Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Ouzo, metaxa och rakomelo i mat (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=44090)

Kalimera 2020-10-13 10:21

Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Grekiska drycker är inte bara goda att dricka de är också goda som smaksättare. Exempel på det är metaxaflamberad saganaki och ouzomarinerade lammracks, självklart används även vin i matlagningen.

Dock har jag inte sett att man använder raki i mat, men det kanske finns. Däremot vet jag att man använder rakomelo matlagning. Rakomelo är en kombination av raki och honung och olika örter och kryddor, det kan vara kryddnejlika eller kanel, och ibland även lokala örter. Rakomelo kan serveras både varm och kall och anses vara bra för matsmältningen.

https://www.kalimera.se/bilder/grekl...r-grekland.jpg

Jag gillar både raki och rakomelo, väldigt mycket faktiskt. På bilden ser ni rakomellomarinerade lammkotletter, och jag kan lova att det smakade himmelskt gott. Just denna åt jag på Restaurant Kalderimi i Chania.

yannis 2020-10-13 12:28

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Jag köper ouzo hem främst för att ha i matlagning. Jag fick himmelsk goda stekta champinjoner på ett cafe i Xilokeratidi, Amorgos. Svampen var stekt i olja och på slutet hade man hällt på ouzo (OBS! inte flamberad).
Ja, ibland använder jag ouzon som dryck också. :)

Birgitta.

karinafp 2020-10-13 13:10

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Tack för tipset! Har en liten flaska rakomelo som jag har fått av någon. Gillar inte att dricka den, men ska definitivt prova att använda den till marinad.

Karin
som föredrar att dricka ouzo, men även en metaxa kan gå ner ibland. ;)
(Var det Arne som jämställde raki med raketbränsle? Jag kan definitivt hålla med honom om det. :D)

Athanasia 2020-10-14 06:26

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på den ouzoflamberade saganakin hos Katerina i Mirthos på Kretafb_gilla

Kalimera 2020-10-14 10:43

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 433085)
Ja, ibland använder jag ouzon som dryck också. :)

Det händer att jag också gör det. :p

Kalimera 2020-10-14 10:43

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Citat:

Ursprungligen postat av karinafp (Inlägg 433086)
Tack för tipset! Har en liten flaska rakomelo som jag har fått av någon. Gillar inte att dricka den, men ska definitivt prova att använda den till marinad.

Om du provar vore det intressant att höra hur det smakade.

Kalimera 2020-10-14 10:44

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Citat:

Ursprungligen postat av Athanasia (Inlägg 433096)
Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på den ouzoflamberade saganakin hos Katerina i Mirthos på Kreta

Har också smakat den. Sååå god!

Har ni varit där sedan de bytt ägare?

Athanasia 2020-10-14 11:49

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 433106)
Har också smakat den. Sååå god!

Har ni varit där sedan de bytt ägare?

Nej det har vi inte..nåt Italienskt eller..minns inte riktigt:confused:

Ylva A 2020-10-14 15:14

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Jannis Zervakis sålde tavernan för några år sedan, som nu ägs av ett par Christof och Carla. De har inriktat sig mer mot italienska smaker. En del tycker det är bättre nu, men vi vet ju hur det är med smak och bak. Jag och Ylva var med då Taverna Katerina invigdes med präst och familjer och Jannis ser vi nu tätt som oftast i Koutsounari, där han också har ett hus. Han har ingen taverna, men lägger ut foton på maträtter han lagat på Facebook.
/ Jannis

Hasse 2020-10-14 15:15

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
När det rörs ihop egen tzatziki hemmavid blandas det alltid i c:a en matsked ouzo tillsammans med det som ska vara i, samt dill. Det blir faktiskt på något sätt en liten extra "fräschör" och finess i och med detta.


/ Hasse :cool:

Kalimera 2020-10-14 17:35

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
Citat:

Ursprungligen postat av Ylva A (Inlägg 433119)
Jannis Zervakis sålde tavernan för några år sedan, som nu ägs av ett par Christof och Carla. De har inriktat sig mer mot italienska smaker. En del tycker det är bättre nu, men vi vet ju hur det är med smak och bak. Jag och Ylva var med då Taverna Katerina invigdes med präst och familjer och Jannis ser vi nu tätt som oftast i Koutsounari, där han också har ett hus. Han har ingen taverna, men lägger ut foton på maträtter han lagat på Facebook.

Tack snälla för information!

Fältjäntan 2020-10-14 18:23

Sv: Ouzo, metaxa och rakomelo i mat
 
:)
Citat:

Ursprungligen postat av Hasse (Inlägg 433120)
När det rörs ihop egen tzatziki hemmavid blandas det alltid i c:a en matsked ouzo tillsammans med det som ska vara i, samt dill. Det blir faktiskt på något sätt en liten extra "fräschör" och finess i och med detta.


/ Hasse :cool:

Det låter spännande, måste prova nästa gång.
Kerstin
:)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT