Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Thessaloniki (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=107)
-   -   Thessaloniki i mars? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43579)

HellasAnna 2020-02-18 16:46

Thessaloniki i mars?
 
Hej!
Jag är sugen på att komma iväg till Grekland några dagar i början på mars, för att få miljöombyte, sol och hav. Jag har aldrig besökt fastlandet, men vill helst åka från Skavsta, och då hittar jag Thessaloniki som ett alternativ. Jag tänker mig 4 nätter. Jag reser ensam, vilket jag gjort tidigare, men har nu lite svårt att gå, så jag räknar inte med en aktiv semester. Bara äta god mat, strosa och njuta. :)

Nog kan det väl vara trevligt att besöka Thessaloniki även så här års? Trots att jag inte kan gå så långt? Är det en säker stad (det är ju en storstad, men jag skippar nattlivet)? Jag tar tacksamt emot tips på boende (klarar inte många trappor) och andra tips. bye_bye

Kalimera 2020-02-19 10:05

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av HellasAnna (Inlägg 425692)
Bara äta god mat, strosa och njuta. :)

Jag kan inte tipsa dig för jag har aldrig i Thessaloniki. Tyvärr måste jag säga, för det är en stad jag verkligen vill se. Jag skulle inte tveka att åka i mars om jag hade haft möjlighet. Det verkar vara en fantastisk stad, och maten är säkert lika god som den är i Aten.

Alala 2020-02-20 10:23

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Precis som Janne har jag inte varit i Thessaloniki så har inga tips på det viset. Men res! Det blir säkert bra. :)

/ Anne :)

Claes på Lesvos 2020-02-20 12:36

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Jag har varit i Thessaloniki många gånger. En trevlig stad. Däremot är det backigt. Stan klättrar upp på ett berg från strandpromenaden, men taxi är billigt i Grekland

HellasAnna 2020-02-20 13:08

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Tack för alla svar med peppning! :) Resan är nu bokad! _B-anana

Det får nog bli någon taxiresor för att få se staden från ovan. Nu vill jag se naturens alla färger (någon postade en bild på blommande mimosa i mars 2019), efter denna gråa vinter. Och Medelhavet! Det här blir bra! fb_gilla

Spizeman 2020-02-20 17:10

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Jag har aldrig varit så långt norrut i Grekland, men vi planerar att åka dit i höst, ska in på Ikea.
Mars är ju en riktig vårmånad i Grekland, ofta med soliga dagar men lite kyliga nätter, men bor man på hotell så är det ju bara att värma på.
Vi åker i mitten av mars, sedan flera år, gillar känslan av att se växtligheten starta, mimosan blomma och att allt vaknar till.
Alla tider är bra i Grekland, december kan vara toppen, men jag har svårt för jan-feb.
Har du inte varit där så tidigt på året innan så tror jag att du kommer att uppleva en helt underbar vår !

HellasAnna 2020-02-20 20:20

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Det låter ju underbart! Vi har åkt till Grekland på valborgsmässoafton som tidigast, oftast i maj, men även juni, september och flera gånger i oktober. Nu senast Kreta Makry Gialos i oktober, det var fantastiskt. Jag drömmer om att få uppleva den grekiska påsken, men börjar med att undersöka Grekland i mars månad. :)

Alala 2020-02-21 04:43

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Så härligt att du har bokat HellasAnna! Hoppas du hinner ta dig lite tid t.ex efter att du har kommit tillbaka hem och berättar lite om resan åt hos?

Trevlig resa!

/ Anne bye_bye

HellasAnna 2020-02-24 23:41

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 425766)
Så härligt att du har bokat HellasAnna! Hoppas du hinner ta dig lite tid t.ex efter att du har kommit tillbaka hem och berättar lite om resan åt hos?

Trevlig resa!

/ Anne bye_bye

Det ska jag försöka göra Anne! :) Nu har jag sett en massa videor på Youtube och är väldigt sugen på att komma iväg! Och att det nu ska komma snö i Götaland och samtidigt kan vara uppåt 20 grader i Thessaloniki nästa vecka, gör ju inte reslusten mindre. ;) B-anana bye_bye

karinafp 2020-02-25 11:55

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Här är en sida jag har läst ett flertal gånger. ;-)

https://thessaloniki.travel/en/

De har även en Facebooksida:

https://www.facebook.com/thessalonikitravel/

där jag har chattat med en representant och fått svar på alla mina frågor. Vi ska bo uppe i gamla stan, och det ska finnas en busshållplats bara 200 m från vårt boende, så det kommer att gå jättebra. Det finns ett utbyggt bussnät i staden, så du behöver inte ta taxi hela tiden. ;)

Det ska bli roligt att läsa om din resa. Själva åker vi inte ner förrän 24 juli. Ser verkligen fram emot det!

Karin

HellasAnna 2020-02-27 00:17

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av karinafp (Inlägg 425910)
Här är en sida jag har läst ett flertal gånger. ;-)

https://thessaloniki.travel/en/

De har även en Facebooksida:

https://www.facebook.com/thessalonikitravel/

där jag har chattat med en representant och fått svar på alla mina frågor. Vi ska bo uppe i gamla stan, och det ska finnas en busshållplats bara 200 m från vårt boende, så det kommer att gå jättebra. Det finns ett utbyggt bussnät i staden, så du behöver inte ta taxi hela tiden. ;)

Det ska bli roligt att läsa om din resa. Själva åker vi inte ner förrän 24 juli. Ser verkligen fram emot det!

Karin

Tack för tips Karin! :)

Nu har Grekland och Thessaloniki fått sitt första Corona-fall, vilket dämpar reseglädjen en aning (inte för egen del, men släktingar undrar om jag kan ta hem viruset och smitta dem). Å andra sidan fick Sverige idag sitt andra fall... så risken att få Corona är nog inte större i Grekland än i Sverige än så länge. Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på måndag!

Anna

Alala 2020-02-29 06:49

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Självklart skall du iväg! Mycket onödig panik kring coronaviruset just nu. Bra att vara försiktig förstås. Tvätta händerna ofta och ordentligt och övrigt som rekommenderas. Det är ju influenstid annars också nu och allt är inte corona. Kanske kan du ha handskar på dig när du rör dig ute? Eller är det månne för varmt för det? :confused: :)

Önskar dig en fin resa!

/ Anne :)

HellasAnna 2020-03-01 00:17

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 426039)
Självklart skall du iväg! Mycket onödig panik kring coronaviruset just nu. Bra att vara försiktig förstås. Tvätta händerna ofta och ordentligt och övrigt som rekommenderas. Det är ju influenstid annars också nu och allt är inte corona. Kanske kan du ha handskar på dig när du rör dig ute? Eller är det månne för varmt för det? :confused: :)

Önskar dig en fin resa!

/ Anne :)

Tack Anne!

Ikväll har jag varit på en grekisk afton där flera hade sitt ursprung i Thessaloniki. De undrade vad jag skulle göra där så här års? :confused: :D Men jag kanske ser staden med andra ögon? :) bye_bye

Helena S 2020-03-01 18:50

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Hej HellasAnna!

Jag kan bara säga att du har valt ett bra resmål flabb_flab Jag var där för första gången nu över nyår. Visst är det backigt upp till den gamla, fina delen av staden. Vi tog aldrig taxi, det var flera olika busslinjer som åkte dit. Om du orkar så kan du åka upp och promenera ner.

Trevlig resa!

Helena S :)

HellasAnna 2020-03-01 19:14

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 426098)
Hej HellasAnna!

Jag kan bara säga att du har valt ett bra resmål flabb_flab Jag var där för första gången nu över nyår. Visst är det backigt upp till den gamla, fina delen av staden. Vi tog aldrig taxi, det var flera olika busslinjer som åkte dit. Om du orkar så kan du åka upp och promenera ner.

Trevlig resa!

Helena S :)

Tack för pepp lagom till sista packningen inför resan Helena! _B-anana fb_gilla

Kalimera 2020-03-02 09:51

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av HellasAnna (Inlägg 426108)
Tack för pepp lagom till sista packningen inför resan Helena!

Berätta gärna hur det går för dig och vad du tycker om Thessaloniki. bye_bye

HellasAnna 2020-03-05 14:58

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 426119)
Berätta gärna hur det går för dig och vad du tycker om Thessaloniki. bye_bye

Kalimera! Här kommer en snabb hälsning från Thessaloniki! :) Jag tycker att det är en jättefin och mysig stad! Det var ett bra val för en mars-resa. Mer information kommer! bye_bye

Kalimera 2020-03-05 19:15

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Citat:

Ursprungligen postat av HellasAnna (Inlägg 426243)
Kalimera! Här kommer en snabb hälsning från Thessaloniki! :) Jag tycker att det är en jättefin och mysig stad! Det var ett bra val för en mars-resa. Mer information kommer!

Men så kul att höra Anna! klapp_klap

Njut vidare av Thessaloniki och återkom gärna med fler rapporter. bye_bye

Alala 2020-03-06 04:01

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Så roligt att höra! Säkerligen är Thessaloniki fin. Hoppas du hinner ta dig en ordentlig titt på staden och njuter.

/ Anne bye_bye

nickelena 2020-03-07 13:49

Sv: Thessaloniki i mars?
 
Hejsan hej.
Hur har du det? Följer dig med spänning. Hoppas resan är/var bra?!

Lenabye_bye


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT