Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Den dyra euron och den billiga drachman (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=45785)

Kalimera 2023-04-20 15:56

Den dyra euron och den billiga drachman
 
Euron är idag uppe i 11,32 SEK. På bilden nedan ser ni att den Tequila Slammer kostade 150 GRD på Ios 1986. Undrar vad den kostar idag.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/ios-slammer.jpg

Är den dyra euron något som påverkar era resplaner?

Netwolf 2023-04-20 16:21

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Usch! Jag räknar ändå bara 10 spänn, för annars blir det ju gördyrt

yannis 2023-04-20 16:47

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 452655)
Usch! Jag räknar ändå bara 10 spänn, för annars blir det ju gördyrt

Gör precis detsamma.

Birgitta

Catlady 2023-04-20 19:31

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Har också "räknat" och kommer att "räkna" med 10 kr på 1 euro. Om inte annat för att det för en matematik-idiot som jag är, är lättast ;)
Dessutom är det väl så att det man behöver veta är inte exakta kronor och ören utan om det är prisvärt det man vill ha...
Och, visst, allt blir dyrare även i Grekland men då får det kosta! Ett år utan Grekland är ett förlorat år, för mig i alla fall!
Catlady, som längtar till augusti och Skopelos........

sjöborren 2023-04-21 08:22

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
1 euro kommer alltid vara 10 kronor. :cool:

Netwolf 2023-04-21 08:51

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Skönt att det är fler än mig, som ser växelkursen på samma sätt. :D

Det är ungefär som när man tankar bilen. Bensinpriset rör mig inte i ryggen, då jag alltid tankar för 500:- ;)

/Netwolf

C@nny 2023-04-21 09:06

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Det är inget som påverkar. Jag håller med tidigare talare och säger att jag oxå räknar 10kr. Sedan brukar jag dessutom tänka att, - det är ju några månader kvar, så Euron kanske hinner sjunka lite flabb_flab

//Conny :)

malou 2023-04-21 09:21

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Citat:

Ursprungligen postat av sjöborren (Inlägg 452670)
1 euro kommer alltid vara 10 kronor. :cool:

Dessverre ikke for meg.

Kursen i dag er 11,67 norske for euroen. Antar at den kan stige. I tillegg har økningen av priser på flybilletter, ferger og ikke minst hotell i Hellas innvirkning for min del. Levekostnadene her hjemme har også eskalert, det merkes virkelig i hverdagen når man er alene om alle utgifter.

Har ikke bestemt meg, reise eller ikke? Fire år siden sist, altfor lenge siden.

Disse76 2023-04-21 18:06

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Euron påverkar väl litegrann årets Greklandsresa ,
Eller rättare sagt att det är som det är i Sverige just nu som påverkar mer, Men vi åker som vanligt v.36 till Grekland väl där så tror jag vi kommer "leva" som vanligt i Grekland är man på semester så är man!
Har samma tänk som de flesta andra 1 Euro är 10 kronor!

Pyttan 2023-04-21 19:37

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Same, same 10 kr = 1 € 🤗

sjöborren 2023-04-22 10:44

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Vi kommer fortsätta resa så länge 1euro är 10 kronor. :D

Janérik 2023-04-22 14:04

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Att nånting är dyrt kommer man bara ihåg precis då man betalar det, hur roligt man hade för pengarna kommer man ihåg länge. Precis som många andra så kostar mina Euro också 10 kronor. Sedan är det ju en fördel nu att man kan handla allt med kort, då behöver man inte ta ut pengar så ofta heller.

karinafp 2023-04-23 19:25

Sv: Den dyra euron och den billiga drachman
 
Citat:

Ursprungligen postat av Janérik (Inlägg 452698)
Sedan är det ju en fördel nu att man kan handla allt med kort, då behöver man inte ta ut pengar så ofta heller.

Då minns jag resan till Karpathos 2021, då vi måste först ta oss till Rhodos och sedan flyga inrikes över till "The Rock". Vi stannade i tre veckor och på hemvägen hade vi en hel dag på Rhodos, när jag plötsligt upptäckte att jag inte hade några pengar kvar på kortet! Jättekonstigt och oroligt, för jag TYCKTE att jag hade budgeterat ordentligt. Nåja, jag hade kreditkortet med som backup, så jag kunde ta ut kontanter till taxiresor och mat på vägen hem, men det kändes inte bra.

Väl hemkommen kollade jag upp bankkontot för att se vad som hade hänt, för det var MYCKET pengar som saknades! Och upptäckte att när jag hade programmerat in mina avgifter till bostadsrättsföreningen hade jag missat att ändra betalningsdatum på två av dem. Så jag hade betalat för tre månader samtidigt ... :o:o:o

Karin
som kollar bättre sedan dess


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT