Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kalimeras hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Postgången på Ios (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21791)

Kalimera 2010-01-15 11:24

Postgången på Ios
 
Jag och min dåvarande flickvän Ann var på Ios i två månader 1988. Eftersom vi skulle vara borta så länge bad vi våra vänner att skriva brev till oss. På den tiden fanns varken internet eller mobiltelefoner. Vi skickade flyttkort med adressen till Poste Restante på Ios.

När vi varit på Ios i ungefär en vecka gick vi till posten. Jag hade fått ett vykort – från mamma förstås. Ann fick ingen post. Vi gick sedan till posten varje dag de hade öppet. Efter tre veckor hade jag fått ganska många brev och vykort. Ann hade inte fått någonting och hon blev allt mer moloken efter varje besök.

Vad göra tänkte jag? Skriva ett vykort från mig förstås!

Detta inlägg är flyttat till denna sida.

Yanna 2010-01-15 11:33

Sv: Postgången på Ios
 
1 år?

Masse 2010-01-15 13:05

Sv: Postgången på Ios
 
1 år från Ios till Aten
1 år från Aten till Ios
1 år för sortering och utdelning på Ios

Summa 3 år blir min gissning.

flabb_flab Mats

Lissi 2010-01-15 13:43

Sv: Postgången på Ios
 
Vilken härlig "grekisk" historia:D

Det kanske tog 5 veckor??

kari 2010-01-15 14:06

Sv: Postgången på Ios
 
Som postansatt får jeg vel komme med en kvalifisert gjetting ;)

- det har enda ikke kommet fram flabb_flab

bye_bye Kari
- som er hjemme og nyter en seniordag i dag :D

Arne 2010-01-15 15:15

Sv: Postgången på Ios
 
Jag tippar på tre veckors leveranstid. Som Postanställd i många år tillika Fältpostbefäl i utlandsstyrkan kan jag konstatera att år 1632 tog det hela tre veckor innan beskedet om att Gustav den Andre Adolf stupat nådde Stockholm.
Med beriden postiljon fördes brevet till Leipzig samt därefter över östersjön till Kalmar i tvåmastad kogg för vidare befordran med postryttare till huvudstaden.


"Den 6 november 1632 stupar Gustav II Adolf i slaget vid Lützen. Först i början av december samma år nådde underrättelsen om kungens död Stockholm. Den 8 december skrev rådet till svenske residenten Johan Adler Salvius i Hamburg om ”den sorglige händelse sig med H. K. M:ts egen konungslige person skulle hafva tilldragit”. Gustav II Adolfs bortgång fick inflytande på den svenska posten i Tyskland. Det var en följd av hans stora segrar och omfattande planer som denna post nådde sin största omfattning." (källa; Postmuseum)



Sett mot bakgrund av ovanstående förmenas tre veckor vara en leveranstid det grekiska postverket skulle kunna klara på 1980-talet.

Arne

Panakakis 2010-01-15 15:19

Sv: Postgången på Ios
 
Kan det vara 5 månader. Jag sände 30 talet kort från Katphatos i maj 2009 de har änu inte nåt fram till rätt adress.
PANAKAKIS

ciakoohler 2010-01-15 15:27

Sv: Postgången på Ios
 
En till fd postanställd som gissar att det inte kommit än eller ev i denna veckan.

Netwolf 2010-01-15 15:33

Sv: Postgången på Ios
 
Tja, det tog väl tre veckor??

Kalimera 2010-01-17 13:25

Sv: Postgången på Ios
 
Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 190796)
det har enda ikke kommet fram

Du gissade rätt Kari, det kom aldrig fram! Vi var på Ios ytterliggare fem veckor efter att jag postat kortet. Ann började få annan post som väl var, men kortet jag postade tre meter från postkontoret kom aldrig fram till postkontoret. Jag bad kompisar som var på Ios den sommaren att kolla om kortet kommit fram, men det gjorde det inte. flabb_flab

kari 2010-01-17 21:48

Sv: Postgången på Ios
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 191001)
Du gissade rätt Kari, det kom aldrig fram! Vi var på Ios ytterliggare fem veckor efter att jag postat kortet. Ann började få annan post som väl var, men kortet jag postade tre meter från postkontoret kom aldrig fram till postkontoret. Jag bad kompisar som var på Ios den sommaren att kolla om kortet kommit fram, men det gjorde det inte. flabb_flab

:D - nei, det var det jeg tenkte flabb_flab

Maggan1 2010-02-05 14:04

Sv: Postgången på Ios
 
Frågan är vad som händer med alla vykort som aldrig kommer fram ? :confused:

//Maggan bye_bye

Netwolf 2010-02-05 14:40

Sv: Postgången på Ios
 
Citat:

Ursprungligen postat av Maggan1 (Inlägg 194107)
Frågan är vad som händer med alla vykort som aldrig kommer fram ? :confused:

//Maggan bye_bye

Det är nog en lika olöslig gåta som att två strumpor blir en i tvätten...

Morrison 2010-07-04 02:25

Sv: Postgången på Ios
 
Det där har jag aldrig riktigt kommit över,hehe.Komplicerat värre va´re. :confused:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT