Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Södra Kreta (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=85)
-   -   Årets resa till Chora Sfakion (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44674)

Marco 2021-06-25 00:00

Årets resa till Chora Sfakion
 
Så, också i år blev det en resa till Chora Sfakion, byn som jag besökt varje år sen 2008. Åkte ner 4 juni och hem 18 juni. På flyget ner var det endast 65 passagerare och hem så var det 155 och detta på ett flyg som tar drygt 220 passagerare.

Bodde som vanligt på Hotel Stavris och känslan som mötte i byn var att det verkligen var lågsäsong. Dom flesta av turisterna var tyskar, fransmän och polacker. Alla restauranger var öppna förutom Three Brothers som höll på med att göra i ordning för säsongen med att fräscha upp sitt ställe.

Första veckan bestod av av strandliv och goda middagar, oftast hos mina vänner på Lefka Ora. Efter första veckan så var det dags för en vandring upp till Anopoli som ligger på 600 m över havet. Stannade som vanligt för frukost hos byns bagare, Giannis, som lagar traktens bästa Sfakian pie. Han bjuder alltid på andra goda bakverk samt hans egna raki, och för mig är det den bästa frukosten som finns i hela världen. Där sitter man med en underbar utsikt över bergen och med en underbar krispig bergsluft.

Har gjort den här vandringen till Anopoli många gånger förut och direkt fortsatt ner till Loutro, men denna gången stannade jag en natt. Hyrde ett rum av Giannis och nästa gång blir det inte bara en natt, för känslan av sinnesro går inte att beskriva i ord.

Om ni vill se bilder av den här resan så finns det i min profil under albumet Sfakia 2021.

Trevlig midsommar!

yannis 2021-06-25 06:43

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 

Jag känner verkligen känslan av att sitta hos Giannis, bagarn i Anopoli, och äta frukost! Vilken härlig karl!
Själv kommer jag till Chora Sfakion om 12 dagar. Anopoli kommer jag inte att besöka denna gång, men i oktober kommer jag att bo där några dar.

Tack för rapporten, Marco!

Birgitta.

Sol och hav 2021-06-25 10:19

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Jättekul att se dina bilder!

/Maria

Kalimera 2021-06-25 10:38

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Citat:

Ursprungligen postat av Marco (Inlägg 439960)
Har gjort den här vandringen till Anopoli många gånger förut och direkt fortsatt ner till Loutro, men denna gången stannade jag en natt. Hyrde ett rum av Giannis och nästa gång blir det inte bara en natt, för känslan av sinnesro går inte att beskriva i ord.

Tack snälla för din rapport Marco! klapp_klap

Nu vill jag också bo några nätter i Anopoli. Birgitta brukar ju bo där och skriver lyriskt om stämningen, och nu skriver du samma sak.

Tack också för fina bilder. Bilden över Ilingas beach var helt fantastisk!

Glad Midsommar till dig också! bye_bye

yannis 2021-06-25 11:56

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Marco,du skrev under en bild: "En utsikt jag aldrig kan få nog av".

Jag upplevde likadant när George, min taxichaufför, körde mig upp till Anopoli en sen kväll. Bilden på Chora Sfakion i nattbelysning var så fruktansvärt vacker!

Birgitta

lenapg 2021-06-25 19:18

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Tack för bilder och text från Chora Sfakion. Om vi har tur är vi där i början av September och bor naturligtvis på Stavris. Även vi är återvändare, sedan 2009, undantaget förra året.
Lena och Nisse

Alala 2021-06-26 07:24

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Oj, nu vill jag också äta paj hos bagaren i Anopoli. :p Du fick det att låta så fint! Tack för väldigt fina bilder också!

/ Anne :)

Marco 2021-06-26 22:37

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Tack alla snälla för responsen!

Ser fram emot din rapport Birgitta från Chora Sfakion. Det var så härligt att äntligen få spendera i alla fall en natt i Anopoli, vilket paradis för både kropp och själ!

Hoppas att också du Janne för möjlighet att stanna några nätter i Anopoli, det kommer du aldrig att ångra. Finns gott om möjligheter för fina vandringar där uppe!

Hoppas ni kommer iväg i september Lena och Nisse, har för mig att ni hamnade på en bild jag tog en gång utanför Stavris en gång. :)

Anne, hoppas du för möjlighet att äta världens godaste frukost hos Giannis uppe i Anopoli med en fantastisk utsikt över bergen!

/Marco

Kalimera 2021-06-28 10:06

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Citat:

Ursprungligen postat av Marco (Inlägg 439992)
Hoppas att också du Janne för möjlighet att stanna några nätter i Anopoli, det kommer du aldrig att ångra. Finns gott om möjligheter för fina vandringar där uppe!

Det hoppas jag också, och när allt detta är över kanske det blir några nätter där.

yannis 2021-06-28 11:51

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Jag tror jag måste ta en dagstur till Anopoli kosta vad det kosta vill (taxi t.o.r.)!
Sätta mig hos bagarn en stund och köpa hans honung, äta en middag på taverna Anopoli eller Platanos. Även fast Chora Sfakion har god mat men i Anopoli är dom ett strå vassare!

https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20883

Birgitta

Kalimera 2021-06-28 14:37

Sv: Årets resa till Chora Sfakion
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 440027)

En vacker dag sitter även jag där och njuter. _B-anana


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT