Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Film & Litteratur (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Knossós (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=40855)

Ylva A 2017-03-15 09:40

Knossós
 
http://fonien.gr/impressive-3d-video...os-minoan-era/

Denna länk från Fonien visar hur Knossós kan ha sett ut före den stora katastrofen.
/ Jannis

Alala 2017-03-15 10:21

Sv: Knossós
 
Tycker det ser ganska "modernt" ut,men kanske det blir så med den tekniken. Men det är intressant att få se hur det har kunnat vara, i synnerhet när man själv har varit där. Rekommenderas för alla att besöka!

/ Anne :)

Monica P 2017-03-15 18:28

Sv: Knossós
 
Vi har en ganska ny TV-kanal, OTE History, med väldigt många intressanta program. Det rör sig mest om Medelhavsländernas historia, men inte enbart. Idag handlade det till exempel om Onassis, och för mig var det nytt att han hade så många länkar till Sverige.

LaRose 2017-03-16 03:26

Sv: Knossós
 
Nu blev jag nyfiken på Onassis... vill minnas att han har ett barnbarn som är halvsvenskt, eller hur var det, Monica? Nu vet vi att du sitter inne med en massa smarrigt skvaller!

giottoni 2017-03-16 10:02

Sv: Knossós
 
Onassisfrågan blir en avvikelse från Knossontråden,men om jag inte missminner mig så hade Ari Onassis svärson Thierry Roussel en svensk älskarinna som han fick två barn med under äktenskapet med Christina Onassis. Efter Christinas död gifte han sig med älskarinnan o fick ytterligare barn, o dessa tre(?) barn kanske kan ses som halvsvenska halvsyskon till Athina Onassis

Monica P 2017-03-16 12:56

Sv: Knossós
 
...ni vet mer än jag...åter till Knossos...väldigt många arkeologer och andra förståsigpåare har gjort olika tolkningar av dess historia. Jag har saknat ett mänskligt perspektiv - hur levde folk? Hur fick de mat, vad odlades inom rimligt håll...kvinnornas ställning, hur var det med slavarna , ja, man kan undra och fråga i det oändliga. Stenar kanske kan tala? Av fragment av väggmålningarna ser man en del.

LaRose 2017-03-16 17:18

Sv: Knossós
 
Ursäkta att jag frestade till utvikning men tack för detaljer, Giottoni! Nu vet vi.
Filmen från Knossos tyckte jag var fantastisk. Där och då hade man velat vara och leva.
Ja, det är nog bara väggmålningar man kan utläsa något om vardagslivet av. Har inte satt mig in i ämnet alls. Tycker också att vardagslivet är det intressanta, historiskt. Men det fattas oftast.
Det är sällan man läser om Knossos här på Kalimera. Tycker ni Kreta-resenärer, att det är värt ett besök?

Kalimera 2017-03-16 19:14

Sv: Knossós
 
Citat:

Ursprungligen postat av Monica P (Inlägg 395907)
Jag har saknat ett mänskligt perspektiv - hur levde folk? Hur fick de mat, vad odlades inom rimligt håll...kvinnornas ställning, hur var det med slavarna , ja, man kan undra och fråga i det oändliga. Stenar kanske kan tala? Av fragment av väggmålningarna ser man en del.

Marie-Louise Winbladh har skrivit en bok som heter Kreta, myter och mat i minoernas värld. Den skulle du läsa! Boken hade vi som pris i fototävlingen 2014.

Marie-Louise är en mycket intressant kvinna som ni kan läsa om här.

Citat:

Ursprungligen postat av LaRose (Inlägg 395913)
Det är sällan man läser om Knossos här på Kalimera. Tycker ni Kreta-resenärer, att det är värt ett besök?

Nej, det tycker inte jag. Om du läser på mycket innan, och har en bra guide, så är det säkert väldigt intressant, annars inte. Tycker jag. :)

Monica P 2017-03-16 20:35

Sv: Knossós
 
Tack för tipset om Marie-Louise Winbladh!

giottoni 2017-03-17 11:34

Sv: Knossós
 
Citat:

Ursprungligen postat av LaRose (Inlägg 395913)
Tycker ni Kreta-resenärer, att det är värt ett besök?

Jag som är fascinerad av arkeologi o antikens historia tycker att Knossos är helt fantastiskt och väl värt att besöka. Om man inte är så påläst i förväg kan det vara värt att kosta på sig en guidad tur för att få ut maximalt av upplevelsen. I o med de rekonstruktioner som gjorts i Knossos tycker jag det besöket var väl så intressant som besöken i palatsruinerna Festos, Agia Triada o Kato Zakros. Mitt senaste besök var 1982 men men jag har fortfarande väldigt positiva minnen.

LaRose 2017-03-18 00:46

Sv: Knossós
 
Tack för de olika åsikterna. Jag ska vidarebefordra dom till mina vänner, som tänker sig dit i vår.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT