Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa runt i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Trafiken på öarna (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43016)

Masse 2019-06-16 12:48

Trafiken på öarna
 
Vi har genom åren besökt ett 20-tal öar. Nästan alltid har vi hyrt moppe modell större som vi kunnat åka båda på. Vid några enstaka tillfälle har det blivit en bil när avstånden varit lite större och vi har bedömt tiden för knapp för moppe.

När jag tänker tillbaka på alla dessa moppeturer så stämmer inte min minnesbild med det rykte som man ibland hör om att trafiken är så hemsk i Grekland. Visst stämmer det i de större städerna och på Kreta. Men erfarenheten i övrigt är att man på öarna är mycket hänsynsfull mot oss på moppe och ligger kvar bakom och väntar tills man kan köra om oss lugnt och säkert. Moppeturerna har varit en njutning, inte bara en förflyttning!

Nu till min fundering med tråden. Större städer och Kreta har tuff trafik, javisst! Men därutöver är det bara ett ställe som vi varit på som sticker ut.

Det är Leros. Dels var vägarna mellan byarna och gatorna inne i byarna oftast väldigt smala, och dessutom och framför allt så körde man med bilarna som om de var stulna. Därför var det skönt att där kunna vara utan eget fordon eftersom byarna låg så tätt att det inte behövdes. Det gick lätt att promenera istället. Eller att ta bussen när det var lite längre.

Som sagt, Leros sticker ut, men övriga öar har haft liten och lugn trafik tycker jag. Vad har du för erfarenhet? Tycker du att det finns någon eller några öar som sticker ut vad gäller trafiken?

Masse

sjöborren 2019-06-16 15:27

Sv: Trafiken på öarna
 
Håller med dig Masse! På Leros är vägarna/gatorna både smala och krokiga, och man kör galet fort. Glömmer aldrig den dagen när vi gick från Panteli till Lakki ...som tur var gick det buss tillbaka. :rolleyes:

Smultron 2019-06-16 15:48

Sv: Trafiken på öarna
 
Har samma erfarenhet av Leros. Gillar normalt att ta mig fram till fots, men på Leros kunde det tidvis vara ganska obehagligt!

Kalimera 2019-06-16 15:57

Sv: Trafiken på öarna
 
Håller också med om att trafiken på Leros är en ”aning” intensiv. Troligen beror på att det bor så många på liten yta. Det bor cirka 7 900 på Leros och ytan är bara 54 km2. Tilos har till exempel en yta på 64 km2 och där bor bara 780 personer.

I och omkring Rhodos stad och Kos stad är trafiken också intensiv, och sträckan mellan Rhodos stad och Lindos är inte att leka med. Även vissa vägar på Kalymnos tycker jag är jobbiga att köra. För att inte tala om Kreta då...

Netwolf 2019-06-16 18:25

Sv: Trafiken på öarna
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 418873)
För att inte tala om Kreta då...

Typ! :eek:
När man kör på deras "motorväg", på norra delen av ön så är tempot högt. Kör man för sakta, så lägger sig gärna en grek med SUV 20 cm bakom, ibland tutande. Då tvingas man ut i vägrenen (som grekerna uppfattar som en fil). Kommer det då en kurva, måste man ut innan, för efter kurvan kan en gubbe ha valt att parkera traktorn i vägrenen... :eek:

Så det gäller att se upp!

/Netwolf

Spizeman 2019-06-16 20:07

Sv: Trafiken på öarna
 
Vi har kört på öar utan några som helst problem, men vi har mest erfarenhet av Peloponesos som är jättelätt att köra på. Vi har varit i Aten många gånger och där är tempot högt o svårt att hinna kolla både gps, trafik, ljussignaler samtidigt. Några gånger har vi kommit på enkelriktat med trafiken emot oss, men även det har löst sig utan problem

Mahava 2019-06-17 20:43

Sv: Trafiken på öarna
 
Kreta är riktigt jobbigt köra på, och Santorini, på Santo är problemet dock mer andra turister som verkar fått körkort i flingpaketet samt 4 hjulingar som går sakta men är svåra köra om

Fastlandet är trevligt, lätt och väldigt få vansinesomkörningar o liknande, refleterade över det i söndags på väg från flygplatse att Grekerna är bättre på använda blinkers på motorväg än vad svenskarna är hemma i Stockholm! (extremt otippat, stop skyltar bryr man sig inte så mycket om men blinkers de används) , samt att de flesta håller hastigheten, köra inne i Aten undviker jag dock,

Gäller dock alltid att passa sig för vägstandard är lite mindre bra än hemma, de är inte dåliga men det kan saknas en o annan skylt och det kan vara gropar eller långsam trafik / gående på vägen bakom nästa krök osv,

Lesvos var trevligt att köra på också,

Kalimera 2019-06-19 11:08

Sv: Trafiken på öarna
 
Citat:

Ursprungligen postat av Mahava (Inlägg 418889)
Kreta är riktigt jobbigt köra på, och Santorini, på Santo är problemet dock mer andra turister som verkar fått körkort i flingpaketet samt 4 hjulingar som går sakta men är svåra köra om

Håller med om Santorini. Det är en av de absolut värsta öarna att köra på. Alla dessa fyrhjulingar som tar upp hela vägen är ett gissel och stressar de som kör bil.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT