Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Överföringar (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30664)

Greekfamily 2012-06-13 23:46

Överföringar
 
Jag undrar hur det funkar med överföringar mellan Svenskt konto till Grekiskt konto! Borde vara lättare än att tillförlita sej på att ta ut via bankomat om det nu skulle kånka på något sätt. Misjaflabb_flab

kego 2012-06-14 07:01

Sv: Överföringar
 
Vi brukar alltid föra över pengar för hyran till våra hyresvärdar på Naxos. Har alltid funkat klanderfritt. Det kan dock ta några dagar innan de når fram.
/Kerstin

Eva L 2012-06-14 08:56

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Greekfamily (Inlägg 277986)
Jag undrar hur det funkar med överföringar mellan Svenskt konto till Grekiskt konto! Borde vara lättare än att tillförlita sej på att ta ut via bankomat om det nu skulle kånka på något sätt. Misjaflabb_flab

Din bank och personalen där är väl de som bäst kan svara på den frågan.

Eva

mouche 2012-06-14 09:03

Sv: Överföringar
 
Man oppretter en eurokonto i sin egen bank i Norge/Sverige, kjøper euro med kroner fra sin norske/svenske kronekonto og krediterer beløpet til sin eurokonto (i euro!) og deretter overfører man euro fra sin eurokonto til sin eurokonto i Hellas eller til den som skal ha pengene. Meget enkelt og alt kan gjøres på nettet så alt du trenger er en pc og nettilgang.
Har selv gjort dette i forbindelse med kjøp/bygging av hus på Kreta og fungerer aldels utmerket. Benytter Handelsbanken.

Hvis man ikke ønsker/har behov for en egen eurokonto i Hellas så kan man helt enkelt kjøpe euro fra sin bank, betale med kroner fra sin kronekonto og overføre beløpet til den utenlandske mottager. Sjekk din nettbank så vil jeg tro at det finnes enkel forklaring på dette der.

Hvilken metode som er den riktige kommer an på behovet man har, men ha nøye (noga) i tankene hva alternativene vil koste deg med hensyn til gebyrer/kostnader. En fordel med egen eurokonto er at man da kan kjøpe euro (og selge kroner) når man mener at kursen er gunstig.

Hellen 2012-06-14 09:05

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Greekfamily (Inlägg 277986)
Jag undrar hur det funkar med överföringar mellan Svenskt konto till Grekiskt konto! Borde vara lättare än att tillförlita sej på att ta ut via bankomat om det nu skulle kånka på något sätt. Misjaflabb_flab

Du skojar, eller? Varför skulle det vara bättre att ha pengarna i grekisk bank?

Greekfamily 2012-06-14 13:54

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 278005)
Du skojar, eller? Varför skulle det vara bättre att ha pengarna i grekisk bank?

Ja det va väll bankomaterna som kunde vara obrukbara inte personalen dom är väl av kött och blod och inga robotar.klapp_klap

nilam 2012-06-14 14:19

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Greekfamily (Inlägg 278054)
Ja det va väll bankomaterna som kunde vara obrukbara inte personalen dom är väl av kött och blod och inga robotar.klapp_klap

Hahahaha...jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att diskussioner om pengar kunde vara så här underhållande ;)

Monica P 2012-06-14 16:35

Sv: Överföringar
 
Ja, nilam...håller med...
Vi som reste innan det fanns bankomater och innan det fanns euro, hur i hela friden klarade vi oss????:DAng_elx:D

laero 2012-06-14 20:21

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Greekfamily (Inlägg 278054)
Ja det va väll bankomaterna som kunde vara obrukbara inte personalen dom är väl av kött och blod och inga robotar.klapp_klap

Jag trodde också att du skämtade men tydligen inte... OM det skulle bli så att du inte kan få ut pengar ur bankomater beror det isåfall på att hela banksystemet börjar vackla.
Ur en helt annan synvinkel kan det vara på sin plats att inte sätta in alltför mycket pengar på ett grekiskt konto. Skulle det bli ett byte till drachmer kommer du att tappa mycket av värdet av det du flyttar över.
Grekerna själva har tagit ut bortåt 40% av insatt kapital och placerat sina euro antingen i utlandet eller i madrassen.

Lars

Riitta 2012-06-14 20:45

Sv: Överföringar
 
Det kanske vore nåt, att Svenskarna för över pengar till Grekiska konton och Grekerna tar ut dom;):D

Riittabye_bye

Greekfamily 2012-06-14 22:04

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av laero (Inlägg 278120)
Jag trodde också att du skämtade men tydligen inte... OM det skulle bli så att du inte kan få ut pengar ur bankomater beror det isåfall på att hela banksystemet börjar vackla.
Ur en helt annan synvinkel kan det vara på sin plats att inte sätta in alltför mycket pengar på ett grekiskt konto. Skulle det bli ett byte till drachmer kommer du att tappa mycket av värdet av det du flyttar över.
Grekerna själva har tagit ut bortåt 40% av insatt kapital och placerat sina euro antingen i utlandet eller i madrassen.

Lars

Suck då får frugan ligga hårt igen på madrassen ha ha hon börjar surna till nu!_B-anana

Greekfamily 2012-06-14 22:06

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av nilam (Inlägg 278061)
Hahahaha...jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att diskussioner om pengar kunde vara så här underhållande ;)

Ha ha ja du skulle se frugan hur hon grinar illa på madrassen ha ha hon ser ut som hon skulle kunna strypa mej nu he he

klapp_klap

Greekfamily 2012-06-14 22:09

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 278005)
Du skojar, eller? Varför skulle det vara bättre att ha pengarna i grekisk bank?

Ja du säg det!
Kanske för att vare sej frugan eller jag vill springa upp till Sverige varje gång pensionen kommer för att hämta den._B-anana_B-anana_B-anana
Det finns folk som sitter här i Sverige med och säger men men men så kan man väl inte göra om saker men frågar man S_B-ananavensson så går inget alls, Allt går bara man vill och har lite stake i sej eller som min arbetsgivare sa allt går bara att det är lite svårare.

mouche 2012-06-15 08:48

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av laero (Inlägg 278120)
Skulle det bli ett byte till drachmer kommer du att tappa mycket av värdet av det du flyttar över.

Vil ikke dette da også bety at alle grekere mister tilsvarende kjøpekraft og lønningen blir redusert tilsvarende (uttrykkt i kjøpekraft - hva de kan kjøpe av varer og tjenester for sine penger)?

Monica P 2012-06-15 12:56

Sv: Överföringar
 
Greekfamily: vi har svensk pension i svensk bank och tar ut pengar vartefter vi behöver i grekisk automat. Det har aldrig varit några problem med det. Som laero säger :skulle problem uppstå beror det på att hela banksystemet börjar vackla. I såna fall lär det inte hjälpa om du har dina pengar i grekisk bank heller.

Greekfamily 2012-06-15 23:18

Sv: Överföringar
 
Ja jag menade inte nu att man skulle hamstra sina pengar i banken utan man tar ut allt eftersom dom kommer. Jag tackar dej Monica för att du kan föra en seriös diskussion . En del här verkar mest roade av detta med tanke på deras svar eller så är det bara folk som är byxis för sina resepengar och alltså inte bofasta i Grekland. Ha det gott Monica!!
Efaristo poli mia filosbye_bye

Monica P 2012-06-16 07:34

Sv: Överföringar
 
Na´se kala!

Wardakis 2012-06-16 10:17

Sv: Överföringar
 
Jag håller med Monica P, varför krångla till det och föra över till en grekisk bank innan ni tar ut dom i en bankomat?
Gunilla

Arne 2012-06-16 10:37

Sv: Överföringar
 
Helt överens med Monica. Jag kan för allt i världen ej se finessen med att öppna ett konto i Grekisk bank enkom för att från den svenska banken föra över pengar dit.

Alla måste ju ändå vara medvetna om att det är dyrt - mycket dyrt- att föra över pengar mellan svensk bank och bank i utlandet. En enkel kontroll ger vid handen att man vid varje överföringstillfälle får betala en avgift på sådär 200 Sek.

I sanning ett dyrt nöje.

Arne

Hellen 2012-06-16 10:57

Sv: Överföringar
 
Citat:

Ursprungligen postat av Greekfamily (Inlägg 278299)
Ja jag menade inte nu att man skulle hamstra sina pengar i banken utan man tar ut allt eftersom dom kommer. Jag tackar dej Monica för att du kan föra en seriös diskussion . En del här verkar mest roade av detta med tanke på deras svar eller så är det bara folk som är byxis för sina resepengar och alltså inte bofasta i Grekland. Ha det gott Monica!!
Efaristo poli mia filosbye_bye

Som det skrivits tidigare, det var inte många i tråden som trodde frågan var på allvar. Fortfarande saknas ett seriöst svar på frågan om varför man skulle vilja ha pengarna på ett grekiskt konto. :D
Vad det skulle ha med mina och andras semesterkassa att göra förstår jag inte heller.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT