Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Jag har bestämt mig! (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7414)

Hellen 2007-01-06 23:26

Jag har bestämt mig!
 
Det som fick mig att ta tag i det var cigarettpriserna, min rökning motsvarar kostnaden för flygbiljetterna till Grekland två gånger per år för vår familj!

Sitter nu här och talar om för mig själv att jag är bra!klapp_klap

Ovanstående resonemang ter sig kanske helt sjukt? Speciellt om man aldrig varit rökare, detta kan jag förstå.
Har nu bestämt mig för att vår nedräknare skall bli en av milstolparna på mitt nya liv.
När den står på noll, då har jag inte rökt på över 200 dagar, är just nu "bara" på 10h.
Någon som kan vara snäll och hålla tummarna för mig. Tips och råd att ta till, om inte Greklands resa är morot nog, från fd. rökare mottages också tacksamt

// Helén

Marianne 2007-01-06 23:36

Sv: Jag har bestämt mig!
 
GRATTIS!
Ett beslut du inte kommer att ångra!
Vi slutade för 28 år sedan när vi skulle ha vårt första barn - och MÅNGA Greklandsresor har det blivit till. Det hade vi aldrig haft råd med om vi fortsatt med cigaretterna.:( :o
Hälsan kommer först, men pengarna betyder ju också hälsa, för genom Greklandsresorna hämtar vi så mycket energi till att klara vintern.
Mitt tips det är att sysselsätta sig och fingrarna med något annat när man sitter i de situationer där man brukar ta till en cigarett. Efter middagen: Sitt inte kvar utan ta itu med disken. Eller gå en promenad! Till kaffet: Börja sticka, sy eller gör något med händerna som avleder vanan med att hålla en cigarett.
Det handlar bara om tid, några månader eller ett år, sen går det fint om man bara är MOTIVERAD.
Och med flera Greklandsresor i sikte har man nästan lika bra motivation som vi hade den gången med ett barn i sikte.flabb_flab
Lycka till!!!bye_bye

Titti 2007-01-06 23:40

Sv: Jag har bestämt mig!
 
klapp_klap Bravo! Bättre morot kan man väl inte ha än en greklandsresa (eller två)!

Jag håller tummarna för dig. Du klarar det!:D

inkfish 2007-01-06 23:56

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Wow, duktigtklapp_klap

Och vilken bra motiverare du har - TVÅ greklandsresorflabb_flab

Jag slutade för drygt 1.5 år sen. Använde nikotinsubstitut (tabletter, inte tuggummi) första halvåret. Med dem samt mängder av morötter och ständig nappflaska med vatten gick det bra.

Efter ett drygt halvår slutade jag även med tabletterna. DET var rätt jobbigt! Hade inte trott att de gav så mycket effekt som de tydligen gjorde, för jag märkte helt klart att jag saknade dem.

Några extrakilon har det blivit och jag äter alldeles för mycket godis och tuggar tuggummi jämt (vanliga alltså) - men ALLT är bättre än att röka_B-anana

Kom igen nu och klara det! Man känner sig fruktansvärt duktig när man gjort det - och det har man all rätt att göra!

Lissi 2007-01-07 00:17

Sv: Jag har bestämt mig!
 
NI ÄR JÄTTEDUKTIGA!!!!!!klapp_klap klapp_klap

Lissi - som aldrig rökt ...men som gärna åker till Grekland ändå

Hellen 2007-01-07 10:56

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Marianne (Inlägg 69582)
Vi slutade för 28 år sedan när vi skulle ha vårt första barn - och MÅNGA Greklandsresor har det blivit till. Det hade vi aldrig haft råd med om vi fortsatt med cigaretterna.:( :o
bye_bye

Imponerande! Jag har ju varit så dum att jag börjat igen, har inte rökt då jag varit gravid. Några fler barn är inte aktuellt så jag får muta mig med annat, resor är ju inte fel.
// Helén

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 69585)

Jag slutade för drygt 1.5 år sen.
Efter ett drygt halvår slutade jag även med tabletterna. DET var rätt jobbigt!
_B-anana

Kom igen nu och klara det! Man känner sig fruktansvärt duktig när man gjort det - och det har man all rätt att göra!

Duktigtklapp_klap om du rökte du ett paket om dagen så har du med dagens cigarettpris sparat ca 25 000 kr och fram för allt hälsan!!

// Helén

PO 2007-01-07 11:42

Sv: Jag har bestämt mig!
 
När jag slutade snusa efter 25 år så mådde jag inte så vidare bra men jag lyckades vända illamåendet till ilska mot nikotinberoendet och det hjälpte!
"Det som får mig att må så här dåligt är väl inget att längta efter"
Jag gav mig f*n på att inte ersätta snuset med något annat och att göra pinan kort, så jag slutade tvärt och är nu helt "oberoende" efter fyra år.
Nikotin är ett lömskt rävgift och den som gör tobaksreklam borde ställas mot en mur.. osv.

Lycka till, bit ihop så klarar Du det, kom ihåg, det hjälper att hata nikotin!

//PO

inkfish 2007-01-07 12:05

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 69605)
om du rökte du ett paket om dagen så har du med dagens cigarettpris sparat ca 25 000 kr och fram för allt hälsan!!

Var finns de pengarna, menar du?:o

Nädå, jag fattar vad du menar. Otroliga pengar!

PO: Håller med om att hata nikotin. Jag tänkte ungefär: Vad är jag för en loser som låter den här skiten styra mig? Jag var enormt trött på att alltid ha cigaretter i huvudet, liksom: har jag cig så jag klarar mig till i morgon? När är nästa rökpaus? Var får man röka här? osv.

Sen har jag vänt det till ÅH vad jag är GLAD för att slipper skiten.klapp_klap

Lotta E 2007-01-07 16:34

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Jätte bra att du slutar!
Slutade snusa för 4 mån sedan. Har snusat i 10 år, och det började jag med efter jag slutade röka.
Försök som PO att inte ta något istället. Detta låter säkert jätte dumt, men jag har nu ingefära istället för snus. Så dumt att börja med det. Men det är inte skadligt i alla fall.

Det är jobbigt men håll ut!
Sätt in pengarna du skulle rökt upp på ett konto du kan se! Se pengarna växa!

LYCKA TILL jag håller också tummarna för dig.
Håll oss uppdaterade.

Lotta

PO 2007-01-07 18:53

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Jag upptäckte efter en tid att jag tog en kopp kaffe efter fikat..
Det är lätt gjort att kompensera sig med bullar, godis osv., jag ligger
fortfarande 10 kg plus, men det är friskt sidfläsk i alla fall. :o

//PO

Lotta E 2007-01-07 19:26

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Det är lätt att äta extra. Man får räkna med att gå upp. Jag också! Försöker gå ner nu.
Det går bra. Men jag har sååååå dålig karaktär.
Men en sak i taget Hellen!
Bättre några kilo över än nikotin i kroppen.

Sidfläsk, bättre än att ha det där framme då menar du??Framfläsk;)

Lotta

PO 2007-01-07 19:39

Sv: Jag har bestämt mig!
 
http://www.tasteline.com/document/files/gris.gifhttp://www.tasteline.com/images/trans.gif
http://www.tasteline.com/images/trans.gif
1 baklägg och fötter
2 skinka
3 kotlettrad (ovanpå) och filé (under)
4 karré 5 bog
6 revbensspjäll
7 framlägg och fötter
8 sida

Nope, Sidfläsk! :D Hade jag fortsatt röka/snusa så hade det varit rimmat.

//PO

Lotta E 2007-01-07 19:42

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Tack för ett härligt skratt!!!

Hellen 2007-01-07 20:33

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lotta E (Inlägg 69659)
Sätt in pengarna du skulle rökt upp på ett konto du kan se! Se pengarna växa!
Håll oss uppdaterade.
Lotta

Sluta snusa skall ju vara värre än att sluta röka, bra jobbat både Lotta och PO.
Jag har faktiskt tänkt att vara så "barnslig" eller vad man nu kan kalla det att sätta in pengarna, sånt fixar man ju lätt med Internetbanken, dagliga eller veckovisa överföringar, för pengar till cigg har man ju alltid...
Får se hur det går att nalla av ICA kontot och bensinkortet...flabb_flab

Uppdatering och premiär-restuarangbesök som icke rökare blir det på Lilla Tavernan, äta ute och röka hör ju ihop även om man nu måste gå ut.
Se till att jag sitter kvar på stolen_B-anana
// Helén

Zanét 2007-01-07 21:46

Sv: Jag har bestämt mig!/Nu ÄR det gjort!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 69580)
Sitter nu här och talar om för mig själv att jag är bra!klapp_klap

Du är TOPPEN klapp_klap Håller tummarna! Det ska gå! Du klarar det! klapp_klap

Nu är det gjort även här! Sista ciggen är fimpad, tändare undanlagda och askkoppen i diskmaskinen _B-anana _B-anana _B-anana

//Zanét bye_bye

Titti 2007-01-07 21:58

Sv: Jag har bestämt mig!
 
:D Hade jag fortsatt röka/snusa så hade det varit rimmat.

Nej, det hade varit rökt.:eek:

Hellen 2007-01-07 22:13

Sv: Jag har bestämt mig!/Nu ÄR det gjort!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Zanét (Inlägg 69712)
Nu är det gjort även här! Sista ciggen är fimpad, tändare undanlagda och askkoppen i diskmaskinen _B-anana _B-anana _B-anana

//Zanét bye_bye

Jag håller tummarna, så vet jag vad jag skall göra av dem:D . Nejdå, inte bara därför, önskar dig ett Stort Grattis till beslutet.

// Helén, nu rökfri i 36h, synd att man måste börja på noll, det hade varit roligare att kunna skriva ett halvår.

PO 2007-01-07 22:35

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Titti (Inlägg 69717)
:D Hade jag fortsatt röka/snusa så hade det varit rimmat.

Nej, det hade varit rökt.:eek:

Visst, jag är trött i huvudet, rimmat käk är ju saltat och inte rökt! :o

Lycka till nu både Hellen & Zanet!!! bye_bye

//PO

Hjalta99 2007-01-07 22:54

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 69580)
Det som fick mig att ta tag i det var cigarettpriserna, min rökning motsvarar kostnaden för flygbiljetterna till Grekland två gånger per år för vår familj!

Sitter nu här och talar om för mig själv att jag är bra!klapp_klap

// Helén

Grattis till beslutet! klapp_klap klapp_klap
Måste erkänna att det lockar väldigt att ställa in mig i ledet som blivande icke-rökare. Var faktiskt rökfri mellan nov -85 till nån gång på våren -92. Hade då rökt i 20 år innan jag tvärslutade och trodde jag var "säker". Tji fick jag __D ! Ända sedan dess har jag tänkt och tänkt och tänkt men aldrig kommit till skott. Så nära som jag var den här nyårsaftonen har jag aldrig varit tror jag. Men nu kanske... Jag blir så inspirerad när jag läser alla inlägg så jag måste nog göra nåt åt saken!
Håll tummarna även för mig är ni snälla! I morgon bitti ska jag inte tända nån cigarett! Jag har ju klarat hela natten utan så varför inte en timme till? Och när den timmen har gått så tar jag nästa timme. Rätt vad det är har det förhoppningsvis gått så lång tid att det skulle kännas löjligt att röka!
Kram till alla jätteduktiga som kunnat sluta med både snus och cig!
Eva

Kalimera 2007-01-08 07:26

Sv: Jag har bestämt mig!
 
Citat:

Håll tummarna även för mig är ni snälla!
Jag håller tummarna! Stå på dig! Och klappar händerna. klapp_klap

Hellen och Zanét: Bra beslut. Håll ut!

PO: Duktigt av dig att sluta snusa! Jag har gjort ett försök, slutade illa. Höll upp i 21 dagar 8 timmar och 13 minuter. Sedan gav jag upp. Jag är en svag människa. :o


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT