Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Chaniakusten (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Varning för restaurang Enplo i Chania (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=15917)

Gita 2008-07-28 15:05

Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Lovade mig själv och de kretensare (och på Kreta boende svenskar) att jag skulle skriva på Kalimera och varna för en restaurang i Chania stad som heter Enplo (eller En plo). Den ligger väldigt nära restauran Ela, i korsningen av Pourtou och Kondilaki.

Jag trodde inte att jag/vi kunde bli så lurade, vi har ju rest en del, kan inte förklara hur vi gick på denna miss. Vi var väl lite loja av värmen, relaxade OCH dessutom så visade hovmästaren en inplastad resguide från Aftonbladet, där tidningen rekommenderar just denna restaurang.

För att göra en lång story kort, så i efterhand märkte vi att de utnyttjade värmen, vår törst, vår trötthet och att vi inte misstänkte något, vi var godtrogna. I ett nafs var en vinflaska öppnad - utan att vi hade sett menyn och priserna. Maten som vi fick var ordinär, nej, dålig och innehöll just det som vi hade sagt ifrån 3 ggr (lök och paprika i sonens pasta carbonara).

Priserna var otroliga, och gick ej att kolla eftersom notan var på grekiska och vi fick inte behålla den - även om vi försökte.

Vi brukade betala ca 80 euro för 6 personer på andra tavernor (mat, öl, vin, läsk) men här blev notan 110 euro för 4 personer (varav ett var barn).

Ja, vi lärde oss en läxa, vi var arga och pustade och frustade, folk som vi pratade med tyckte synd om oss (och också om sig själva, hela området får dåligt rykte och turisterna köper inget i affärerna runtomkring när de har varit på Enplo, de är så arga!) och vissa skrattade åt oss, skakade på huvudet och gav olika förklaringar. De förklaringar som kretensarna och svenskarna som bor på Kreta angav var: Maffiakrog (maffiapengar), dubbla menyer, snabba aktioner så att kunderna blir förvirrade och att Aftonbladet har fått "svarta pengar" för att rekommendera krogen. Vem vet vad som är sant? Har skrivit till Aftonbladet och väntar på svar - jag frågade hur de kan rekommendera sådant här ställe.

Vill ni känna er lurade, rövade, arga, fåniga - gå på Enplo. Annars - lär er av vårt misstag!

Om ni vill ha god mat till bra pris, så testa Ela eller ännu hellre Karnagio. Den ligger i hamnen, men bortanför "turistkrogarna", adressen är Katechaki Square 8. Nära kulturministeriet. De är seriösa och har god kretensisk mat.

Wardakis 2008-07-28 16:19

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Min son och hans sambo blev blåsta där förra sommaren så jag instämmer i varningen!
Gunilla

Riitta 2008-07-28 18:58

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Fy farao:eek:Så ledsamt att sådant förekommer i Grekland nuförtiden:( Man är ju van vid att allt är så bra, för det mesta:o
Kanske lika bra och försöka vara lite mindre blåögt i fortsättningenAng_elx

Riittabye_bye

JohnS 2008-07-28 19:23

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Vi skulle møte to vennepar for middag på Ela en kveld, men vi var litt sent ute. Da vi kom, hadde musikken og den dyktige segeren fristet dem til å sette seg og bestille på denne restauranten det advares mot. Vi var advart fra før, og bestilte bare noe å drikke.

Fisketallerkenen som de hadde bestilt 2 av, for 2 personer hver, var omtrent uspiselig. Den største fisken var ikke bare rå, men frossen i midten! En ekstra runde på grillen etter klage, var langt fra nok til å gjøre den til en kulinarisk opplevelse. Det ble båret ut omtrent like mye fisk som det ble båret inn. Og summen på regningen var sjokkerende, og umulig å få forklaring på.

Så hvis dere ikke vil spise på Ela eller Kali Kardia i gaten nedenfor, så fortsett gaten langs muren (jeg er ikke god med gatenavn) til Moutopaki, en av de aller beste tavernaene på Kreta!

ulrikas 2008-07-28 19:33

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Usch vad trist. När vi var i Chania häromveckan gick vi bort från torget, vet inte vad restaurangen hette, men den var helt ok. Blir trött på alla inkastare och undviker sådana restauranger. Har faktiskt hört fler klaga på Enplo!

/Ulrika

meriva 2008-07-28 19:48

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Vi blev också blåsta i sommar på samma ställe:o.Special offer plus två glas vin 67 Euro.
vi fick ej någon meny,dom var snabb med erbjudandet och vi frågade ej efter priset.Det var ju inte någon lyxmåltid precis.:mad:Dyraste lunchen för oss i Grekland någonsin.
meriva.

Anita_K 2008-07-28 20:56

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
De försökte med oss förra veckan. Till sist efter tredje "nej, tack" sade jag att vi ska äta på "Tamam" och ingen annanstans. Då gav dem sig och hoppade på nästa. Trist.

lars 2008-07-29 09:25

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Detta är Chanias skittaverna numero 1.
De har duktiga inkastare dessvärre och levande musik vilket ju lockar ovetande turister om ställets status. Stanna ALDRIG här hur mycket de än försöker locka er in, även om de lockar med en drink.
Den drinken kommer ni att få betala många gånger om.
JohnS, gatan upp till Moutoupaki, vilken är en av Chanias bästa, heter Porto och tavernan, som du vet, ligger uppe i hörnet vid nr 60.
Antonis och Maria serverar god och vällagad mat.
Ela som också nämndes ligger Kondilaki 47.
Som sagt två bra val för god mat i Chania.
lars
Kriti sti kardia mou

lolis 2008-07-29 09:59

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Hej på er

Vi var där i Maj och blev lurade. 2 st Lamstifado och 2 st öl = 62 euro.__D

Lolis

Arne 2008-07-29 10:21

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Jag grunnar på om det icke kunde vara på sin plats att författa en skrivelse till Tourist Police, Chania Prefecture i akt och mening att
sätta ordningsmakten på spåret.

Såvitt mig bekant är det lagstadgat att
alla tavernor måste ha menyns prislista uppsatt på synlig plats utanför
etablissementet.

Efterom brottsprovokation är en laglig metod att fånga skurkar i Grekland förmenas det bliva tämligen enkelt att fånga ägarna på kroken samt få dem lagförda för bedrägeri.

Arne

Kalimera 2008-07-29 10:50

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Citat:

Ursprungligen postat av Gita (Inlägg 140392)
att jag skulle skriva på Kalimera och varna för en restaurang i Chania stad som heter Enplo (eller En plo). Den ligger väldigt nära restauran Ela, i korsningen av Pourtou och Kondilaki.

Visst är det den här tavernan du menar Gita?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kreta_05.jpg

lolis 2008-07-29 11:19

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Hej
Ja det är den hemska tavernan.__D

Lolis

Kalimera 2008-07-29 12:52

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Citat:

Ursprungligen postat av lolis (Inlägg 140538)
Ja det är den hemska tavernan.

Då har jag också varit där, eller i alla fall gått förbi några gånger. Inkastarna är så eneverande att jag aldrig skulle få för mig att äta där. När vi gick förbi i höstas kastade sig en av inkastarna fram för att ta Camilla i handen och hälsa henne välkommen. Hon drog snabbt tillbaka sin hand, någon hälsning blev det inte. Men vi stannade för att lyssna på vad han hade att säga, nyfikna som vi är. Han blurrade om hur bra maten är, hur poppis stället är och att Aftonbladet (han förstod att vi var svenskar) rekommenderade dem. (Gita: jag gör en del jobb åt AB, känner många där osv, och jag kan inte tänka mig att de skulle ta betalt för att göra reklam.) Han såg sedan min Kalisperatröja och undrade vad det var. Jag berättade. Han tyckte då att jag skulle skriva om dem på Kalimera. Om han bara visste vad som skrivs nu. :)

Det finns många bra restauranger i Chania: Portes, Ela, Tamam och Kalderimi bara för att nämna några.

Riitta 2008-07-29 13:07

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Jag tycker att nästa från Kalimera som råkar ut för dom, kan berätta för om att dom har dåligt rykte i hela Sverige nu:rolleyes: Skulle inte skada med en liten tankeställare kanske:mad:

Riittabye_bye

Gita 2008-07-29 17:15

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Ja, Janne, bilden är från hemskestället. Nästan så jag skäms när jag tänker hur jag lät mig luras, men man är ju inte på sin vakt hela tiden, ibland låter man sig tjusas av musik, stämning eller som i detta fall - Aftonbladets rekommendation.

Kan det vara så att Aftonbladets rekommendation är gammal, och att man har bytt ägare efter det? Tror ej heller att de kan ha fått pengar, MEN det är ett rykte som florerar i Chania. Kostas som arbetar som hovmästare i Agia Marina nämde att det existerar dubbla menyer, med olika priser och att kunden ALDRIG får behålla kvittot. Han hummade igenkännande och hade hört om alla deras knep från andra "offer". Det var han som rekommenderade Karnagio, och det var ett toppentips!

Vi får se vad det blir för respons från Aftonbladet, det är allvarligt om de rekommenderar något som är så här dåligt, vi verkar ju inte vara de enda som har blivit lurade...

Arne - jag funderade på detta med turistpolis, men någon som jag talade med sa att detta var känt av dem, men inget görs, just därför nämndes "Maffia-pengar". Hur gör man annars om man vill kontakta dem?

Och alla ni som skall till Chania - undvik Enplo!

ALba 2008-07-29 18:40

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Vilken tur vi hade i somras då! Vi gick förbi den tavernan och dom tjatade ju hemskt om att vi skulle komma in och som till alla andra drog dom fram Aftonbladet. Bara pga den recensionen och främst att det skulle spelas musik där gjorde att vi funderade hur vi skulle göra men sedan valde vi att gå på Ela istället, nu ser jag att vi gjorde helt rätt! Ela var ju förresten super, en av dom mysigaste krogarna i Chania. Kan även rekommendera Semiramis ett stenkast därifrån, dit går vi alltid åtminstone en kväll då vi är i Chania.

Hellen 2008-07-29 19:54

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Citat:

Ursprungligen postat av Gita (Inlägg 140605)
Kan det vara så att Aftonbladets rekommendation är gammal, och att man har bytt ägare efter det?

Vad man kan utläsa på nätet så är deras Kretaguide från 2005, är det i den rekommendationen finns så har den ju några år på nacken.
// Helén

Lena* 2008-07-29 23:59

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 140523)
Visst är det den här tavernan du menar Gita?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kreta_05.jpg

Lustigt nog ser det ju ut som om kvinnan som går förbi "pekar finger" till inkastaren...! :p Ang_elx

Lena*.

Eva L 2008-07-30 07:16

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Citat:

Ursprungligen postat av Lena* (Inlägg 140641)
Lustigt nog ser det ju ut som om kvinnan som går förbi "pekar finger" till inkastaren...! :p Ang_elx

Lena*.

Ja det gör hon säkert och han ser aggresiv ut. I Rethymnon fanns det förr ja den kanske är kvar en taverna med så aggresiva inkastare att folk fick gå på andra sidan vägen när de skulle passera stället. De skämmer verkligen ut sitt land och är ofta illa omtyckta av många i lokalbefolkningen.

Eva

Ewa 2008-07-30 08:34

Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 140513)
Jag grunnar på om det icke kunde vara på sin plats att författa en skrivelse till Tourist Police, Chania Prefecture i akt och mening att
sätta ordningsmakten på spåret.

Såvitt mig bekant är det lagstadgat att
alla tavernor måste ha menyns prislista uppsatt på synlig plats utanför
etablissementet.

Efterom brottsprovokation är en laglig metod att fånga skurkar i Grekland förmenas det bliva tämligen enkelt att fånga ägarna på kroken samt få dem lagförda för bedrägeri.

Arne

Anmäl dom!! Jag säger det igen ANMÄL DOM!!__D SKANDAL ATT DETTA FÅ FORTGÅ!!/Ewa


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT