...heller! ;)

Yanna 2011-09-06 21:20

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 251362)
Det är en välgärning att Skopelitis ligger vid kaj! Detta rysansvärda flytetyg som borde huggits upp före länge sedan.

Arne

Arne, jag tycker Skopan är helt okey! När åkte du med Skopan?

Yanna - som gillar Skopan! :)

Lissi 2011-09-06 21:32

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 251382)

Yanna - inge vidare på norska...heller! ;)

En till här.... men mangler betyder i alla fall fattas eller saknar

Lissi

Yanna 2011-09-06 21:34

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 251390)
En till här.... men mangler betyder i alla fall fattas eller saknar

Lissi

Okey...och subsidier då? Ang_elx

larvih 2011-09-06 21:49

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av Yanna (Inlägg 251392)

...och subsidier då?

Statsstøtte/statligt stöd.

Yanna 2011-09-06 21:53

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av larvih (Inlägg 251394)
Statsstøtte/statligt stöd.

Tack Larvih!
Jag tycker Skopan ska fortsätta åka till Amorgos, de tu hör liksom ihop! :)

yannis 2011-09-07 13:46

Sv: Skopelitis ute av drift
 
1 - 0 till dig, Yanna!

Här hemma (och även i Grekland) har jag och Arne alltid någon diskussion om Skopans förträfflighet.

Skopan + Amorgos=SANT!

Birgitta.

Lissi 2011-09-07 15:13

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Vad är det som gör "Skopan" så kontroversiell:D?

Är den farlig att åka med eller bara obekväm??

Lissi

ingegerd46 2011-09-07 16:09

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Har suttit i Naxos hamn, i lä. All båttrafik var inställd i flera dar. Men inte Skopan. Den gungade och drev iväg... Ingen rolig syn...

Har vänner som åkte med den ett år och har skräckupplevelser fortfarande; alla passagerare beordrades ner i kabyssen, ingen fick sitta på däck.

Arne 2011-09-07 17:46

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Express Skopelitis är enligt mitt förmenande byggd för att trafikera farleder "inomskärs", ej att gå i trafik på det öppna havet. Vi har vid ett par tillfällen färdats från Naxos till Amorgos med Skopan i grov sjö.

Det var ingen färd att jubla åt oaktat vi ej alls har anlag för sjösjuka. Vid dessa tillfällen rådde utegångsförbud. Alla fingo tränga ihop sig nere i cafeterian.

Det var endast tillåtet att gå ut på bildäcket, då detta är beläget inom väggarna. Cafeterians nestor, den Mr Fawltylike kyparen delade påpassligt ut kräkpåsar till alla som syntes vara i behov av dessa.

Skeppet stampade och slog i den grova sjön, och fören doppade ner i havet för att därefter gå upp på de höga vågorna och sedan med ett våldsamt brak slå ner i vattnet igen. Askkoppar for i golvet, glas krossades.

Några av passagerarna togo av sig penningbälten och ryggor för att enklare kunna simma därest skeppet skulle gå under...

Vi kom via Egiali omsider fram till Katapola fyra timmar försenade.

Min slutsats; Detta rysansvärda flytetyg är icke sjövärdigt och borde snarast huggas upp.

Arne

Lissi 2011-09-07 18:48

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Usch....den båten blir jag sjösjuk bara av att LÄSA om;) Hur kommer det sig att ni alls åker den? Finns bara den mellan Naxos och Amorgos?? Då lär jag aldrig åka till Amorgos.

Lissi

yannis 2011-09-07 20:15

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Nej, det finns andra färjor till Amorgos. Men!!!

Express Skopelitiis är KULT- Denna färja är smycket och livlinan för de boende på Amorgos. Och det säger allt. Visserligen är hon inte vacker (vilken färja är det?) och det är ofattbart att hon heter E X P R E S S Skopelitis. Men hon tillhör Amorgos.

Arne glömde att skriva om att vi har åkt med henne, sittande längst uppe på soldäck läsande en tidning i stiltje hela resan mellan Naxos och Katapola.

Ja, vi har lite divergerande åsikter min man och jag, som nog ingen medlare kan förena.

Birgitta

Eva64 2011-09-07 20:31

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 251446)
Usch....den båten blir jag sjösjuk bara av att LÄSA om;) Hur kommer det sig att ni alls åker den? Finns bara den mellan Naxos och Amorgos?? Då lär jag aldrig åka till Amorgos.

Lissi

Jag håller med dig! Efter alla fasansfulla berättelser om detta "flytetyg"
skulle jag nog dra mig för att sätta min fot på denna båt.:eek:
bye_bye

Lissi 2011-09-07 20:46

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 251452)
Denna färja är smycket och livlinan för de boende på Amorgos.......

Birgitta

Men då är hon ju för Amorgos vad Du och jag är för våra män:D:D:D

Nu lät hon mycket mer angenäm!!;)

Vackert skrivet om henne i alla fall.

Lissi

yannis 2011-09-08 12:50

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Lissi: JUST PRECIS!klapp_klapklapp_klapflabb_flab

Pyttan 2011-09-08 14:27

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Hejsan!
Skopan åker jag bara med mellan öarna i Småkykladerna, dvs Iraklia, Schinoussa och Koufonissia. Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. :)

Ska jag ända till Amorgos blir det Blue Star, trygg o bra i blåst men inte så mycket båtkänsla. Dock älskar jag den lilla fåniga melodien som spelas varje gång visiret stängs eller öppnas! :)

Jag är väldigt sjösjuk av mig fast jag älskar båtar och båtresor!
Borde ha startat egen tillverkning av åksjuketabletter!:)

Pyttan

Arne 2011-09-08 18:32

Sv: Skopelitis ute av drift
 
"Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. :)"

Nära vattenkänsla? Jag skulle vilja rubricera en färd med Skopelitis i höga vågor snarare som en "nära döden känsla"

Arne

kari 2011-09-08 21:08

Sv: Skopelitis ute av drift
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 251446)
Usch....den båten blir jag sjösjuk bara av att LÄSA om;) Hur kommer det sig att ni alls åker den? Finns bara den mellan Naxos och Amorgos?? Då lär jag aldrig åka till Amorgos.
Lissi

Det finnes alternativ, Lissi :)
- Blue Star er et trygt valg mellom Paros/Naxos, Småkykladene og Amorgos :)
Fordelen med Skopelitis er at den går fra Naxos på dagen, Blue Star om kvelden:)
Vi har vært ombord på Skopelitis både på solskinnsturer hvor vi har kost oss på dekk, og på mer "usikre" turer med store forsinkelser og dårlig luft nede i kafeterian :eek:
Vi kommer nok til å velge Blue Star heretter om vi skal hele strekningen Naxos - Amorgos. bye_bye


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT