Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Peloponnesos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=76)
-   -   Bila eller åka buss? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42387)

kos82 2018-09-23 14:19

Bila eller åka buss?
 
Hej. Vi ska åka till Peleponnesos och tittar på hyrbilar från Athen. Men alla ska ha så mycket i deposition, tex 1500 euro. Vi funderar också på om vi ska åka buss istället. Ni som har varit där, vad tycker ni? Är det dumt att vara utan bil? Vi har två veckor att åka runt på och tänkte börja med Epidavros.

Hälsningar Kjerstin

Kalimera 2018-09-23 15:48

Sv: Bila eller åka buss?
 
Jag tycker att bil är ett måste på Peloponnesos. Ni behöver ju inte hyra i Aten, ni kan hyra när ni kommer fram till Peloponnesos, dit ni kan åka buss.

Var ska ni bo?

Spizeman 2018-09-23 16:08

Sv: Bila eller åka buss?
 
Bil är ett måste, vi har nästan alltid hyrt via AutoEurope. De är svenskspråkiga och har i många år hittat prisvärda bilar åt oss. Vi tycker det är bekvämt att packa in väskorna på flygplatsen o sen köra iväg. Vi använder ett kreditkort för depositionen, som de då säkrar, men har aldrig dragit beloppet.
Tittade just på en bil från flygplatsen på deras sida, 2 veckor för 2000:- och 200€ I deposition

kos82 2018-09-23 17:53

Sv: Bila eller åka buss?
 
Vi startar med 2 nätter nära Epidavros och där lägger vi upp rutten efter det.Blir väl Nafplio efter det. De billigaste alternativen blir ca 2500:- för 1-16 oktober. Ni tar väl med extra försäkring? Vi är bara 2 personer så det räcker med en fyrdörrars liten bil. Känns som en nackdel om det är skyttelservice på hyrbilen. Auroeurope bokar ju för många olika. VAd har ni för erfarenhet av de olika firmorna?

Spizeman 2018-09-23 18:17

Sv: Bila eller åka buss?
 
Vi har valt att ta bilen direkt på flygplatsen, och har köpt till försäkringen av hyrfirman. Då är det oftast ingen deposition, bara registrerat kort.
Upplägget med AutoEurope tycker vi att det inte spelar så stor roll vem man hyr med.

kos82 2018-09-23 18:21

Sv: Bila eller åka buss?
 
Menar du att du inte beställer extraförsäkringen när du bokar online på Autoeurope? Och betalat till den på plats? Vi vill också vara två förare. Tacksam för alla råd för jag har alltid hyrbil hos en lokal firma på Kos och jag har familjepris för 10 euro per dag inkl allt. inte så nya bilar förstås men har dem alltid ca 3 veckor åt gången.

Spizeman 2018-09-23 18:35

Sv: Bila eller åka buss?
 
Jag köper försäkringen direkt av hyrbilsföretaget.
Fick en gång en större skada på bilen när den var parkerad, AutoEurope kräver då polisanmälan med full dokumentation, vilket innebar 3 dagar för oss.
Jag kan inte rekommendera det ena eller andra, bara säger hur vi gör. Och eftersom försäkringen betalas direkt, så riskerar inte hyresfirman något

lemon 2018-09-25 12:15

Sv: Bila eller åka buss?
 
Delar absolut synen på att bil är briljant att ha på vackra Peloponnesos.

När vi var där senast flög vi direkt till Kalamata, men är medveten om att ni inte gör det.

Dock vill jag framhålla Avis, som vi hyrde av. Det var lite krångel med vår bokning innan vi åkte och då var det lätt att ringa deras svenska support, som löste det galant.

Hoppas ni får härliga veckor på den härliga halvön!

kos82 2018-10-03 15:44

Sv: Bila eller åka buss?
 
Vi bodde på Epidavros Seascape och det var fantastiskt på alla sätt. Sängen lite hård men jättestor terrass och vacker utsikt. Tyst och lugnt. Rekommenderas verkligen. Vi bodde där två nätter och nu tog vi in på Hotell Amaryllis i Tolo. Lika ljuvlig utsikt och fantastiska sängar. Två nätter på båda ställen till ett pris på 98 euro. Fräscha fina lägenheter.

Kalimera 2018-10-04 10:25

Sv: Bila eller åka buss?
 
Citat:

Ursprungligen postat av kos82 (Inlägg 412065)
Vi bodde på Epidavros Seascape och det var fantastiskt på alla sätt. Sängen lite hård men jättestor terrass och vacker utsikt. Tyst och lugnt. Rekommenderas verkligen. Vi bodde där två nätter och nu tog vi in på Hotell Amaryllis i Tolo. Lika ljuvlig utsikt och fantastiska sängar. Två nätter på båda ställen till ett pris på 98 euro. Fräscha fina lägenheter.

Tack för tips! klapp_klap

Ha en fortsatt härlig vistelse på Peloponnesos! bye_bye

dromprinsen 2018-12-04 13:52

Sv: Bila eller åka buss?
 
Hej, vi har bokat 2 månader feb-mars i Koroni nästa år. Flyger till Aten då det inte finns något vettigt alt. från Köpenhamn till Kalamata vid tidpunkten. Funderar på buss från Aten till Koroni, men också på att hyra bil i Aten och returnera den i Kalamata 14 dagar senare. Någon här som har erfarenhet av bussresan till Koroni (Kalamata)? Bra bussar som håller tiden? Tacksam för all info vi kan få om resan till Koroni.

Kalimera 2018-12-04 17:41

Sv: Bila eller åka buss?
 
Citat:

Ursprungligen postat av dromprinsen (Inlägg 413674)
Hej, vi har bokat 2 månader feb-mars i Koroni nästa år. Flyger till Aten då det inte finns något vettigt alt. från Köpenhamn till Kalamata vid tidpunkten. Funderar på buss från Aten till Koroni, men också på att hyra bil i Aten och returnera den i Kalamata 14 dagar senare. Någon här som har erfarenhet av bussresan till Koroni (Kalamata)? Bra bussar som håller tiden? Tacksam för all info vi kan få om resan till Koroni.

Jag har bara åkt buss mellan Koroni och Kalamata så där jag kan inte råda. Jag skulle hyrt bil i Aten och lämnat den i Kalamata, ni lär ändå behöva en hyrbil.

dromprinsen 2018-12-07 19:05

Sv: Bila eller åka buss?
 
Ja, hyrbil till Kalamata blir nog det bästa alternativet.

RobEri 2018-12-07 21:10

Sv: Bila eller åka buss?
 
Bara bilhyra är inte hela sanningen. Olika försäkringar och tillägg kan kosta mycket. Taktiken hos biluthyrare är att låg bilhyra skall kompenseras av dyrare försäkringar och tillägg. Det är min erfarenhet med biluthyrning.
Jag har inte bra erfarenhet av AutoEurope. De har försökt lura oss på en skada som vi inte var ansvariga till. Lyckligtvis hade vi fotat av hela bilen från olika vinklar, och bilderna har datum och klockslag. Tack och lov!

Spizeman 2018-12-07 23:58

Sv: Bila eller åka buss?
 
Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 413796)
Bara bilhyra är inte hela sanningen. Olika försäkringar och tillägg kan kosta mycket. Taktiken hos biluthyrare är att låg bilhyra skall kompenseras av dyrare försäkringar och tillägg. Det är min erfarenhet med biluthyrning.
Jag har inte bra erfarenhet av AutoEurope. De har försökt lura oss på en skada som vi inte var ansvariga till. Lyckligtvis hade vi fotat av hela bilen från olika vinklar, och bilderna har datum och klockslag. Tack och lov!

AutoEurops försäkring ska man undvika, eftersom de är allt för komplicerade att ha att göra med. Se mitt inlägg ovan.
Försäkring direkt hos hyrfirman på plats fungerar klockrent.
AutoEurope har generellt bra o nya bilar till bra pris.

Mahava 2018-12-08 15:59

Sv: Bila eller åka buss?
 
Håller med om att bil är ett måste på Peloponessos

Använd Enterprise från Atens flygplats, boka direkt med dem så får du bättre vilkor än via en broaker, dom är helt ok ha o göra med, bra bilar och ok självrisk, dessutom blockerar dom inte massa pengar utan authoriserar bara kortet. Skaffa ett kreditkort som täcker självrisken alternativt gå med i motormännen så får du en självriskeliminering,

Hyra direkt från Enterprise kostar ibland några euro mer per dag än autoeurope men de är det värt, brukar få bättre bilar har jag märkt när man direktbokar, och sen kan man gå med i plus programet så kan man tjäna ihop fridagar

Hyra bil i Aten och lämna i Kalamata kommer kosta skjortan! Om det ens går så räkna på minst 100 euro i avgift (ser denna fråga titt som tätt på TAs forum)

Netwolf 2018-12-09 11:11

Sv: Bila eller åka buss?
 
Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 413796)
Jag har inte bra erfarenhet av AutoEurope. De har försökt lura oss på en skada som vi inte var ansvariga till. Lyckligtvis hade vi fotat av hela bilen från olika vinklar, och bilderna har datum och klockslag. Tack och lov!

Har hyrt av AutoEurope flera ggr och i olika länder och det har aldrig varit några problem. Men så har jag lyckligtvis aldrig råkat ut för något allvarligt heller.

Hyrde av AutoEurope i Italien en gång. Kategori A bilen som jag hade beställt fanns inte inne, så jag fick en Ford Van, för samma pris. Dock var det lite småskador runt om, men de noterades i protokollet.
Helnöjd susade vi fram på motorvägen i vår stora van, men när det kom till att parkera på platser avsedda för minibilar, blev det trixigare.
Tror ni inte jag lyckades ordna en liten buckla på vanen, när jag skulle backa in och en "dold" stolpe stod i vägen.

Ja, det var ju skit tänkte man. Kollade protokollet och hoppades att det träffat en befintlig skada, men det hade det ju naturligtvis inte. Alla små kryss satt på andra ställen. Då såg jag det.
Protokollet i min hand, innehöll inte bara karbonkopian, utan även orginalet! Fram med samma blåa bläckpenna som använts tidigare och vips var det ett kryss till. :rolleyes:
Vid återlämningen kollade hyrbilsgubben av bilen mot alla kryss och godkände. Visst. Det var en fuling, men jag kunde inte motstå chansen.

Förresten så inträffade en grej till. Strax innan vi skulle lämna bilen i Bergamo, så var vi inne i stan för att käka lunch. Gamla stadsdelen Citi Alta är ju inte gjord för biltrafik direkt och inte vans i synnerhet. Så jag genade lite för att komma fram till en bra parkering som jag såg.

Två månader efter fick jag en trafikbot från polisen i Bergamo, där de hade mitt regnr på en bil som körde mot förbjuden infart.

http://forumbilder.se/H906F/hyrbil.jpg

87€ i böter! :mad: Bara att betala och se glad ut (annars dras det till fogden i SE).

Men det är väl det som kallas karma... :(

/Netwolf

Kalimera 2018-12-12 18:41

Sv: Bila eller åka buss?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 413834)
87€ i böter! :mad: Bara att betala och se glad ut (annars dras det till fogden i SE).

Oj, det var dyrt! Eller det kanske det inte är, vet ej vad det kostar här hemma.

Spizeman 2018-12-12 18:47

Sv: Bila eller åka buss?
 
Jag var i Piraeus i oktober, där hade man helt nyligen ändrat färdriktningen på flera gator. Vi hamnade utanför en skola när föräldrar på em skulle hämta barnen. De flesta körde efter nya regler, några mot trafiken efter de tidigare reglerna och vi körde mc på trottoaren. Det fungerar i Grekland eftersom alla hjälps åt, och inga poliser.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT