Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Saffran o kanel (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41987)

Spizeman 2018-05-05 21:12

Saffran o kanel
 
Vi har länge letat efter riktig kanel, inte den barkavskrap från Kina som säljs i Sverige. Så provade vi att köpa grekisk kanel i höstas, som är riktig kanel o smakar Grekland hemma i våra bullar. Vi köpte även med oss saffran, o nu vill vi aldrig mer köpa det gula pulvret i Sverige. Grekiska saffransbröd blev en succé hemma, alla undrade hur vi kunde baka så goda lussekatter.
Med det vill jag ha sagt, många ska ner nu i sommar, prova att köpa med kanel o saffran, det är inte dyrt. Önskar gärna feedback på vad ni tyckte efter baket. Men är säker på att ni aldrig mer kommer att köpa dessa kryddor hemma.

Netwolf 2018-05-06 07:21

Sv: Saffran o kanel
 
Intressant. Saffran är ju en lockvara på diverse marknader worldwide. Har du nåt tips, för att se att det är riktig saffran, så man inte står där med en burk gurkmeja.
Kanel måste jag testa med!

/Netwolf

Alala 2018-05-06 07:25

Sv: Saffran o kanel
 
Tänkte samma sak som Netwolf. Har du något tips för bästa ställen att köpa detta?

/ Anne :)

Spizeman 2018-05-06 08:58

Sv: Saffran o kanel
 
Kanel som vi köpt är det man kallar "äkta kanel" tar man en stång o smular den så får man ett pulver. Tar man en svensk kanelstång o smular så blir det flisor. Jag tror att den mesta kanel som säljs i Grekland är äkta. Om man köper bröd hos bagaren så märker man direkt att smaken är starkare o godare.
När det gäller saffran så har vi köpt den i vanlig livsmedelsaffär, finns bland kryddor. Den är oftast röd, men blir gul när man bakar. Kostar ca €3, för en påse, halva priset mot hemma o dubbelt så mycket smak

UllaC 2018-05-06 10:20

Sv: Saffran o kanel
 
Tack för tipset! Detta skall jag testa om några veckor. klapp_klap
Ulla

yannis 2018-05-06 11:11

Sv: Saffran o kanel
 
Kanelstänger har vi hemma som säkert räcker hela vår livstid. Inköpt i Grekland i saluhallen i Chania, Kreta. Även på kryddboden i stan på Naxos köpte vi ett ansenligt lager. Den boden är alltid värt ett besök!

Kom just på att det kan vara ett bra tips på gåva till blomvattnaren, snöskottaren m.m. hemma att köpa med sig lite riktiga kanelstänger.

Birgitta.

UllaC 2018-05-06 12:20

Sv: Saffran o kanel
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 407655)
Kanelstänger har vi hemma som säkert räcker hela vår livstid. Inköpt i Grekland i saluhallen i Chania, Kreta. Även på kryddboden i stan på Naxos köpte vi ett ansenligt lager. Den boden är alltid värt ett besök!

Kom just på att det kan vara ett bra tips på gåva till blomvattnaren, snöskottaren m.m. hemma att köpa med sig lite riktiga kanelstänger.

Birgitta.

Birgitta, var i Naxos stad ligger den kryddboden?
Ulla

yannis 2018-05-06 13:32

Sv: Saffran o kanel
 
Gatan som är tvärgata mot hamngatan.
Bussarna från Agia Prokopios med fler åker ner den gatan. Den sista busshållplatsen innan busstation finns nästan precis där. You can`t miss it.

Birgitta.

UllaC 2018-05-06 15:23

Sv: Saffran o kanel
 
Tack då vet jag. :)

Kalimera 2018-05-06 16:06

Sv: Saffran o kanel
 
Citat:

Ursprungligen postat av Spizeman (Inlägg 407650)
Kanel som vi köpt är det man kallar "äkta kanel" tar man en stång o smular den så får man ett pulver. Tar man en svensk kanelstång o smular så blir det flisor.

https://www.kalimera.se/bilder/kanel.jpg

Har sett i många affärer på Naxos av någon anledning. Har dock varken köpt kanel eller saffran. Men nu ska jag köpa kanel nästa gång. Saffran har jag alltid trott att det var bluff-saffran. Får tänka om där också. :)

emma 2018-05-06 16:46

Sv: Saffran o kanel
 
vilket bra tips! det ska jag handla i kryddboden p Naxos!
/emmabye_bye

Spizeman 2018-05-06 16:52

Sv: Saffran o kanel
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 407665)
https://www.kalimera.se/bilder/kanel.jpg

. Saffran har jag alltid trott att det var bluff-saffran. Får tänka om där också. :)

Det är snarare tvärt om, du kommer att bli förvånad över hur god o gul den grekiska saffranet är. Att den är röd har ingen betydelse, brödet blir solgult

kize 2018-05-06 19:07

Sv: Saffran o kanel
 
Ett tips till: köp muskotnötter också! Går inte att jämföra med de du kan köpa här hemma, smaken blir så mkt godare. Tänk god potatismos med nyriven muskotnöt i, jättegott.

UllaC 2018-05-06 20:29

Sv: Saffran o kanel
 
Tack för alla bra tips!
Jag har, precis som Janne, trott att det är lite bluff med bl.a. saffran. Men nu skall jag tänka om _B-anana

Janérik 2018-05-06 21:35

Sv: Saffran o kanel
 
Jag har för länge sedan läst mig till att grekisk saffran håller hög klass, konstigt att ni har fått för er den skulle vara dålig. Nu äter jag inte saffran själv så jag har aldrig testat och kommer inte att göra det heller.
Ni vet väl vad det är för likhet mellan bullar och snö? Man ska inte äta det gula :D
Intressant detta med kanel, jag har tittat på kanelstängerna många gånger men vi har aldrig köpt. Får kanske bli ett testköp i sommar.

Mvh Janérik

Sol och hav 2018-05-06 21:37

Sv: Saffran o kanel
 
Tack för tipsen!

zakka 2018-05-06 22:47

Sv: Saffran o kanel
 
Kanel som är så gott! 😋 Måste absolut testa både det och muskot. Saffran är jag inte heller så förtjust i så det hoppar jag gärna över. Och kryddboden på Naxos är en spännande butik med minst sagt intressanta dofter av allt mellan himmel och jord... 😁😉

MVH zakka

yannis 2018-05-07 05:23

Sv: Saffran o kanel
 
Muskotnöt ja! Även det köpte vi i en stor mängd på kryddboden.
Trots varning från innehavaren att den var dyr,,,,,

Vid samma tillfälle träffade vi en svensk. Han köpte två stora påsar med soltorkade tomater! Gjorde så varje gång han var på Naxos för att dom var så bra och billiga. Han måste ha en restaurang i Sverige. Så även detta rekommenderas.

Birgitta.

Alala 2018-05-07 07:20

Sv: Saffran o kanel
 
Jaha, nu kom jag ju ihåg att också jag har köpt kanelstänger i Chanias saluhall. Och grävde lite i kökssåpet, och se, där bak på översta hyllan finns en glasburk där det fortfarande finns kanelstänger kvar. :) Måste komma ihåg att använda dem nu.

Och lite info om grekisk saffran finns här:

http://www.greece-is.com/saffron-greeces-purple-gold/

/ Anne :)

Athanasia 2018-05-07 08:01

Sv: Saffran o kanel
 
Kanel brukar jag också köpa.Är inte så intresserad av att baka men kanel är bra att ha till t.ex Stifado och även en del andra grekiska maträtter:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT