Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38653)

Britta52 2015-06-18 14:40

Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
 
Någon som befinner sig på någon ö och vet om det är brist på kontanter i bankomaterna? Det skrivs så i svenska tidningar.

Netwolf 2015-06-18 14:49

Sv: Euro
 
Citat:

Ursprungligen postat av Britta52 (Inlägg 365644)
Någon som befinner sig på någon ö och vet om det är brist på kontanter i bankomaterna? Det skrivs så i svenska tidningar.

I vilka tidningar då?

MickeKöping 2015-06-18 15:12

Sv: Euro
 
Tog ut 300 igår här på Antiparos utan problem.
Jag såg inte bunten i apparaten i och för sig. Men ingen verkar vara särskilt berörd av att det skulle saknas pengar heller.

Susie 2015-06-18 15:44

Sv: Euro
 
Der er også euro i automaten på Donoussa.

Britta52 2015-06-18 18:42

Sv: Euro
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 365645)
I vilka tidningar då?

I både DN och SVD står att man bör ta med kontanter vid resa till grekland då bankerna kan stängas och brist på kontanter kan uppstå

inkfish 2015-06-18 18:59

Sv: Euro
 
Hittills har inga brister på kontanter rapporterats. Men det säger inget om hur det blir under resten av sommaren. Ingen vet. Ingen vet om Grekland går statsbankrutt i slutet av juni när nuvarande stödpaket löper ut, ingen vet om grekerna får panik innan dess och tömmer bankerna. Man får helt enkelt klura ut själv hur man vill göra.

Hasse 2015-06-18 20:54

Sv: Euro
 
Det stämmer att DN och SvD har skrivit så, dessutom flera gånger men det är i stort samma text som kopieras gång på gång. De skriver att kontanter kan riskera att ta slut, uppenbarligen är det långt dit med tanke på att flera i forumet har rapporterat att det ännu inte är så.


Jag har nämnt i en annan tråd att jag personligen inte chansar, har med mig samtliga kontanter redan i planet ner snart. Vill ha en riskfri semester, inte minst vad gäller kontanter då semestern är den i särklass bästa tiden på året.


Upp till var och en att avgöra, olyckligt att tidningarna har förmågan att skrämma folk.



/Hasse:cool:

Riitta 2015-06-18 21:21

Sv: Euro
 
Läste just på FB en Grekisk översättning, att det finns risk att bankerna inte öppnar på måndag :o Förhandlingarna avbröts ju ikväll, för finansfolket tycker att det finns inget och förhandla om :o


Riitta

AndersK 2015-06-18 22:57

Sv: Euro
 
Bankomaten går som smort här på Fourni och det snackas inte om några kommande på denna lilla perifera ö.

Skoglund 2015-06-19 06:58

Sv: Euro
 
Inga problem på Naxos.:)

LarsB 2015-06-19 17:05

Sv: Euro
 
Jag tog ut 400€ i en Euronet automat på Paros 13/6 och fick betala 10,26 sek/€.
16/6 tog jag ut 400€ i en Nationalbank automat då fick jag betala 9,44 sek/€.
så avstå från att ta ut pengar i Euronet automaterna.
Nej det höga priset berodde inte på att jag valt den svenska växelkursen.

Glad midsommar.
Lars

Britta52 2015-06-19 17:51

Sv: Euro
 
tack för era svar. visst är det upp till var och en att ta ställning till hur man gör. Men det känns som att det just nu kan bli problem med kontanter. För några år sedan citerades Forex i dagspressen där de menade att man skulle växla hemma. Det tog jag inte på allvar-men nu tror jag det kan finnas risker att åka utan kontanter. Beroende på vad som händer givetvis. I morgon åker jag och tar ut euro på Arlanda!

Hasse 2015-06-19 18:38

Sv: Euro
 
Får jag vara så nyfiken och fråga vart resan går, Britta?




/Hasse:cool:

Britta52 2015-06-19 19:32

Sv: Euro
 
absolut! precis som de senaste sex åren en vecka till Samos, Pythagorion. Och som "alltid" veckan efter midsommar.

Deia 2015-06-19 21:06

Sv: Euro
 
Jag har inte sett detta som ett problem tidigare men nu har jag börjat få kalla fötter.....
Det blir en sväng till bankomaten innan avresan imorgon :o
Dagens GP:
http://www.gp.se/resor/1.2751625-tre...greklandsresan

simetra 2015-06-19 22:22

Sv: Euro
 
Ja, oron inför den ekonomiska situationen och ett ev. "Grexit" känns mer påtaglig än någonsin... och som redan sagts; vem vill stå där utan pengar på semestern? Även om många på plats rapporterar om att det finns pengar i bankomaterna just nu är ju detta ingen som helst garanti för den närmaste tiden. Skulle inte våga annat än ta dessa varningar på allvar. Det är ett tag tills jag själv ska iväg och hoppas då ha fått mer klarhet i hur och vad det blir... :confused:


Trevlig fortsättning på midsommarn!
Simetra bye_bye

Masse 2015-06-19 22:30

Sv: Euro
 
Citat:

Ursprungligen postat av LarsB (Inlägg 365729)
Jag tog ut 400€ i en Euronet automat på Paros 13/6 och fick betala 10,26 sek/€.
16/6 tog jag ut 400€ i en Nationalbank automat då fick jag betala 9,44 sek/€.
så avstå från att ta ut pengar i Euronet automaterna.
Nej det höga priset berodde inte på att jag valt den svenska växelkursen.

Glad midsommar.
Lars

Man blir ju lite nyfiken när man läser detta. Är det rät uppfattat att du inte fick möjlighet att välja debitering i euro eller SEK, eller var det så att du valde euro och de trots det omvandlade till SEK?

masse

LarsB 2015-06-19 22:39

Sv: Euro
 
Ja Masse det är rätt uppfattat, jag fick ingen möjlighet att välja debitering i sek eller € .

Hasse 2015-06-19 23:04

Sv: Euro
 
Det känns ibland tämligen säkert att ha växlat hemma i bankomat för kurser mellan 9.50 - 9.64 :D




/Hasse:cool:

Masse 2015-06-19 23:16

Sv: Euro
 
Citat:

Ursprungligen postat av LarsB (Inlägg 365740)
Ja Masse det är rätt uppfattat, jag fick ingen möjlighet att välja debitering i sek eller € .

Mycket märkligt. Trots många automatuttag i Grekland genom åren har jag vad jag kan minnas aldrig stött på det fenomenet. Tack för varningen. Det vill till att lägga Euronet på minnet. De får ju t o m Forex att framstå som billiga.

Masse


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT