Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Södra Kreta (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=85)
-   -   Södra Kreta i oktober (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44808)

Netwolf 2021-09-05 10:49

Södra Kreta i oktober
 
Kan det va nåt? Eller är det mesta nedstängt då? Nu är det ju pandemitider med, så säsongen kanske avslutas tidigare?

Vi funderar lite på Plakias. Där bor det väl folk året om, så att tavernor och minimarkets är öppna. Nån som har mer koll?

/Netwolf

Thoper 2021-09-05 10:59

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 441694)
Kan det va nåt? Eller är det mesta nedstängt då? Nu är det ju pandemitider med, så säsongen kanske avslutas tidigare?

Vi funderar lite på Plakias. Där bor det väl folk året om, så att tavernor och minimarkets är öppna. Nån som har mer koll?

/Netwolf

Kan inte svara på hur pandemin påverkar, men vi har tidigare varit i Plakias vid två tillfälle, båda i mitten av oktober. Då har allt varit igång, och lagom med turister.
Vi kommer i år att vara i Paleochora första halvan av oktober, vilket vi varit flera gånger och allt har varit igång där också.

/Thoper

Netwolf 2021-09-05 11:14

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Ok, det låter ju bra. Kanske man skulle våga sig på ett besök då? Inget bestämt än dock :)

yannis 2021-09-05 11:44

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Kreta sägs ha en säsong från första april till sista oktober. Så åtminstone är dom allra flesta ställen igång till 31 oktober på södra Kreta. På norra sidan kan en del tavernor stänga tidigare.

Jag har befunnit mig i Plakias, Chora Sfakion, Anopoli, Agia Roumeli och naturligtvis även i Paleochora under senare delen av oktober och jag lovar dig att det inte är mycket som är nedstängt! Du får skälla på mig om jag har fel!

Själv befinner jag mig på båtluff mellan Chora Sfakion och Paleochora under dom två sista veckorna i oktober. En helt underbar resa!!!!!

Birgitta

Kalimera 2021-09-05 17:01

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Vi har bott i Plakias två gånger i oktober, och då har allt varit öppet. Men i och med pandemin vet man ju aldrig.

Hasse 2021-09-05 17:36

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Plakias är hur som helst en rackarns trevlig by att vistas i. Flera intressanta stränder och byar att upptäcka i omgivningen dessutom.

Skulle inte tro att någonting alls har förändrats sen jag var där 2012.


/ Hasse

Smultron 2021-09-06 10:26

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Har besökt Paleochora två gånger i slutet av oktober. Att hitta ställen att äta på var inget problem. En större osäkerhetsfaktor var vädret. Första gången var det soligt och härligt men andra gången var det regnigt och blåsigt halva veckan. Visserligen några år sen nu, men vädret har ju inte direkt blivit mer stabilt på senare år.

Ylva A 2021-09-06 15:46

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Netwolf, Plakias är en ren turistort med strand, hotell och tavernor. Gillar du att träffa andra turister är det väl OK, men upplevelserna är begränsade. Det finns dock en närliggande by Mirthios, dit du kan ta dig med bil, för att titta ned på Plakias. Vi föredrar olika saker under livets gång. Med mycket jobb hemma och behov av avkoppling fungerar nog platsen, men du får inte samma upplevelser, som du hade på Karpathos. Oktober månad fungerar utmärkt på södra Kreta!
/ Jannis

Netwolf 2021-09-06 16:28

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 441728)
Netwolf, Plakias är en ren turistort med strand, hotell och tavernor. Gillar du att träffa andra turister är det väl OK, men upplevelserna är begränsade. Det finns dock en närliggande by Mirthios, dit du kan ta dig med bil, för att titta ned på Plakias. Vi föredrar olika saker under livets gång. Med mycket jobb hemma och behov av avkoppling fungerar nog platsen, men du får inte samma upplevelser, som du hade på Karpathos. Oktober månad fungerar utmärkt på södra Kreta!
/ Jannis

Jorå. Vi bodde en vecka i Mirthios, för ca 10 år sen och utsikten var extraordinär! Tavernorna var rätt bra med. Tror det var fyra st plus pizzabaren på Stefanos. I Plakias har vi dock aldrig bott, så drf funderar vi på det nu. :)

/Netwolf

Netwolf 2021-09-07 22:04

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Hittat ett ställe i Sellia ovanför Plakias. Men, är det väldigt blåsigt i oktober? Södra Kreta kan ju vara lite risky...

Ylva A 2021-09-08 11:21

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Vår erfarenhet i detta område är: antingen är fläckten på eller av!

Lycka till med valet!
/ Jannis

Kalimera 2021-09-08 13:35

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 441764)
Hittat ett ställe i Sellia ovanför Plakias. Men, är det väldigt blåsigt i oktober? Södra Kreta kan ju vara lite risky...

Bor ni i Sellia så har ni en otrolig utsikt! klapp_klap

bengan 2021-10-06 16:22

Sv: Södra Kreta i oktober
 
:) jassas från Makrygialos har varit här en vecka med strålande sol, skönt att kombye_byema hit efter 2,5 år allt som vanligt, lite oroligt var det vid jordbävningen sa några stycken. Runt den 20 okt stänger en hel del då t ex Ving har slutat för säsongen. Men till våren hoppas vi komma tillbaka som vi brukar göra fb_gilla

Alala 2021-10-07 05:05

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Så fint, Bengan! Är detta ert favoritställe ni ofta reser till?

/ Anne bye_bye

Kalimera 2021-10-07 15:07

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Citat:

Ursprungligen postat av bengan (Inlägg 442567)
:) jassas från Makrygialos har varit här en vecka med strålande sol, skönt att kombye_byema hit efter 2,5 år.

Va härligt! klapp_klap

bengan 2021-10-07 21:19

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Ja vi åker varje vår till Markrygialos har gjort så i ca 15 år vi upptäckte byn när vi luffade runt med bil på Kreta. För ett antal år sen båtluffade vi två familjer i övärlden och då fick vi fler pärlor som besöks t ex Ikaria, Fourni, Schinoussa, Amorgos och genom en charterresa upptäckte vi Lefkos på Karpathos en av våra absoluta favoriter dit försöker vi resa varje år, förhoppningsvis kommer vi dit i sommar

Netwolf 2021-10-10 12:14

Sv: Södra Kreta i oktober
 
Makrigialos är kvar på vår lista, men dit ska vi nån gång :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT