Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Resväska, handbagage eller ryggsäck? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=35732)

Kalimera 2014-04-02 16:39

Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Satt igår och funderade på om jag skulle köpa en resväska inför sommarens resa, eller om jag skulle åka med ryggsäck som vanligt. Mitt beslut blev ryggsäck. Jag har aldrig rest med resväska, inte ens när jag åker till ett och samma resmål. Jag är ryggsäcken trogen. Något som jag får för mig är på väg ut, att fler och fler reser med resväska, eller kanske bara med handbagage.

Hur är det med dig? Vad packar du vanligtvis i när du reser till Grekland?

Lägg din röst här ovan.

Monica P 2014-04-02 16:47

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Eftersom jag är här blir funderingen för mig vad jag skulle ta med vid Sverigeresa. Inte aktuellt just nu, dock. Tandborste, portmonnä, lite kläder. Eftersom jag bor hos barn eller syskon kan jag klara mig med minimal packning, inte ens tandkräm behövs...snyltgäst...

Thira 2014-04-02 17:11

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
I en resväska som har hjul ifall jag reser en kortare tid och till få öar. Men i ryggsäck ifall jag ska resa mellan många olika öar eller där underlaget är sådant att resväskan blir otymplig att dra.
Har alltid önskat att jag kunde hålla mig till endast handbagage. Men det har aldrig lyckats hittills.

KR 2014-04-02 17:19

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Nuförtiden blir det alltid lättvikts resväska på hjul. Tycker det är smidigast.
/ /
KR

kize 2014-04-02 17:41

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Reser alltid med ryggsäck, då behändigt att slippa bära eller dra en tung väska. Det innebär att man inte tar med mer än man orkar bära på ryggen, resten går bort. Ca 10 kilo, där går gränsen för mig. I år åker vi tre veckor så det kanske blir mindre packning av kläder o mer tvätt på plats istället. Ja, det blir ju fler pocketböcker så klart!

Sunny12 2014-04-02 18:03

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Alltid med en lättviktsresväska
på hjul!
Inte alls tung att dra, mycket behändig!
Att ha en "Rygga"som väger 10 kg, skulle kännas väldigt obekvämt för mig!
Smidigt och praktiskt med en rullväska!
Men med detta råder ju delade meningar om!.. ;)

Deia 2014-04-02 18:04

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Bag med hjul fungerar bäst tycker jag. Lättrullad och lätt att hitta saker i - knappt man behöver packa upp. Eftersom att den är mjuk så är den lättpackad också. Jag har en Samsonite.

Sunny12 2014-04-02 18:09

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Deia (Inlägg 328992)
Bag med hjul fungerar bäst tycker jag. Lättrullad och lätt att hitta saker i - knappt man behöver packa upp. Eftersom att den är mjuk så är den lättpackad också. Jag har en Samsonite.

Det har jag med en Samsonite, superpraktisk!!.. :)

Bertil Lindroos 2014-04-02 18:23

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Beror lite på tillfället, reser jag ensam blir det numera med endast handbagage,
var 4 veckor på Naxos i höstas och reste med 8 kg handbagage, klarade mig utmärkt.
En bra handbagage väska med hjul är perfekt :)
När jag reser med barnbarnen, då blir det en resväska med hjul, med plats för allt från blöjor till leksaker. Alltså...en bra kvalitetsväska med hjul...funkar alltid.

Celbe 2014-04-02 18:29

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Båtluff: Ryggsäck utan tvekan. Jag har testat ett par gånger att ha antingen trolley eller bag på hjul och höll på att bli tokig när man skulle av och på färjorna. Gillar inte heller att dra på ojämt underlag. Jag är inne på rygga nr 4 och har äntligen hittat riktigt rätt med en Haglöfs. Ryggan är alltid med i Thailand också.

Bonusvecka på en och samma ö: Då har bagen på hjul + en liten extraväska räckt för oss båda.

Kursvecka å tjänstens vägnar: Hård resväska för då ska det med konferens-, strand- och kvällskläder + kursmaterial och kursböcker.

Celbe

larvih 2014-04-02 18:37

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Kun håndbagage.

Max 5 kg i en lille Fjällräv på 20 liter. :)

Ylva A 2014-04-02 18:59

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Som dubbelboende dvs. halva året i Sverige och ännu mer på Kreta(!) är alternativet enkelt! Hårda resväskor som klarar upp mot 50 kg tillsammans. Vi trodde för många år sedan, att vi skulle kunna resa med minimal packning. Allt fanns ju på plats. Men vad gör man med olivolja, inlagda oliver, ouzo på hemväg och vad gör man med sillburkar, renkött, hjortron på väg ner, om man bara har ryggsäckar? Dessa hör till öluffandet!
/ Jannis

Sunny12 2014-04-02 19:11

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Precis som Jannis säger så är det också en till orsak varför jag väljer resväska! Alltså vill ha möjlighet att köpa med något hem, som tex olivolja och annat smått och gott!
Jag har inte mycket i väskan när jag reser ner därför finns det alltid plats för diverse vid hemresan!!..

ofelia 2014-04-02 19:13

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Jag har alltid bara rest med en stor ryggsäck men i år har jag tänkt att skaffa en resväska med hjul.

/Ofelia

Pyttan 2014-04-02 19:32

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Öluff några veckor: lättviktsresväska på två stora hjul

En vecka eller kortare: endast handbagage, liten väska på hjul

:)

jan c 2014-04-02 19:49

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 329001)
Som dubbelboende dvs. halva året i Sverige och ännu mer på Kreta(!) är alternativet enkelt! Hårda resväskor som klarar upp mot 50 kg tillsammans. Vi trodde för många år sedan, att vi skulle kunna resa med minimal packning. Allt fanns ju på plats. Men vad gör man med olivolja, inlagda oliver, ouzo på hemväg och vad gör man med sillburkar, renkött, hjortron på väg ner, om man bara har ryggsäckar? Dessa hör till öluffandet!
/ Jannis

Jo jag känner till det .I år när vi åkte hem hade vi tre väskor a 20 kg , Vi säger varje år att nu kan vi åka ner med bara handbagage ,men icke det är en massa grejor vi måste ta ned .Annars tycker jag om att resa med lätt packning .

Lissi 2014-04-02 19:51

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Till Tinos bli det 65 liters väska för medhavda sillens skull. Annars bara handbagagetrolley. Även vinterveckor i Krakow, Madrd, Paris o Aten klarar vi med handbagage. Så smidigt och man slipper bandet....
Men som sagt....Tinos blir med incheckad väska och hjärtat i halsgropen
om väskan är med eller ej.Idag var den med :D

Kalimera 2014-04-02 21:15

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Citat:

Ursprungligen postat av ofelia (Inlägg 329005)
Jag har alltid bara rest med en stor ryggsäck men i år har jag tänkt att skaffa en resväska med hjul.

Berätta gärna vad du tycker när du kommer hem.

För övrigt är jag lite nyfiken på vad de personer som har kryssat i "Annat" packar i. :)

AkT32 2014-04-02 21:38

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 329001)
Som dubbelboende dvs. halva året i Sverige och ännu mer på Kreta(!) är alternativet enkelt! Hårda resväskor som klarar upp mot 50 kg tillsammans. Vi trodde för många år sedan, att vi skulle kunna resa med minimal packning. Allt fanns ju på plats. Men vad gör man med olivolja, inlagda oliver, ouzo på hemväg och vad gör man med sillburkar, renkött, hjortron på väg ner, om man bara har ryggsäckar? Dessa hör till öluffandet!
/ Jannis

Samma här, så mycket som ska med ner och minst lika mycket hem. Ang_elx
/Alpo

Skåne Pia 2014-04-02 22:07

Sv: Resväska, handbagage eller ryggsäck?
 
Öluff då är det ryggsäck som gäller. Sen handlar vi inte hem så mycket numera utan att det får plats i ryggan eller som handbagage. Jag gillar att ha fria händer!! Hänger kanske kvar sen alla de år barnen var med.
Weekendresor då är det handbagage som gäller.
Funkar även på 1 vecka i solen :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT