Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Vilken kväll! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44114)

Netwolf 2020-10-28 20:22

Vilken kväll!
 
Ja, go vänner. I kväll skulle ni varit här. Vi blev så inspirerade av de vackra grekiska vyerna i Inga-programmet i går, så grekabstinensen växte. I kväll har min fru och dotter svängt ihop en måltid bestående av maroulosalata, tzatziki, nybakat bröd, lammfärsbiffar "kofta style" och min älsklingsrätt - spanakopita!

Vi ska strax äta och det ska bli himmelskt!!!

Glömde en sak. Under tiden maten avnjuts ugnsbakas en baklava med nötter, kanle, äpplen och honung i ugnen. Avnjuts sen med vaniljglass.

Sen är jag nog redo att dö... :)

/Netwolf

Kajja 2020-10-28 21:48

Sv: Vilken kväll!
 
Oau!! Ja det var en riktig grekmåltid vill jag sägaklapp_klapklapp_klap
Vi har åxå ätit gott..räkor, ostar, starka korvar o vin.
Firar porslinsbröllop (20 år) och nu blir det nån video från våra greklandsresor.
För att vara snäll denna dag låter jag maken välja film men kan inte låta bli att infoga...
-Men Lefkas vore kul att titta på😉 Så det blir det!:D
Men på fredag ska vi njuta av hotellvistelse och till en viss liten Taverna i Gbg.
Då blir det Grekiskt för hela slanten🇬🇷👌
/ Kajja bye_bye

Masse 2020-10-28 22:33

Sv: Vilken kväll!
 
......

så händer det igen!!!!

Ang_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elx

Har redan innan riktigt taskig nattsömn. Och den blir inte bättre av att läsa sånt här! Blir ju bara så jättesugen att jag hela tiden ligger och tänker på hur gott det skulle vara. Men ...... lite roligare blir det kanske att ligga vaken! :D

Masse

Netwolf 2020-10-28 22:54

Sv: Vilken kväll!
 
Hoppas du får sova ändå, Masse. :)

Bilden på middagen är denna
https://i.ibb.co/5rhL1Bj/greko1.jpg

Åsså deserten oxå.

https://i.ibb.co/FWKynrB/greko2.jpg

Kan lova att det var lika gott som det såg ut!

Hade gärna tittat in på Lilla Tavernan på fredag, Kajja. Men tyvärr är jag uppbokad med annat. Men grattis på 20-årsdagen. Vi själva har tre år kvar. :)

/Netwolf

Kajja 2020-10-28 22:54

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 433460)
......

så händer det igen!!!!

Ang_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elxAng_elx

Har redan innan riktigt taskig nattsömn. Och den blir inte bättre av att läsa sånt här! Blir ju bara så jättesugen att jag hela tiden ligger och tänker på hur gott det skulle vara. Men ...... lite roligare blir det kanske att ligga vaken! :D

Masse

Masse! Jag har ofta svårt att sova. Testa dettta för det funkar ibland: Blunda och tänk orden: Tänk inte, tänk inte..och visualisera samtidigt en vacker bild från havet..det funkar..plötsligt är det morgon igen😊
/ Kajja bye_bye

Kajja 2020-10-28 23:23

Sv: Vilken kväll!
 
[QUOTE=Netwolf;

Hade gärna tittat in på Lilla Tavernan på fredag, Kajja. Men tyvärr är jag uppbokad med annat. Men grattis på 20-årsdagen. Vi själva har tre år kvar. :)

/Netwolf[/QUOTE]

Himla synd Netwolf!snyft_drop
Hade varit såå kul å träffas!!
Vill ni ta en kaffe/öl i hotellets bar så vet jag inte var vi bor än..det är hemligt flabb_flab
/ Kajja bye_bye

Masse 2020-10-29 09:39

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 433462)
Masse! Jag har ofta svårt att sova. Testa dettta för det funkar ibland: Blunda och tänk orden: Tänk inte, tänk inte..och visualisera samtidigt en vacker bild från havet..det funkar..plötsligt är det morgon igen😊
/ Kajja bye_bye

Grattis Kajja! Tack för tipset! Ska testa det. Älskar havet, så vem vet, kanske det funkar. :)

Masse

Alala 2020-10-29 10:24

Sv: Vilken kväll!
 
Så gott! :p Vilken fin "kökspersonal" du har. Själv köpte jag filodeg för första gången för några veckor sen när jag till min förvåning hittade sånt i butiken. Få se när jag vågar på att testa, tänkte börja med tiropita.

/ Anne bye_bye

Kalimera 2020-10-29 14:47

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 433459)
Firar porslinsbröllop (20 år) och nu blir det nån video från våra greklandsresor.

Grattis i efterskott! klapp_klap

Kalimera 2020-10-29 14:48

Sv: Vilken kväll!
 
Jäklar vilken måltid ni har fixat! Ser helt galet gott ut. fb_gilla

Vi åt japansk mat och portugisiskt vin, gick ganska bra det också. :p

Kalimera 2020-10-29 14:51

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 433460)
Har redan innan riktigt taskig nattsömn.

Jag sover alltid gott om nätterna, men ibland händer det att jag har svårt att somna Då tänker jag på någon grekisk ö och går sedan igenom vilka tavernor vi har ätit på där, och försöker även komma ihåg vad vi åt, men oftast har jag somnat innan dess. :D

sjöborren 2020-10-29 17:41

Sv: Vilken kväll!
 
Vilken härlig måltid! klapp_klap Själv funderar jag på om jag ska ta fransyskan som vilar i kylen till varmare breddgrader. :rolleyes: Kanske en stifádo, och till den en flaska Malmatína. Sa jag en ...;)

Masse 2020-10-29 22:21

Sv: Vilken kväll!
 
Vilka trevliga uppslag man får här i forumet! Nu gäller det bara att hitta en fransyska som är villig att följa med mig till tavernan och käka stifado! :D

Masse

Kajja 2020-10-29 22:38

Sv: Vilken kväll!
 
Masse..jag trängde mig först!
/ Kajja bye_bye

Masse 2020-10-30 09:52

Sv: Vilken kväll!
 
Ahhhhh! Pardon Madame! 😀

Masse

Kajja 2020-10-30 10:22

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 433500)
Ahhhhh! Pardon Madame! 😀

Masse

🤸
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2020-10-30 10:47

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 433492)
Vilka trevliga uppslag man får här i forumet! Nu gäller det bara att hitta en fransyska som är villig att följa med mig till tavernan och käka stifado! :D

Masse

Haha, så kan man se det! flabb_flab

Nästa gång frun frågar "Vad vill du ha ikväll?" svarar man "Tja, en fransyska hade inte varit helt fel!".

Fast man hade nog fått en stek i alla fall... :o

/Netwolf

Kajja 2020-10-30 11:28

Sv: Vilken kväll!
 
..Och här serveras raggmunk å fläsk med tanke på vad kvällen erbjuder.
Ja sen vet jag en som blir väldigt glad när han kommer hem till lunch.
Det är härligt att åtminstone se kabinväskorna stå i givakt i hallen.
Det var längesen..Åka så långt för lite grekisk mat men vad gör man inte.
/ Kajja..Som kommer att hålla avstånd i Göteborgbye_bye

Netwolf 2020-10-30 12:35

Sv: Vilken kväll!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 433510)
..Och här serveras raggmunk å fläsk

Jamen det är ju dögott!

/Netwolf - lunchsugen

Fältjäntan 2020-10-30 13:55

Sv: Vilken kväll!
 
Netwolf, din grekiska middag lockade verkligen fram många härliga matminnen. Finns lammfärs och lammkotletter i frysen, men i kväll blir det faktiskt raggmunk och fläsk från glada utegrisar. Inget fredagsmys kanske, men som sagt, dögott.
Och Kaja, ha en riktigt skön helg i Göteborg. Själva firade vi 20-årig bröllopsdag i Mariestad och där var den grekiska restaurangen stängd och nerlagd, snyft. Men vi hittade ett toppenställe ändå så vi överlevde.
Kerstin
_B-anana


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT