Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kalimeras hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Jag har en plan (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=36163)

Kalimera 2014-05-29 10:41

Jag har en plan
 
Efter mycket velande fram och tillbaka - och en hel del pusslande med båtarna - har jag nu en plan inför sommarens öluff i Kykladerna.

Planen ser ut så här:
Santorini
Folegandros
Antiparos
Paros
Amorgos
Donoussa
Koufonissi
Schinoussa
Iraklia
Naxos
Santorini

Allt detta på tre veckor. Hur många tror att planen kommer att hålla?

Netwolf 2014-05-29 10:49

Sv: Jag har en plan
 
Är det inte du som brukar rekommendera en ö per vecka? ;)

Nä, jag tror INTE att det håller. Har du förresten nånsin varit med om en plan som hållit, när det gäller öluffning? Jag har det inte. Alltid är det nåt. Är det inte dåligt väder, så går inte båten helt sonika, trots att det står så i tidtabellen. Ibland har man fått en förklaring, men oftast bara att den är "Cancelled!"

/Netwolf

Claes på Lesvos 2014-05-29 10:56

Sv: Jag har en plan
 
Varför denna brådska? Jag antar att du varit på samtliga öar tidigare och bara ska uppdatera dig, men jag tycker nog att du ska ta sex veckors semester istället.

para poli 2014-05-29 10:56

Sv: Jag har en plan
 
Lysande Sickan!
Vilka datum är du ute?
*nyfiken*

yeasou 2014-05-29 11:00

Sv: Jag har en plan
 
I drömmen ser det ju underbart ut Janne! Men i verkligheten kommer ni ju bara att rusa från det ena stället till ett annat. Själv blir det bara ett stopp på vår tvåveckorsresa i Juli:rolleyes:
Santorini och sen hem därifrån:( Vi tycker det är skönt att få stanna på ett ställe. Vi har ju varit runt på ett flertal andra öar och ställen på fastlandet genom åren och då har vi ofta ställt oss frågan vad gör vi här:confused: när vi kunde varit på Santorini istället:p
Yeasou_B-anana

Pyttan 2014-05-29 11:18

Sv: Jag har en plan
 
Är det jobb eller semester? :)

Kanske ni bara stannar några timmar på någon ö som transfer? Så kan ni stanna lite längre på någon ö...

Annars blir det knappt två nätter på varje ö…

Vi ska också vara ute 3 veckor:
Aten,
Naxos,
Schinoussa,
Amorgos,
Iraklia,
Naxos,
Schinoussa,
Aten
Tycker det blir lite mycket o snurrigt men ni ska ju vara på 11 ställen… :)

Funderar Pyttan :)

karinafp 2014-05-29 12:15

Sv: Jag har en plan
 
Jag tycker det låter fruktansvärt stressigt. Någon semester blir det definitivt inte, men det kanske inte är meningen heller. Frågan är om det överhuvudtaget GÅR att skutta runt sådär, rent mentalt. Jag tror att ni kommer att fastna någonstans. Ang_elx

Vi har lekt med tanken att svika Karpathos nästa år för att testa Skiathos - Skopelos - Alonissos i stället, en vecka på varje ö, men för mig känns till och med det stressigt. :D Jag har varit på enveckasresor tidigare, och tycker att jag knappt hinner landa innan det är dags att packa och åka igen. Så vi får se hur det blir med det. ;) Jag är nog mer en ö-stannare än en ö-hoppare. :o I år blir det i alla fall tre veckor på Karpathos.

Karin
som är på väg ner om tre veckor klapp_klap

Kalimera 2014-05-29 14:03

Sv: Jag har en plan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 334128)
Är det inte du som brukar rekommendera en ö per vecka? ;)

Jo, om det handlar om semester. ;)

Citat:

Har du förresten nånsin varit med om en plan som hållit, när det gäller öluffning?
Någon gång måste vara den första, och jag bestämt att det är just denna resa som blir den första. :)

Citat:

Ursprungligen postat av Claes på Lesvos (Inlägg 334129)
Varför denna brådska? Jag antar att du varit på samtliga öar tidigare och bara ska uppdatera dig, men jag tycker nog att du ska ta sex veckors semester istället.

Det är en jobbresa. Semester blir det i höst hoppas jag. :o

Citat:

Ursprungligen postat av para poli (Inlägg 334130)
Lysande Sickan!Vilka datum är du ute?

Åker om en dryg vecka. :rolleyes:

Citat:

Ursprungligen postat av yeasou (Inlägg 334132)
Själv blir det bara ett stopp på vår tvåveckorsresa i Juli

Synd att vi inte är där samtidigt. Våra resor är aldrig synkade tyvärr. :o

Citat:

Ursprungligen postat av Pyttan (Inlägg 334135)
Är det jobb eller semester? Kanske ni bara stannar några timmar på någon ö som transfer? Så kan ni stanna lite längre på någon ö... Annars blir det knappt två nätter på varje ö…

Några öar stannar jag 3-4 nätter på, andra blir det bara en natt. Men jag ska sova över på alla öar. Allt enligt plan. :)

Citat:

Vi ska också vara ute 3 veckor:
Aten,
Naxos,
Schinoussa,
Amorgos,
Iraklia,
Naxos,
Schinoussa,
Aten
Det är ju nästan lika många ställen som jag ska till, och dessutom nästan samma öar.Så lustigt.

Citat:

Ursprungligen postat av karinafp (Inlägg 334138)
Jag tycker det låter fruktansvärt stressigt. Någon semester blir det definitivt inte, men det kanske inte är meningen heller.

Jag åker ner för att fotografera, inte ha semester. Lite stress blir det nog, men inte så farligt hoppas jag. Det är nästan bara korta båtresor, flera av dem är under en timme, och jag kommer nästan alltid fram tidigt på morgonen. Om planen håller alltså.

Citat:

Vi har lekt med tanken att svika Karpathos nästa år för att testa Skiathos - Skopelos - Alonissos
Det kommer aldrig hända. flabb_flab

karinafp 2014-05-29 17:32

Sv: Jag har en plan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 334142)
Det kommer aldrig hända. flabb_flab

fb_gilla flabb_flab

xenos 2014-05-29 17:44

Sv: Jag har en plan
 
Jag min stora besserwisser, trodde defenitivt på din plan.
Du är alldeles för erfaren för att inte veta vad du gör. Tvivlare, vik hädan!
Att det var en "jobbresa" var givet. Jag tror på dig och dina planer, till och med när planen inte håller!bye_bye

Bea 2014-05-29 17:59

Sv: Jag har en plan
 
Jamen då ses vi kanske i småcykladerna! Den där planen håller tror jag, vi som ivrar oss fram ibland vet...

Sunny12 2014-05-29 18:32

Sv: Jag har en plan
 
Det där fixar du säkert Janne.. du och Camilla är väl rutinerade ö-luffare!!

Själv stannar jag då sex veckor på samma ö, MEN så är det när man blir förälskad!.. ;)

Sunny (som precis har njutit av en god middag i Egiali,samtidigt som det
spöregnar ute).. bye_bye

Masse 2014-05-30 01:44

Sv: Jag har en plan
 
Förstår att det är jobb, vilket du ju också skriver, och då behöver man ju vara effektiv. I stort sett inte stanna längre på något ställe än vad uppgiften kräver. Kostnaderna behöver ju hållas nere om jobbet ska ge lönsamhet som sedan tillåter skön semester.

Men att göra något liknande av fri vilja på semesterresa .......... nej tvi vale!

Själv är jag ungefär som Karin. Jag tycker om att bo in mig och hinna uppleva ön innan det är dags att dra vidare. Om några dagar drar vi iväg för att på 17 dagar besöka Sifnos och Egina. Två öar på den tiden är max vad jag vill ha. Helst vill jag ha två veckor per ö.

Hoppas att din plan håller Janne, och att du trots "flängandet" får en jättebra resa. Resultatet av den kommer kanske oss medlemmar på Kalimera tillgodo så småningom.

:) Masse

Jostein 2014-05-30 06:32

Sv: Jag har en plan
 
Hei,

Jeg skal være borte fra 15. Juni - 8. Juli, tre øyer, Santorini, Amorgos og Naxos. Mulig jeg drar innom Schinoussa på vei mot Naxos.

Ferie! :)

Jostein

Thira 2014-05-30 08:36

Sv: Jag har en plan
 
Klart ni fixar det Janne ifall ni absolut måste.
Det skulle väl i sådana fall vara om det blir strejk eller annat kuckalurum med båtarna.
Men hjälp så svårt det måste vara mentalt, att så hastigt lämna de av öarna, som fått en särskild plats i era hjärtan.
Kanske underlättas det ifall ni vet att ni kommer tillbaks redan i höst förstås men att lämna Amorgos t.ex efter bara en blixtvisit lär ju kräva en hel del i form av självdisciplin.
Hoppas ni får det bra ändå!

Kalimera 2014-05-30 11:04

Sv: Jag har en plan
 
Citat:

Ursprungligen postat av xenos (Inlägg 334157)
Jag tror på dig och dina planer, till och med när planen inte håller!

:D

Citat:

Ursprungligen postat av Bea (Inlägg 334159)
Jamen då ses vi kanske i småcykladerna.

Det är inte omöjligt. :)

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 334162)
Det där fixar du säkert Janne.. du och Camilla är väl rutinerade ö-luffare!!

Jo, men det är båtarna som måste vara rutinerade. ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 334192)
Kostnaderna behöver ju hållas nere om jobbet ska ge lönsamhet som sedan tillåter skön semester.

Så är det, och kanske det blir semester på Tilos i höst. :)

Citat:

Men att göra något liknande av fri vilja på semesterresa .......... nej tvi vale!
Inte jag heller.

Citat:

Resultatet av den kommer kanske oss medlemmar på Kalimera tillgodo så småningom.
Det kommer det, annars hade jag inte gjort denna resa.

Citat:

Ursprungligen postat av Jostein (Inlägg 334195)
Ferie! :)

:D

Citat:

Ursprungligen postat av Thira (Inlägg 334201)
Det skulle väl i sådana fall vara om det blir strejk eller annat kuckalurum med båtarna.

Jag ska förboka alla boende så jag slipper lägga tid på att leta rum, och funkar inte båtarna som det ska blir det inte kul.

Citat:

Men hjälp så svårt det måste vara mentalt, att så hastigt lämna de av öarna, som fått en särskild plats i era hjärtan.
Vi har varit på alla öar tidigare, och visst är det så att det kommer att kännas att lämna vissa av dem efter så kort dit. :)

Fysimera 2014-05-30 15:50

Sv: Jag har en plan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 334230)
:D

och funkar inte båtarna som det ska blir det inte kul.
. :)

Vi var förra veckan på Chios en underbar ö "planen" var att på onsdagen ta båten till Samos. Bara 3 timmars resa och till ett bra pris.
På tisdag eftermiddag fick jag för mig att extrakolla att båten skulle gå.
Då svarade samma person som dagen innan garanterat att båten går "den kan ev. vara något sen", TYVÄRR BÅTEN ÄR INSTÄLLD MEN DET GÅR EN PÅ LÖRDAG.
Eftersom vi var ute på kombinerad semester & jobbresa så var vi tvungna att 05:10 nästa morgon starta för att via Athen flyga till Samos, nästan hela resekassan försvann i luften men den räckte till ett par underbara dagar på Samos gröna stigar.

Så jag rekomenderar Alla att kolla en extra gång vad det gäller båtar, rykterna säger att dom ej hade råd/€ att betala för bränslet, men vet vet?

Olle nu hemma på Kreta igen

r1tok 2014-05-30 16:28

Sv: Jag har en plan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 334124)
Efter mycket velande fram och tillbaka - och en hel del pusslande med båtarna - har jag nu en plan inför sommarens öluff i Kykladerna.

Planen ser ut så här:
Santorini
Folegandros
Antiparos
Paros
Amorgos
Donoussa
Koufonissi
Schinoussa
Iraklia
Naxos
Santorini

Allt detta på tre veckor. Hur många tror att planen kommer att hålla?

Oavsett om det är jobb eller semester så blir jag riktigt avundsjuk! Men än mer avundsjuk eftersom det ÄR jobb! Skulle ge mycket för att kasta hammaren och sågen och jobba som du iställetflabb_flab
Men planen håller nog,du verkar veta vad du gör:)
Tack för en suverän E-guide btwklapp_klapklapp_klap

72 dagar kvar_B-anana

Masse 2014-05-31 03:07

Sv: Jag har en plan
 
Citat:

Ursprungligen postat av r1tok (Inlägg 334260)
Oavsett om det är jobb eller semester så blir jag riktigt avundsjuk! Men än mer avundsjuk eftersom det ÄR jobb! Skulle ge mycket för att kasta hammaren och sågen och jobba som du iställetflabb_flab
Men planen håller nog,du verkar veta vad du gör:)
Tack för en suverän E-guide btwklapp_klapklapp_klap

72 dagar kvar_B-anana

Han har ju en poäng där, "r1tok"!
Det verkar ju trots all stress vara ett ganska sjysst kneg du har Janne! :D

:) Masse

Alala 2014-05-31 07:41

Sv: Jag har en plan
 
Kan inte säga annat än att hoppas att planen håller. Jobb är alltid jobb och då skall allt helst gå som planerat. Så jag håller tummarna!

Ta vara på de små njutbara stunderna, t.ex god mat, som ni säkert kommer att få! :p

/ Anne :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT