Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Film & Litteratur (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Dokumentärfilm om Inga Landgré (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44109)

Kalimera 2020-10-22 15:07

Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
”Inga Landgré, en av våra största filmskådespelare, är nu 93 år fyllda. Inga har en dröm, hon vill återse Grekland, den plats där hon känt sig mest levande under sitt liv. Med på resan följer Ingas vän Fanny. Det blir inte bara ett äventyr och ett kärt återseende av Grekland, resan ger även plats för ett samtal mellan två kvinnor ur två generationer. En konversation där det förflutna och det liv Inga levt gör sig påmint om och om igen.”

Ja, så skriver SVT om denna dokumentärfilm. Tack för tips Kajja! klapp_klap

Filmen finns att se på SVT Play.

karinafp 2020-10-22 19:00

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Den går även i SVT 2 i morgon, fredag, kl 20.00.

Karin

Netwolf 2020-10-24 10:35

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Den MÅSTE jag se! :)

Kalimera 2020-10-24 11:28

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Delar av filmen är från Patmos, inte Kea som jag skrev i en annan tråd.

Hasse 2020-10-24 13:30

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Det var sannerligen en trevlig dokumentär om Inga. Den visade väldigt många sidor om hennes liv, både som skådespelare och som privatperson. Mest trevligt var nog att se hennes passion för just Grekland för rest hade hon ju gjort en hel del till andra länder. Den lite mer mörka sidan om hennes politiska inriktning var en bra blandning till det övriga och att hon till slut tog ett dopp i havet på Patmos när hon fick återse landet var kul att få se här hemma i soffan.


/ Hasse

Netwolf 2020-10-28 07:45

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Nu har jag sett och det var en trevlig stund i TV-soffan. Det var nästan så att man drömde sig bort en stund, när Inga och hennes styvbarnbarn betraktade världen ur ett grekiskt perspektiv. :)

/Netwolf

Marianne 2021-07-17 17:36

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Jag ser sällan svensk TV numera, men av en slump tände jag för SVT2 strax efter klockan 14 idag och ramlade in i denna helt underbara dokumentär "Om Inga", inspelad på Patmos.
Hennes känslor för Grekland och många uttalanden träffade rakt in i hjärtat och lämnade mig påverkad och med förnyad längtan till de många mindre öarna/platserna. Förstår hennes kärlek och hoppas få uppleva den samma glädje igen.

Kalimera 2021-07-20 15:14

Sv: Dokumentärfilm om Inga Landgré
 
Citat:

Ursprungligen postat av Marianne (Inlägg 440482)
Jag ser sällan svensk TV numera, men av en slump tände jag för SVT2 strax efter klockan 14 idag och ramlade in i denna helt underbara dokumentär "Om Inga", inspelad på Patmos.
Hennes känslor för Grekland och många uttalanden träffade rakt in i hjärtat och lämnade mig påverkad och med förnyad längtan till de många mindre öarna/platserna. Förstår hennes kärlek och hoppas få uppleva den samma glädje igen.

Ja, den dokumentären är verkligen fantastisk och tål att ses igen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT