Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Retsina? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=15796)

kimmen 2008-07-20 00:28

Retsina?
 
Vem tycker om retsina?? Det verkar som om man antingen gillar det, eller så avskyr man det.

Första gången jag smakade undrade jag vad det var för rävgift jag hade blivit pålurad. Men nyfikenheten tog överhanden och jag provade mer och mer. Och nu tillhör jag dem som tycker om retsina! (Men inte det som finns på Bolaget här hemma).

/kimmen

martinifk 2008-07-20 00:48

Sv: Retsina?
 
Moder är väldigt förtjust i retsina.. Ang_elx En annan har inte smakat. :D

spiro 2008-07-20 00:51

Sv: Retsina?
 
Jag gillar det verkligen! Köper retsina "kourtaki" nån gång hemma då och då. Viktigt att den är kall, annars funkar det inte. Just märket kourtakki är väldigt vanligt i grekland, så du har nog fått det vid något tillfälle på nån taverna. Priset här är dock lite avskräckande, tyvärr! Men jag fåt nog samtidigt hålla med lite om att det smakar bättre där nere....

kimmen 2008-07-20 00:52

Sv: Retsina?
 
Prova "Malamatina"!

/kimmen

Hasse 2008-07-20 01:05

Sv: Retsina?
 
Citat:

Ursprungligen postat av kimmen (Inlägg 139347)
Prova "Malamatina"!

/kimmen


"Well, there you go...." klapp_klap

Från öl-snacket till detta, retsina är en stor passion i vår "familj" (2 personer). Retsina har blivit bättre kvalitativt med åren anser jag, tämligen bespottad (men också omtyckt) dryck av olika skäl men en värdig representant i vinfamiljen (trots den c:a 2-procentiga tillsatsen av kåda i tillverkningen) till det grekiska gastronomiska som ju är fantastiskt på sitt sätt (jämfört med andra större europeiska nationaliteters bidrag, också på "sitt sätt"). ;)



Hasse :cool:

IngegerdN 2008-07-20 01:19

Sv: Retsina?
 
Visst tycker jag om retsina, men den som finns på Bolaget tillhör inte de bästa sorterna det håller jag med om. Retsina smakar bäst om den dricks riktigt kall och till traditionell mat på plats i Grekland.:)

kimmen 2008-07-20 01:24

Sv: Retsina?
 
Finns det tar jag alltid "husets" retsina. Ibland har man bara öppnat en flaska och hällt över i en kanna, men ibland är det verkligen "husets" egen retsina. Och oftast är den bra, men ibland är det rena rävgiftet som för c:a två veckor sedan på Sifnos...:eek:

/kimmen

Hasse 2008-07-20 01:27

Sv: Retsina?
 
Systembolaget har sedan en tid tillbaka slutat sälja den "vanliga" retsinan som bara hette Retsina och ingenting annat. Minns inte riktigt men jag har för mig att den till och med buteljerades här i Sverige och den var i mitt tycker ett strå vassare (kådigare) än Kourtaki som nu är ensam i ordinarie sortimentet.

Retsina Boutari, den långsmala flaskan i grönt glas finns ännu att tillgå i beställningssortimentet vilket som vanligt kräver mer planering av konsumenten inför användandet.



Hasse :cool:

yeasou 2008-07-20 01:29

Sv: Retsina?
 
Jag har inte varit någon större älskare av Retsinavin! I våras så spelade vi = "Yeasous Orkester" på en grekisk förening. Då bjöd en av de äldre medlemmarna i föreningen mig på Retsina med CocaCola.. Jag blev överaskad av att det var drickbart! Han sa att det har blivit ganska vanligt även i Grekland att blanda dessa drycker! Så nu får jag väl lägga till i mitt tyckande att Retsina går att dricka:DMVH
RetsiCoceYeasou_B-anana

kimmen 2008-07-20 01:32

Sv: Retsina?
 
Att blanda retsinan med CocaCola kommer inte på fråga för mig - jag tycker inte om CocaCola över huvud taget!!! :eek:

/kimmen

Hellen 2008-07-20 09:25

Sv: Retsina?
 
Här är en som fortfarande inte lärt sig att tycka om Retsina, tror aldrig jag kommer att lära mig och trivs bra med detflabb_flab
// Helén

Eva L 2008-07-20 10:00

Sv: Retsina?
 
Jag gillar retsina men det krävdes lång träning innan den blec acceptabel. Första gången jag vågade prova var på Kalymnos 1980 eller 1981 och jag tyckte det var förfärligt. Maten var dessutom hemsk och kanske därför jag aldrig längtat dit igen. Har forfarande svårt för den fisken med en massa ben. Tror bara att jag ätit den en gång sen dess.

Eva

UlfWiman 2008-07-20 12:36

Sv: Retsina?
 
Ρετσινα = guld värt. Första gången 1978 på Dinos 30-årsdag, sedan fast. Det ska vara den vanliga i ölflaskmodell. Den på bolaget klassar jag som odrickbar. Försökte beställa en kartong till Sverige, men det gick inte. Jag måste ha en etikett och visa för systemet.

Uffe

inkfish 2008-07-20 12:43

Sv: Retsina?
 
Väl kyld retsina är gudarnas dryck. Jag vanhelgar den dock genom att slå en i en skvätt vattenflabb_flab

Min absoluta favorit är Cair från Rhodos. Bättre retsina finns inte.

nilam 2008-07-20 14:23

Sv: Retsina?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 139383)
Här är en som fortfarande inte lärt sig att tycka om Retsina, tror aldrig jag kommer att lära mig och trivs bra med detflabb_flab
// Helén

...och här är en till. Försöker inte lära mig heller när det finns så mycket annat gott att dricka;)

Malin

june 2008-07-20 14:37

Sv: Retsina?
 
.....och här är två som tycker väldigt mycket om Retsina. Det är synd att de har plockat bort det ur sortimentet på systembolaget:mad:/June o Bosse:cool:

Kaa 2008-07-20 14:49

Sv: Retsina?
 
Jag älskar Retsina. Får jag välja vin så är det Retsina. Har en egen liten tradition. Retsina till julmat, är ett måste:).
Kourtaki är hemsk god men den Lidl säljer duger bra. Den är ju billigare. Brukar ta hem ett helt gäng med sånna flaskor (0,5 l) när vi varit i Grekland. Så nu räcker det nog till nästa besök...
CocaCola och Retsina, låter skumt, men hur mycket av varje skulle det vara?
Cecilia

Pnyx 2008-07-20 15:02

Sv: Retsina?
 
Att vanhelga Coke, denna underbara dryck, med RETSINA:eek:!! Sickna påfund !

Pnyx
gravt colaberoende

UlfWiman 2008-07-20 15:50

Sv: Retsina?
 
Är det ingen som har ett kort på en standard retsina 0,5l.
Jag vill göra om försöket med bolaget. Kostnaden blir för hög att fara ner och handla på Lidl.

Uffe

spiro 2008-07-20 17:07

Sv: Retsina?
 
Citat:

Ursprungligen postat av ulfwiman (Inlägg 139440)
Är det ingen som har ett kort på en standard retsina 0,5l.
Jag vill göra om försöket med bolaget. Kostnaden blir för hög att fara ner och handla på Lidl.

Uffe

Hej Uffe! Menar du en sån här?

http://www.flickr.com/photos/systerpeter/


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT