Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ikaria & Fourni (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Ikaria och Fourni (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30463)

osnola 2012-05-29 23:28

Ikaria och Fourni
 
Lyckligtvis verkar det bli en greklandsresa ett par veckor slutet juni till mitten juliflaflabb_flab
Efter att ha kikat runt bland resebrev o i forum känns det som att Ikaria och Fourni är öarna jag vill till! Reser helst fr Landvetter och om jag förstår rätt skulle det vara enklast att hitta flyg (flygstol charter) till Samos? Kos kanske? Funkar det att resa fr Rhodos också tro?
Har inte "båtluffat" yvigare än mellan Rhodos och Tilos, så alla rutter med olika linjer/rederier och öar gör att pannan skrynklas i djupa veck.
Tar väldigt gärna emot tips om hur jag skulle kunna lägga upp denna resa:)

Bea 2012-05-30 08:30

Sv: Ikaria och Fourni
 
Hej!
Våra favoritöar! Lättast är förstås att ta sig till Samos, därefter färja till antingen Fourni eller Ikaria, beroende på var ni vill börja.

För två år sen luffade vi från Fourni till Kos, via Samos (bara en eftermiddag) och med en mellanlanding på Lipsi i fyra dagar. Så det går att ta sig även från Kos, och Rodos också skulle jag tro, men det tar ju mycket längre tid. Jag rekommenderar Samos. (Alt. Athen såklart, men då blir det nattfärja. Den resan har vi också gjort, det gick bra det med!)

Kolla färjorna på openseas.gr, där kan du hitta avgångar från respektive ö dag för dag. Där brukar jag pussla ihop olika alternativ på rutter.

Åhh - Ikaria och Fourni. I år blir det Cykladerna för oss, men vi saknar Östra Egeiska!

Lycka till!

Arne 2012-05-30 08:31

Sv: Ikaria och Fourni
 
Samos är en utmärkt utgångspunkt för resa till Ikaria och Fourni.

Mitt förslag är att ni först far till Fourni och därefter till Ikaria. Från Samos tar man sig enkelt till Fourni med endera Panagia T från Karlovassi eller den gamla storfärjan Irapetra som går från Vathy.

Att ta sig från Fourni till Ikaria sker endera med en liten lokal kaik eller morgonturen med Panagia T.
Nu har vi aldrig varit på Fourni i Juli och funderar då på om det vid den tiden kan vara läge att förboka boendet. Antalet gästbäddar är ju en smula begränsat på denna vackra och trivsamma ö.

Arne

Eva L 2012-05-30 08:42

Sv: Ikaria och Fourni
 
Fourni är en trivsam ö dit jag gärna återvänder och Ikaria har man ju också bara hört gott om så ni får säkert en härlig resa.

Eva

osnola 2012-05-30 12:46

Sv: Ikaria och Fourni
 
Tack för tipsen! Har en fundering om inrikesflyg också, det har jag sett att en del av er använt. Har någon möjligen tips på sida där man ser hur man kommer till Ikaria (för visst finns väl där flygplats?)
Då har man ju kanske fler alternativ att ta en flygstol till

Anna

Eva L 2012-05-30 13:02

Sv: Ikaria och Fourni
 
Tror inte att det finns någon flygplats på Ikaria.

Eva

Lamaya 2012-05-30 13:20

Sv: Ikaria och Fourni
 
Jo, det finns flygplats på Ikaria!:)

Det går att åka inrikes från Aten. Flygplatsen ligger ganska långt ifrån Armenistis, där jag tycker att det är fantastiskt att bo. Taxiresan dit är en underbar upplevelse i sig.

Vi har gjort den resan flera gånger och det lär bli fler.

Lycka till!

Lena

Eva L 2012-05-30 13:28

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lamaya (Inlägg 276274)
Jo, det finns flygplats på Ikaria!:)

Det går att åka inrikes från Aten. Flygplatsen ligger ganska långt ifrån Armenistis, där jag tycker att det är fantastiskt att bo. Taxiresan dit är en underbar upplevelse i sig.

Lycka till!

Lena

Där ser man tänkte att ön var för glest befolkad för att ha en flygplats.
Tur att jag skrev tror.

Eva

osnola 2012-05-30 13:38

Sv: Ikaria och Fourni
 
Ok! Hoppades på direktflyg mellan ngn annan ö och Ikaria, nä då får det bli båt i alla fall!

Arne tyckte att boende i Fourni borde bokas hemifrån, hur snäv kan man vara där tror ni? Har ju alltså inte köpt flygstol ännu, så inget def avresedatum finns. Tänkte försöka ha lite is i magen....

Ja mycket funderingar blir det, och fler lär komma upp. Tacksam för hjälpen jag får.

Anna

Arne 2012-05-30 13:47

Sv: Ikaria och Fourni
 
Ja, heltvisst finnes det en flygplats på Ikaria, men den har en smula kort rullbana, och detta innebär att flygplatsen trafikeras med små propellerplan av typ Dash-8-100 med plats för trettiotalet passagerare.

Priset Athen Airport- Ikaria ligga runt 77 € pp enkel resa. Det finnes bara en dubbeltur per dag, förmiddag. Flygtiden ligger på 45 minuter.

När det så gäller boende på Fourni kan vi rekommendera Toula Rooms( Egen hemsida) belägen just 20 meter från stranden och 100 meter från hamnen. Prisläge i September 35 € nånstans.

Beträffande Ikaria, då kunna även vi rekommendera boende i Armenistis, en pärla. Därstädes finnes gott om boende i för resp eftersäsong. Boende i Juli vet vi inget om. Kanske värt att förboka denna tid.

Arne

Kalimera 2012-05-30 14:06

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av osnola (Inlägg 276280)
Arne tyckte att boende i Fourni borde bokas hemifrån, hur snäv kan man vara där tror ni? Har ju alltså inte köpt flygstol ännu, så inget def avresedatum finns. Tänkte försöka ha lite is i magen....

Om du behöver boka eller inte beror helt på när ni ska åka. :)

Arne 2012-05-30 14:09

Sv: Ikaria och Fourni
 
Tiden gäller såvitt jag kunde se slutet av Juni till mitten av Juli.

Arne

Kalimera 2012-05-30 14:14

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 276288)
Tiden gäller såvitt jag kunde se slutet av Juni till mitten av Juli.

Aha, jag läste bara att de inte hade bokat flygstol ännu. :)

Netwolf 2012-05-30 15:18

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 276282)
Ja, heltvisst finnes det en flygplats på Ikaria, men den har en smula kort rullbana...

En SMULA! :eek: Jo, det ska gudarna veta! Det var förresten dem jag bad till vid start därifrån för några år sen. Det var som att starta från ett hangarfartyg. Landning vågar jag inte ens tänka på.. ;)

/Netwolf

Arne 2012-05-30 15:24

Sv: Ikaria och Fourni
 
Förtvivla ej, den som tvekar ska testa flygplatsen på Kastellorizo. 760 meter rullbana och med stup i bägge banändarna och ett berg på ena sidan med max 100 meter till rullbanan...

Då framstår Ikaria Airport som rena Arland bana tre.

Arne

osnola 2012-05-30 16:10

Sv: Ikaria och Fourni
 
:D:D Äventyrsresor alltså! Kanske blir bäst för hjärtat att ta båten.

Smultron 2012-05-30 20:57

Re: Ikaria och Fourni
 
Är det verkligen nödvändigt att boka på Fourni under första halvan av juli? :confused:Funderar själv på att åka till Fourni då och enligt vad jag läst i flera guider ska det inte vara något problem med boende.

Netwolf 2012-05-30 22:22

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 276304)
Förtvivla ej, den som tvekar ska testa flygplatsen på Kastellorizo. 760 meter rullbana och med stup i bägge banändarna och ett berg på ena sidan med max 100 meter till rullbanan...

Då framstår Ikaria Airport som rena Arland bana tre.

Arne

Tack för det, Arne. Ska jag till KZO blir det båt från Rodos!

/Netwolfk

Kalimera 2012-05-31 09:14

Sv: Re: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Smultron (Inlägg 276342)
Är det verkligen nödvändigt att boka på Fourni under första halvan av juli?

Jag har varit på Fourni både i juli och i början av augusti, och det har inte varit några problem att hitta rum på plats.

Eva L 2012-05-31 14:13

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 276349)
Tack för det, Arne. Ska jag till KZO blir det båt från Rodos!

/Netwolfk

Här finns lite nyskrivet om KZO. http://www.svd.se/resor/oasen-langt-...lt_7232677.svd

Eva


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT