Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Thessaloniki (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=107)
-   -   svenskar i thessaloniki (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10511)

kadria 2007-07-05 15:27

svenskar i thessaloniki
 
Hej,

Jag skulle vara intresserad av att veta lite om hur det är att bo i Thessaloniki då jag har lite tankar om att flytta dit och arbeta några år.

Polizoni 2008-01-12 17:13

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Tråkigt att du inte har fått några svar, för jag undrar också! Jag ska själv dit och studera till hösten, trivs jag så stannar jag och kommer inte tillbaka. =)

Eva A 2008-01-13 23:38

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Nu vet jag ju egentligen inte hur det är att leva och bo i Thesssaloniki. Jag var där under 6 veckor i augusti/september och läste grekiska på universitetet. Det det var ju alldeles för kort vistelse men lite kan jag väl bidra med, så ni får något svar.
Nu blev det ju en hel del pluggande, men lite hann jag med.
Jag trivdes bra fast det är en storstad. Det var lätt att hitta och bussarna var många, gick ofta och jäklar vad snabbt folk klev av och på.
Det är som med alla storstäder, det finns bra och dåliga, dyra och billiga matställen, men man brukar ju hitta sina favoriter. Ju närmare Aristotellos desto dyrare.
Man handlar sin mat på marknaden och på Marinoupoulos och brödet i bageriet.
Om man vill bada kan man åka till Leftokarya, 1 timmes bussresa, mot Aten, direkt till stranden, eller fortsätta till Katrini. Alla andra åker till Halkidiki, så där kan bli lite trångt.
Ni kan läsa mer på min blogg. Där finns också lite bilder. Titta speciellt på de sista från gränden med alla pytte restauranger.et och kan svara.
Frågor? Skicka till mig, jag kanske vet och kan svara.

Lilithsdotter 2008-01-25 22:10

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Jag bor i Thessaloniki, vad undrar ni över? Hälsningar Helen

Polizoni 2008-02-09 19:14

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Jag undrar hur det funkar med att hyra lägenhet! Inte som turist då... =/

Lilithsdotter 2008-02-10 17:35

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Det finns gott om lägenheter att hyra, inga problem. Du kan gå in på en fastighetsförmedlare för hyreslägenheter (då tar de en avgift) eller kolla efter annonser i tidningen och kontakta värden direkt. Hälsningar Helen

annakaterina 2009-09-22 11:23

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Citat:

Ursprungligen postat av Polizoni (Inlägg 116350)
Jag undrar hur det funkar med att hyra lägenhet! Inte som turist då... =/

Många sätter också upp lappar på dörren om de hyr ut sin lägenhet. Fast då måste man ju naturligtvis vara på plats för att kunna kontakta personen som hyr ut.

intersalonica 2010-07-11 15:25

Sv: svenskar i thessaloniki
 
Hej!
jag är ifrån thessaloniki
och kan det flesta om min stad
ni kan höra av er om info
min msn är hemlos86@hotmail.com

och min facebook på sama mail adress

hör av er ;)

Gogge 2011-05-31 13:53

Sv: svenskar i thessaloniki
 
HAHAHAH no offence intersalonica men det lät så kul att du ska hjälpa folk att hitta bostad med tanke på din mejladress :D


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT