Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Hösttankar! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43331)

Kajja 2019-10-01 22:40

Hösttankar!
 
En sån här härlig tisdag är jag lycklig över att ha lyxen att vara ledig. Åker ut till stugan som fortfarande tror att det är sommar. Grillen vill grilla, hängmattan vill hänga och båten vill ut och ta några abborrar.
Vi får ta tag i detta och duka fram hösten snarast.
Jag sätter på radion, laddar kaffebryggaren och hoppar i skogsdojjorna. För att inte visa grannarna vad jag ska göra stoppar jag en plastkasse i jackfickan.
En korg, och man är avslöjad! Då är det kört för all framtid:eek:
För 50 meter från stugorna har jag ett hemligt ställe!
Jag svär för mig själv när de brungula löven lurar mig och att jag har glömt glasögona i stugan. Men spänner blicken och då ser jag en..tre..tjugo..ja massor av trattkantareller_B-anana_B-anana
Fyller kassen som blir tung på 20 minuter.
Skyndar mig att plocka..ja ösa..så de inte försvinner ner i mossan igen. Flåsar av dålig kondition efter grekförkylningen.
Går uppför kullen till trädgårdsmöblerna.
Kaffe och strålande sol som förlänger greklandsbrännan. Luften är krispig och hög.
Hög är även antalet trattisar som ska rensas..phuu!
Allt ska min vänninna få. Jag plockar för plockandets nöje. Ska ställa korgen på hennes trappa imorgon.
Går in och tänder höstens första brasa. Gör två rejäla kantarellmackor och häller upp lite rött i glasen.
Känner jag min gubbe rätt så blir han salig när han kommer från jobbet. Livet leka, för att citera en vis(s) Kalimeraman. Tacksam för allt...å det lilla med..
/ Kajja bye_bye

Masse 2019-10-01 22:51

Sv: Hösttankar!
 
Du skriver så grant så en kan nästan börja skräna Kajja!
Förstår om både gubben och väninnan blir saliga.
Kantarellmackor och rödtjut!!! Mums!!!

Masse

Kajja 2019-10-01 23:08

Sv: Hösttankar!
 
Masse, jag blir så rörd av din kommentar att jag med nästan skränarsnyft_drop
Tack!
/ Kajja bye_bye

yannis 2019-10-02 05:50

Sv: Hösttankar!
 
Kajja, det måste vara höjden av lycka; en hög med trattisar som ska rensas (jag älskar att rensa svamp) och en tänd brasa!
Tänk vad hösten kan vara fin i vårt vackra land.''

Njut vidare! Jag njuter också men gör det i Anopoli, en liten by på en högplatå ovanför Chora Sfakion på Kreta. Det totala lugnet och den fantastiska gästfriheten finns här. Samt omhändertagandet av mig.
Livet leka.

Birgitta

Alala 2019-10-02 10:37

Sv: Hösttankar!
 
Tack Kajja! Man kan verkligen njuta av hösten också. :)

Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 422516)
Kajja, det måste vara höjden av lycka; en hög med trattisar som ska rensas (jag älskar att rensa svamp) och en tänd brasa!
Tänk vad hösten kan vara fin i vårt vackra land.''

Njut vidare! Jag njuter också men gör det i Anopoli, en liten by på en högplatå ovanför Chora Sfakion på Kreta. Det totala lugnet och den fantastiska gästfriheten finns här. Samt omhändertagandet av mig.
Livet leka.

Birgitta

Njut i Anopoli Birgitta!

/ Anne
som inte gillar att rensa svamp. :D Men äter gärna. :p

nickelena 2019-10-02 11:01

Sv: Hösttankar!
 
Åh Kajja! Njut av hösten...
Brasa, mysljus, kantareller, ett glas rött rött. Upp med fötterna på en pall och fram med nån god bok. Då är det gôtt med hösten ändå...
Njut å kram
Lenabye_bye

Spizeman 2019-10-02 11:22

Sv: Hösttankar!
 
Jag riktigt känner svampdoften i skogen och den härligt klara luften som bara finns i Sverige på hösten. En knastrande brasa, kantarellmacka o rödvin, även om jag hade föredragit en öl o snaps till den läckerhet.
Det är nästan så man får lite hemlängtan.

Men får försöka stå ut, än så länge är det 25C i vattnet och klädsel shorts här i Grekland.

Kommer hem till tomtesmyg med barnbarnen, för då börjar kvällarna bli råa här.

Nu ska det dessvärre bli omväxlande regn här på Kefalonia i en vecka

Kalimera 2019-10-02 13:02

Sv: Hösttankar!
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 422516)
Njut vidare! Jag njuter också men gör det i Anopoli, en liten by på en högplatå ovanför Chora Sfakion på Kreta. Det totala lugnet och den fantastiska gästfriheten finns här. Samt omhändertagandet av mig.
Livet leka.

Är du är nu?

Kalimera 2019-10-02 13:03

Sv: Hösttankar!
 
Älskar kantareller, och är ofta ute i skogen, inte bara för att leta svamp, mestadels för att jag älskar stämning i skogen, och för att jag är barnsligt förtjust i träd. Men när jag är i skogen så tittar jag alltid efter kantareller, men hittar aldrig några. Aldrig! :o

Kajja 2019-10-02 20:47

Sv: Hösttankar!
 
Tack för alla trevliga kommentarer!
När jag går i skogen känner jag mig så otroligt rik!
Rik på frihet, dofter och intryck. Allt som naturen bjuder på. Och tänk så mycket ätbart den bjuder på. Bär, svamp och endel växter. Och inte minst..friskluftklapp_klap
Ha en mysig, värmeljusig höst!🔥🍁🍄
/ Kajja bye_bye

Masse 2019-10-02 22:50

Sv: Hösttankar!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 422566)
Ha en mysig, värmeljusig höst!🔥🍁🍄
/ Kajja bye_bye

Tack detsamma!
Näst efter sommaren så tycker jag att hösten är näst bästa årstiden. Oftast fortfarande varmt och skönt. Skogen doftar gott av blöt jord. Temperaturen dalar men för det mesta ganska jämnt och stilla. Man kan ofta fortfarande gå utomhus med ganska lätt klädsel. Vinter och vår är inte min grej. Då fryser man mest bara. Och längtar till sommaren .......... :D

Masse

Kalimera 2019-10-03 13:06

Sv: Hösttankar!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 422569)
Näst efter sommaren så tycker jag att hösten är näst bästa årstiden.

För mig är hösten den bästa årstiden. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT