Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Hotellskatten (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41608)

Netwolf 2018-01-04 22:54

Hotellskatten
 
Alltså detta med hotellskatten. Hur är det tänkt att fungera egentligen? Ju fler stjärnor, desto högre pris. Men vad gäller för pensionat, privata hus etc? Om jag bokar, vill jag veta totalpriset inkl alla avgifter. Tänk dig när man ska betala hotellet in cash (för nåt kvitto får man ju sällan). Sen säger pensionatsägaren att det tillkommer ytterligare antal €uro i skatt! Vem skulle gå med på nåt sånt?

Och vad händer på flygplatsen, när du ska lämna Grekland? Tullen/Polisen: "Jaha, du har varit i landet i tre veckor. Har du betalt hotellskatten?". "Vasa, inget kvitto?". "Då får ni betala en schablonavgift på 50€" etc etc.
Givetvis fabulerar jag, men hur ska det eg funka? Troligen kommer många mindre etablissemang inte våga kräva hotellgäster på extra avgift, utan de kommer själva få stå för kostnaden och de är pressade som det är redan.
Läser på GTP att det nu under våren kommer hållas ett 30-40 tal auktioner på hotell runtom i Grekland. Samtliga intecknade upp över öronen redan.. :(

/Netwolf

Kalimera 2018-01-05 10:00

Sv: Hotellskatten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 404115)
Sen säger pensionatsägaren att det tillkommer ytterligare antal €uro i skatt! Vem skulle gå med på nåt sånt?

Det är nog bara att betala och se glad (nåja) ut. Jag tror att få känner till skatten, och många kommer bli överraskade att priset blir högre än vad man räknat med. Sen kan man ju fråga sig var pengarna hamnar.

Kajja 2018-01-05 10:24

Sv: Hotellskatten
 
Det här kommer nog att resultera i tråkiga diskussioner
och argumenteringar vid in-/utcheckning :o:(
Kunde inte en viss procent bakas in i totalpriset?!
Man behöver inte vara mattegeni för att lösa det här
på ett proffsigare sätt. Det känns lite oldschool.
Sen tycker jag det är lite luddiga besked om hur många
euro/rum och stjärnor det ska vara. Blir det en officiell
prislista som gäller för alla uthyrare? Hmm..skeptisk:mad:
/ Kajjabye_bye

Mahava 2018-01-14 13:28

Sv: Hotellskatten
 
som jag förstått får inte hotellet baka in det i priset utan den skall betalas separat och man ska få ett separat kvitto, fick ett mail från ett av hotellen som jag bokat direkt som meddelade att jag kommer få en extrakostnad om 0.50 per natt men att de som en gest sänkte priset på boendet med samma ( :) ) men att de måste ta ut kostnaden separat

Turistskatt är ju inget ovanligt annars, väldigt vanligt i Tyskland tex. men ofta är det ju kommunen som tar ut och inte staten iofs, där är det nästan drygare för en del ställen bakar in medan andra inte, rätt irriterande att sitta och jämföra ibland pga det (och ofta kan det vara 2-3 euros per natt så blir skillnad) så så tycker jag det är bättre med ett system där den alldrig ingår

Kalimera 2018-01-14 16:49

Sv: Hotellskatten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Mahava (Inlägg 404410)
fick ett mail från ett av hotellen som jag bokat direkt som meddelade att jag kommer få en extrakostnad om 0.50 per natt men att de som en gest sänkte priset på boendet med samma ( :) ) men att de måste ta ut kostnaden separat

Det känns som att detta kommer bli en rörig historia. :)

Arne 2018-01-14 17:03

Sv: Hotellskatten
 
Nja, vi har icke sett en skymt av någon turistskatt på boendet denna resa. Flora i Paleochora ville ha 375 € för dryga fyra veckor, och Hanim Lounge tog 60 € för två nätter. Ingen skymt av vare sig kvitton eller skatter.

Arne

Netwolf 2018-01-14 18:44

Sv: Hotellskatten
 
Jag tror nog att många hotellägare tar avgiften själva, för att inte stäta sig med gästen. Ja, vi får se hur det blir. Jag har förskottsbetalt handpenning för några nätter i sommar och har inte hört ett dyft om extra skatteavgift...

/Netwolf

UllaC 2018-01-14 19:32

Sv: Hotellskatten
 
Vi har fått meddelande från Booking att vår bokning på Hotel Avra i Rafina kommer att kosta 3€ per natt i turistskatt. Vi har gjort en förskottsbetalning på boendet på Amorgos (Porto Katapola) men där har det inte talats om någon extra kostnad. Det kommer säkert att bli rörigt och svårt för pensionatsägarna :confused:
Ulla

PA 2018-01-14 19:52

Sv: Hotellskatten
 
Hej Alla

Enligt Kim på Triton Holidays, Rhodos
Man betalar skatten när man checkar in 0.50 - 5 euro per natt
beroende på hotellkategori. Giltigt från 1/1/18.


//PA _B-anana

Alala 2018-01-15 10:18

Sv: Hotellskatten
 
Jag frågade om hotellskatten när jag bokade hotell i Nafplio. De sa att priset inkluderar alla skatter. Får väl se sen hur det blir...

Ni som har förskottsbetalat till hotell. På vilket sätt har ni gjort detta? Med kreditkort eller på bankkonto?

Själv är jag inte så pigg på det där med kreditkort.

/ Anne :)

PA 2018-01-15 10:41

Sv: Hotellskatten
 
Hej Anne

Kreditkort, där du får en faktura är helt ok. Är det någon som tagit för mycket betalt, (exvis restaurang som dragit kortet två gånger) fixar kortbolaget detta. Du får tillbaka dina pengar och restaurangen blir straffad, samt blir av med möjligheten att ta betalt med just den korttypen.
Bankkort som är kopplat till ett konto är däremot inte så bra, illvilliga typer (som kommit över koder) kan länsa kontot. Banken kan ju inte identifiera vem som tagit ut pengar, du eller någon annan.

Ha de gôtt

//PA _B-anana

Kalimera 2018-01-15 15:04

Sv: Hotellskatten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 404432)
Ingen skymt av vare sig kvitton eller skatter.

Fick ni inga kvitton har ni aldrig bott där officiellt, och då blir det inga skatter heller. :o

Kalimera 2018-01-15 15:04

Sv: Hotellskatten
 
Här kan ni läsa om den ny skatten på hotell, och på plastpåsar. :)

kari 2018-01-15 18:43

Sv: Hotellskatten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 404467)
Fick ni inga kvitton har ni aldrig bott där officiellt, och då blir det inga skatter heller. :o

Jeg fikk kvittering/betalte med kredittkort på Haris i høst,
men den nye skatten var jo ikke innført da.

RobEri 2018-01-15 22:12

Sv: Hotellskatten
 
Skatt på boende har funnits i olika spanska regioner sedan några år tillbaka, i Katalonien sedan 4-5 år, på Mallorca sedan 2016, etc. Idén med skatten är att den ska betalas av resenärerna själva när de ankommer eller lämnar sina boenden. Det fungerar utmärkt i Spanien eftersom det är ytterst sällan boende betalas svart. Förresten, nästan allt i Spanien betalas numera vitt, överallt.
I Grekland däremot blir det ytterligare en massa skattepengar som inte kommer till statskassan eftersom boende betalas ofta svart. Och betalas boendet svart då finns det ingen registrerad gäst och därmed ingen skatt. Med andra ord, det blir absolut inga problem för oss resenärer med den nya skatten på boende i Grekland. Business as usual. Och staten luras på massor av pengar (även den nya skatten), av sina egna medborgare, i vanlig ordning.


Netwolf 2018-01-16 18:35

Sv: Hotellskatten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 404458)
Ni som har förskottsbetalat till hotell. På vilket sätt har ni gjort detta? Med kreditkort eller på bankkonto?

Jag använde bankbetalning. Resterande betalas på plats. Antingen cash eller med kort. Inte ett ord om hotellskatt.

Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 404486)
Skatt på boende har funnits i olika spanska regioner sedan några år tillbaka, i Katalonien sedan 4-5 år, på Mallorca sedan 2016, etc. [COLOR=#545454][FONT=Verdana][COLOR=black]Idén med skatten är att den ska betalas av resenärerna själva när de ankommer eller lämnar sina boenden.

Va? Det visste jag inte. Inget som verkar ha införts på Canaries iaf. Där har jag bott massor av ggr i egna boenden och det har aldrig tillkommit något extra. Endast depositioner, men det har man ju fått tillbaka, om inget gått sönder.

På Sardinien blev jag dock uppskörtad en gång. Där hade vi hyrt ett boende en vecka, av en riktig hal lirare. Dagen vi skulle checka ut kom hans handgågne man, en 2 m lång polack, som inte talade engelska, bristfällig italienska och sen bara polska. Han halade fram en handskriven papperslapp, där det stod något om extra avgift för elektricitet. 40 € för en vecka!
Han var inte upplagd för någon argumentation från min sida, utan med hans välutvecklade engelska sa han bara "You pay!"
Kan väl säga att ägaren, som f ö sa att han kallades "Il Commendante" och "alla kände" honom i omgivningen, inte fick några höga betyg på sitt ställe. Även om det var fint.

Sen drar jag mig till minnes på en flygplats i Thailand för många år sen. Vi skulle flyga hem och väntade på att gå ombord. Då kommer det en snubbe och börjar gasta om "Airport tax" och skulle ha pengar. Han hade nån sorts uniform på sig, men om han var taxichaffis eller vad vete fasen. Iaf, var det bara 50-100 bath eller nåt han skulle ha, så han fick det. Både av mig och många andra. :)

/Netwolf

karinafp 2018-01-21 19:53

Sv: Hotellskatten
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 404458)
Ni som har förskottsbetalat till hotell. På vilket sätt har ni gjort detta? Med kreditkort eller på bankkonto?

När jag har förskottsbetalat, har det skett via en banköverföring.

Karin

Alala 2018-01-23 10:18

Sv: Hotellskatten
 
Tycker också att det är bättre att inte ge några kreditkortsuppgifter i en mejl. Så skall nog betala summan på hotellets bankkonto. Det närmar sig så småningom. ;) :)

/ Anne :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT