Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Peloponnesos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=76)
-   -   Vykort från Ancient Olympia (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43333)

Kalimera 2019-10-02 13:25

Vykort från Ancient Olympia
 
https://www.kalimera.se/bilder/grekl...nt-olympia.jpg


Igår fick jag detta vykort från Ancient Olympia som skickades av Carle och Annika. Lite kul att det är från en plats som jag aldrig har besökt, men som jag mer än gärna vill besöka. Carle och Annika var på Zakynthos och reste till Ancient Olympia därifrån. Det har jag inte haft en tanke på när jag har varit på Zakynthos.

Stort tack för vykortet! klapp_klap

PS. Hur reste ni från Zakynthos till Ancient Olympia?

Carle 2019-10-03 08:27

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
Varsågod Janne, så lite så
Tack förberömmet

Det går utflykter från Zakynthos till Olympia
Man betalar 50 E. Ingår buss till hamnen i Zante, sen båt/färja som tar en timme till stan Kilini på fastlandet. Sen buss i en timme, en o en halv till Olympia.
Betalde 12 E för en timmes guidning på ett fin museum, sen 1-1,5 h utomhus vid utgrävningarna

Sen egen tid för lunch i en timme, sen på bussen.

Åkte 07- hemma 19

Kalimera 2019-10-03 13:10

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 422573)
Det går utflykter från Zakynthos till Olympia
Man betalar 50 E. Ingår buss till hamnen i Zante, sen båt/färja som tar en timme till stan Kilini på fastlandet. Sen buss i en timme, en o en halv till Olympia.
Betalde 12 E för en timmes guidning på ett fin museum, sen 1-1,5 h utomhus vid utgrävningarna

Sen egen tid för lunch i en timme, sen på bussen.

Åkte 07- hemma 19

Vi åkte till Kilini från Zakynthos för några år sedan, men destinationen var då Aten. Jag tror inte att jag såg några utflykter till Olympia när vi var på Zakynthos. Om vi åker tillbaka blir det absolut en sådan tur.

Carle 2019-10-03 14:56

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
jag gjorde den utflykten redan 1999 när jag bodde i Laganas
Tui o Apollo har den i sitt utflyktsutbud.
Går minst 3 ggr i veckan. Helt klart värt ett besök, mycket bättre än Smugglers Wreck

Carle 2019-10-03 15:01

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
Om ni kollar på vykortet se ni en stenbåge. Det är ingången till stadium. Där gick alla idrottmännen in. Lilla bilden under är Stadion. 50 000 nakna män satt runt och tittade på. 2004 återvände OS till platsen med kulstötning under Aten OS

Elden tänds i Olympia till varje OS och fraktas till spelen. Det är dock ganska nytt. 1936 och Berlin var första gången. Hitler ville påpekade gemensakap med antiken och hans Tyskland. 1896-1932 ( undantag 1913-1919) tändes elden direkt på plats

Kalimera 2019-10-04 13:37

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 422594)
Om ni kollar på vykortet se ni en stenbåge. Det är ingången till stadium. Där gick alla idrottmännen in. Lilla bilden under är Stadion. 50 000 nakna män satt runt och tittade på. 2004 återvände OS till platsen med kulstötning under Aten OS

Elden tänds i Olympia till varje OS och fraktas till spelen. Det är dock ganska nytt. 1936 och Berlin var första gången. Hitler ville påpekade gemensakap med antiken och hans Tyskland. 1896-1932 ( undantag 1913-1919) tändes elden direkt på plats

Tackar för info! klapp_klap

kjulin 2019-10-04 22:14

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
2007 när vi bodde i Finikounta körde vi upp till Olympia. Lite gåshud att gå in igenom stenportalen, och därmed kan jag skriva i min cv: ”löpt ett lopp på antika Olympiastadion:)

simetra 2019-10-05 10:50

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
Jag sällar mig också till dem som besökt denna plats, roligt att ha sett. Utflykten gjordes från Zakynthos för ett tiotal år sen, minns även att man åkte genom vackra landskap på fastlandet.

Kalimera 2019-10-13 13:13

Sv: Vykort från Ancient Olympia
 
Nu har jag läst kapitlet om Zeusstatyn i Olympia i boken "Antikens sju underverk", som jag skriver om här.

Mycket intressant läsning, och nu vill jag ännu mer åka till Olympia.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT