Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Om Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Rökförbudet i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43149)

Netwolf 2019-08-06 07:18

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Saftiga böter på upp till 30.000 och indraget körkort, kan bli följden för taxi- och bussförare som röker under färd.

Finns det taxichaffisar som INTE röker? :D

/Netwolf

ellada 2019-08-12 18:58

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Har under alla mina år och jag är 59 sett två stycken som gått ifrån för att röka. Fick en kretasemester förstörd av grannen på balkongen bredvid som kedjerökte gick helt enkelt inte att sitta ute.vi älskar att sitta ute för inomhus är man ju i princip 9 månader.Så önskar en rökfri miljö

coanma 2019-08-14 22:47

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av El Gringo (Inlägg 420363)
Ja, slik tenker nok de hensynsfulle røykerne, men det er gjerne ikke slik. Vi spiser alltid utendørs i Hellas, men sigarettrøyken fra nabobordene (der det naturligvis sitter hensynsfulle røykere som kun røyker utendørs), driver mot andre folk som enten må akseptere å sitte i giften eller få et nytt bord slik vi har blitt nødt til X antall ganger.
Jeg håper forbudet også skal gjelde alle restauranter, også der man sitter ute.

Jeg er helt enig i ditt innlegg. Jeg er allergisk mot røyk, og det er en utfordring når vi er i Hellas. Inne som ute, røyken står i luften. Siste år når vi var på Kreta opplyste en restauranteier om røykeloven, men sa det var vanskelig å overholde da gjester som røyker hadde vansker for å akseptere om de ikke fikk røyke. Så, han var redd for å miste kunder.

Kajja 2019-08-14 23:30

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av ellada (Inlägg 420817)
Har under alla mina år och jag är 59 sett två stycken som gått ifrån för att röka

Var det kanske mig du såg? :D
Själv fattar jag inte hur stort detta "problem" har blivigt?! Det är ju bara att följa reglerna och så är det löst! Rök utanför!!
Sen finns det ju andra saker som stinker ..bruum..bruum 🚗🚴, när man sitter och äter utomhus, men det är väl hel ok eller?!
/ Kajja bye_bye

kimmen 2019-08-15 11:03

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 420888)
Själv fattar jag inte hur stort detta "problem" har blivigt?! Det är ju bara att följa reglerna och så är det löst! Rök utanför!!

"Problemet" är ju att många rökare struntar i att följa reglerna:mad:, många accepterar heller inte att bli tillsagda.

Och som coanma skriver är restauranginnehavarna rädda att förlora kunder om de säger till...

/kimmen

ellada 2019-08-15 18:42

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Det allra flesta skiter fullkomligt om jag får min middag förstörd såg precis på tv hur stor nedskräpning rökarna står för

simetra 2019-08-15 19:40

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Jag skulle gärna vilja ha helt rökfria hotell där det inte heller är tillåtet att röka på balkongen/terassen och där rökarna får ställa sig en bra bit ifrån hotellet för att röka. Alltför många ggr har någon hotellgranne och nattsuddare suttit och bolmat på sin balkong och rök har letat sig in i minsta lilla springa, jättestörande att försöka sova med en massa röklukt i rummet :(
I Grekland kanske detta är en utopi men något för resebolagen att ha som krav. Tror att många gärna hade valt ett sådant boende, hoppas det kommer inom närmaste framtiden!
fb_gilla

coanma 2019-08-16 09:43

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
klapp_klap

AkeP 2019-08-17 17:14

Sv: Rökförbudet i Grekland
 
Kommer ni ihåg Arnes aprilskämt från 2006-03-31?
"Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!" med avståndsangivelser mm.

Verkligheten hann ikapp men efterlevnaden av förbudet svajar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT