Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa med barn (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Läs här! Vart ska vi åka? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=19289)

Hanse 2009-05-26 19:28

Läs här! Vart ska vi åka?
 
Hej!
Helt ny här. Min man och jag skulle vilja hitta det ultimata resmålet för sommarsemestern :D. Vi har två barn, 3 och 1,5 år.
Det vi skulle önska oss är:
ett riktigt bra hotell (helst 5 stjärnigt) som ligger på stranden, utan Bamseklubbar och skränig kvällsunderhållning
i en lugn omgivning men inte ensligt beläget. Bra restauranger, gärna lite shopping och, ffa, lite att se och uppleva på relativt nära håll. Alltså inte bara sådant som kräver heldags-utflykter.
Det vi inte vill ha är disco eller motorväg precis brevid hotellet :eek:
Några bra förslag?
bye_bye

Klick 2009-05-26 19:48

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Naxos kanske? Långgrunda stränder. Hotell (vet iofs inte klass på de) som ligger vid stranden. Väljer man de mindre orterna såsom Agios Prokopios och Agia Anna finns inget disko och sådant utan detta finns inne i Chora. Det finns tavernor och en del barer...

Lycka till med valetbye_bye

K

Amy 2009-05-26 20:23

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Läs mer på forumet om Georgiopolis, Kreta. Vi var där förrförra året med en 3 och 5-åring. Lagom stort, mysigt, lång fin sandstrand, inte så hemskt turistiskt- kändes grekiskt!, inga inkastare, bamseklubbar o dyl.

Apollo reser dit, men finns även andra hotell som ligger med strandläge om man söker på nätet.

Lycka till!

ofelia 2009-05-26 20:36

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Klick (Inlägg 168475)
Naxos kanske? Långgrunda stränder. Hotell (vet iofs inte klass på de) som ligger vid stranden. Väljer man de mindre orterna såsom Agios Prokopios och Agia Anna finns inget disko och sådant utan detta finns inne i Chora. Det finns tavernor och en del barer...

Lycka till med valetbye_bye

K

Hej!
Vill inte dissa någon annans förslag, men Prokopios är inget lugnt ställe när man har barn. Det har expanderat så mycket att trafiken är urjobbig när man har med sig småbarn. Dessutom spelas det musik högt från barerna ner till stranden - som är överfull. Så lugnt och skönt är det inte i juli och augusti.

Kanske Anti-Paros vore något. Mycket barnvänligt.

(Förlåt Klick:o)

/Ofelia

Såg nu att du ville ha något att se -uppleva. Det har väl inte Anti-Paros i och för sig.

Hellen 2009-05-26 21:02

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Citat:

Ursprungligen postat av ofelia (Inlägg 168485)
Hej!
Vill inte dissa någon annans förslag, men Prokopios är inget lugnt ställe när man har barn. Det har expanderat så mycket att trafiken är urjobbig när man har med sig småbarn.

Så olika man upplever samma plats, jag hade aldrig beskrivit Prokopios så, därmot är det min känsla av Perissa på Sanorini

Citat:

Ursprungligen postat av ofelia (Inlägg 168485)
Såg nu att du ville ha något att se -uppleva. Det har väl inte Anti-Paros i och för sig.

Antiparos har droppstensgrottanAng_elx:D

// Helén- om tycker att Agi Apostoli på Kreta låter som något för er

laero 2009-05-26 22:14

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hanse (Inlägg 168469)
Det vi skulle önska oss är:
ett riktigt bra hotell (helst 5 stjärnigt) som ligger på stranden, utan Bamseklubbar och skränig kvällsunderhållning

Undrar lite över ert hotellönskemål... vad är det ni vill ha ? Alltså vad ska alla de där stjärnorna stå för ? ;)
På de flesta mindre ställen i Grekland (inklusive de platser ni fått tips om i tråden här) kryllar det inte av stora lyxhotell. Oftast handlar det istället om allt från små familjeägda pensionat med några få rum till halvstora anläggningar med oklar klassificering. I de flesta fall är det rent, snyggt och trevligt.

Lars

Janérik 2009-05-26 22:19

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Egentligen är väl denna fråga omöjlig att svara på då vi inte vet när resan ska ske. Jag vill ju framhålla Agios Prokopios eller Agia Anna på Naxos men själv försöker vi faktiskt hitta ett vettigt boende in mot Agios Georgios stranden för i år. Ytterligare en intressant information är ju om det ska vara charter hela vägen eller om det går bra att ordna resan på egen hand. Vi ordnar resan på egen hand och reser med en treåring och en fyramånaders baby så allt är möjligt.

Mvh Janérik

Hanse 2009-05-28 13:14

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Lite lyx-känsla tror jag. Inte lika viktigt för mig som för min man...

Hanse 2009-05-28 13:21

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Vi skulle vilja åka i juli. Det behöver inte vara charter, snarare tvärtom.

Siri A 2009-05-28 14:03

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
På Mykonos finns många dyra och lite lyxigare hotell. Googla. Även Folegandros har ett par ställen med riktigt fina rum.

Klick 2009-05-28 18:09

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Citat:

Ursprungligen postat av ofelia (Inlägg 168485)
Hej!
Vill inte dissa någon annans förslag, men Prokopios är inget lugnt ställe när man har barn. Det har expanderat så mycket att trafiken är urjobbig när man har med sig småbarn. Dessutom spelas det musik högt från barerna ner till stranden - som är överfull. Så lugnt och skönt är det inte i juli och augusti.

Kanske Anti-Paros vore något. Mycket barnvänligt.

(Förlåt Klick:o)

/Ofelia

Du behöver inte be om ursäkt, Ofelia :)
Det kanske skall tilläggas att jag inte varit på Naxos sedan 2004... Jag föreslog Naxos eftersom stränderna är långgrunda. Men det finns ju som sagt fler öar som kanske passar bättre in...
K

Klick 2009-05-28 18:26

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hanse (Inlägg 168469)
Hej!
ett riktigt bra hotell (helst 5 stjärnigt) som ligger på stranden, utan Bamseklubbar och skränig kvällsunderhållning
i en lugn omgivning men inte ensligt beläget. Bra restauranger, gärna lite shopping och, ffa, lite att se och uppleva på relativt nära håll. Alltså inte bara sådant som kräver heldags-utflykter.
Det vi inte vill ha är disco eller motorväg precis brevid hotellet :eek:
Några bra förslag?
bye_bye

På Skiathos finns lite finare hotell... Ett av dessa ligger ute vid Koukonaries (ett par km från Skiathos-stad) Men.... hotellet ligger dock inte direkt vid havet och stranden fullkomligt kryllar av turister (men det gör faktiskt hela ön). Koukonaries är ganska lungt förutom stranden och vill man ha shopping osv så är det enkelt att åka in till stan... Ön har massvis av stränder som är superba (jag fullständigt älskar denna ö:D) På Skiathos finns massor av bra restauranger så det är bara att välja och vrakaflabb_flab

ofelia 2009-05-28 18:28

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Klick (Inlägg 168726)
Du behöver inte be om ursäkt, Ofelia :)
Det kanske skall tilläggas att jag inte varit på Naxos sedan 2004... Jag föreslog Naxos eftersom stränderna är långgrunda. Men det finns ju som sagt fler öar som kanske passar bättre in...
K


Jag har också rekommenderat Prokopios förr om åren, men efter förra sommarens resa så är jag lite smått chockad hur fort det stället har exploderat. Trafiken var helt galen och stränderna var mer än lovligt fulla.(vi var där runt 15 juli.)
/Ofelia

Klick 2009-05-28 18:31

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Tråkigt, jag gillade Prokopios som jag då tyckte var lite pitoresk...

Kalimera 2009-05-28 18:32

Sv: Läs här! Vart ska vi åka?
 
Om ni kan tänka er en lugn plats som har det mesta ni önskar (utom shopping) tror jag att Elis Resort i Vathy på Sifnos skulle passa er. Det ligger på stranden, skulle ni tröttna på den finns det bungalows med egen pool. Ni kan läsa om Sifnos här... Bilden överst till höger är över Vathy, den stora poolen tillhör Elis resort.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT