Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Äntligen Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=46347)

maji 2024-04-07 16:08

Äntligen Grekland
 
Hej alla! Om 12 timmar sitter vi i taxin på väg till Landvetter 🤗 2 månader i Grekland väntar Vi reser via Köpenhamn till Aten där vi blir hämtade och körda till vårt hotell i Piraeus Eftersom vi landar kl 14 har vi tid att fixa både färjebiljetter och ha en go kväll på någon taverna Ska bli såå gött😅
//majibye_bye

Fältjäntan 2024-04-07 17:09

Sv: Äntligen Grekland
 
Men näe, oj vad avundsjuk jag blir. Ha det så himla bra. Är det Folegandros som är målet den här gången också, för visst är det där ni brukar vara.
Kerstin som har exakt 5 månader kvar innan det blir våran tur.

sjöborren 2024-04-07 18:00

Sv: Äntligen Grekland
 
Önskar er en fin resa! bye_bye Två härliga, soliga månader i grekiska övärlden. :cool: Vilka öar har ni planerat resa till?

maji 2024-04-07 18:44

Sv: Äntligen Grekland
 
Tack så mycket 🙏 Vi åker på tisdag till Naxos där vi stannar 6 nätter och sedan blir det ”vårt” lilla hus på Folegandros 🤗 Flyger hem med Apollo 8/6 från Santorini

//majibye_bye

Fältjäntan 2024-04-07 19:26

Sv: Äntligen Grekland
 
Ser fram emot rapporter och bilder från er resa. "Ert" lilla hus på Folengandros ser ju ut som rena drömboendet.
Kerstin

Catlady 2024-04-07 20:02

Sv: Äntligen Grekland
 
Å, lyckliga ni!!! Två månader i Grekland låter som rena drömmen......:)
Skulle så gärna vilja........ Men omständigheter sätter stopp.....
Önskar er en härlig tid!
Catlady, avis :o

Alala 2024-04-08 05:18

Sv: Äntligen Grekland
 
Två månader, det är fint det. Hoppas du kommer ihåg oss alltid då och då med en liten rapport.

Ha det fint!

/ Anne :)

maji 2024-04-08 08:05

Sv: Äntligen Grekland
 
Hej ifrån Köpenhamn Jag lovar rapportera när med jämna mellanrum
//majibye_bye

yannis 2024-04-08 08:31

Sv: Äntligen Grekland
 
Så härligt det ska bli att få läsa dina rapporter!
Jag kommer till Naxos om 3 veckor, men stannar bara över natten. Det blir vidare färd till Amorgos....
Lovar också att rapportera!

Birgitta.

Kajja 2024-04-08 09:25

Sv: Äntligen Grekland
 
Va härligt med säsongstart av reserapporter från Grekland klapp_klapklapp_klap
Maij, jag hoppas ni håller bacillerna borta denna gång..för visst var det väl så förra resan?
Ha det så fint i "erat" mysiga hus!
Och Birgitta som snart är på G..ser fram emot att läsa dina rader. Ja alla som skriver från Grekland givetvis.
Här lyser solen från klarblå himmel idag. Det finns hopp_B-anana
/ Kajja bye_bye

nickelena 2024-04-09 07:26

Sv: Äntligen Grekland
 
Åh så härligt! Ha det jättegott på er resa!

Lenabye_bye

Kalimera 2024-04-09 09:54

Sv: Äntligen Grekland
 
Åh så underbart det låter! klapp_klap

Inte minst för att ni återvänder till ert kära hus på Folegandros. :)

Masse 2024-04-09 22:58

Sv: Äntligen Grekland
 
Så härligt med hela två månader i Grekland!
Att vara "långliggare" är något som jag alltid önskat men som tyvärr aldrig blivit av vare sig i Grekland eller Spanien som är våra två favoritresmål. Tror att det är en helt annan känsla än när man bara är nere några veckor. Lite mera "vardagsliv" i stället för turistliv.
Trevlig resa!

Masse

KR 2024-04-10 22:50

Sv: Äntligen Grekland
 
Två månader låter ju alldeles underbart!
//
KR

maji 2024-04-11 09:40

Sv: Äntligen Grekland
 
Hej allihopa och tack för er respons 🙏
Vi är nu på Naxos sedan i tisdags och som vanligt bor vi på Pension Sofi Som vanligt blev vi hjärtligt välkomna Gästfriare människor finns knappast
Solen skiner hela dagarna från en knallblå himmel men i tisdags kväll var det jättekallt för det blåste mycket
Det är full rulle överallt med att starta upp för säsongen Många restauranger har fortfarande inte öppnat men det finns såklart så det räcker Första kvällen besökte vi Boulamatis som är ett trevligt ställe där man kan se mycket av maten och bara peka på det som ser godast ut Det gillar vi!
Igår kväll satt vi i gränden på Metaxi mas Såå god mat och så trevligt 👍
På Sankt George Beach är det bara ett fåtal solsängar uppställda och några få turister som vågar sig i vattnet
Tyvärr så får jag det inte att fungera med bilderna i mitt album Jag kan inte ändra storleken av någon anledning men jag ska försöka igen

Vi hörs snart igen
//majibye_bye

Catlady 2024-04-11 19:42

Sv: Äntligen Grekland
 
Tack, Maji!
Hoppas och är helt övertygad om att ni har det härligt :)
Catlady, som så gärna vore där NU...........

maji 2024-04-13 22:11

Sv: Äntligen Grekland
 
Hej allihopa bye_bye
Vi når nu slutet på vår vistelse här på Naxos Solen har skinit från en klarblå himmel sedan vi steg iland här i tisdags Det har blåst en del men det har inte varit kalla vindar mer än första kvällen
Vi bor ju så fint på Pension Sofi men eftersom dom utökar genom att bygga ett boende intill så har vi bott lite på en byggarbetsplats Ungefär som hemma på Eriksberg 😅
Nåväl det stör oss inte så mycket eftersom vi stora delar av dagen är ute på språng Idag låg vi faktiskt ett par timmar på Sankt George Beach och solade Vattnet var ganska behagligt
Ikväll har vi ätit gott på Metaxi mas närmare bestämt get i tomatsås 😋
Jag såg att jag inte svarat på några av era frågor
Kajja du har rätt i att jag åkte på en rejäl förkylning som förmodligen var Covid och som pga den medicinering jag fick av läkarna på Folegandros även kan ha bidragit till mina 19 dygn på Sahlgrenska då jag kom hem Detta var dock inte förra året utan 2022
Nu ser vi framemot dryga 7,5 vecka på Folegandros Att få fira grekiska påsken där skulle jag unna alla er här på forumet Det är något väldigt speciellt
Jag har idag lagt upp lite bilder härifrån Naxos om någon är intresserad

//maji

yannis 2024-04-14 09:32

Sv: Äntligen Grekland
 
Vi träffades i Katapola 2022 och jag hoppades att vi skulle träffas nu på Naxos, men ni åker ju vidare till ert älskade Folegandros och jag kommer till Naxos den 29 april för vidare färd till Amorgos. Men vi kommer säkert att träffas igen!

Vi har firat en grekisk påsk på Folegandros och den glömmer jag aldrig. Grilldoften låg tät över byn. Klockarna i dom 2 kyrkorna i centrum motringde varande, så ljuv musik uppstod! Vi fick också erfara att man skulle äta den grillade lammet eller geten tidigt, då det bara var benen kvar när vi gick ut för att äta!

Men fina påskägg bjöds vi på!

https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=24195

Ha det gott önskar Birgitta!

maji 2024-04-14 15:48

Sv: Äntligen Grekland
 
Ja det hade varit så trevligt att ses igen Birgitta 🤗 men det får bli en annan gång Kanske på Amorgos eller Paleochora som vi har planer på att besöka till hösten
Ja påsken på Folegandros är verkligen speciell Trots att vi firat den där flera gånger så är det alltid något nytt vi lär oss Men att få gå i processionen bakom den fina ikonen och besöka hus efter hus och där bli bjudna på diverse godsaker efter att huset välsignats är en fantastisk upplevelse

Ha nu fina dagar på Amorgos när du kommer dit
Ing-Marie och Kenth

Kalimera 2024-04-16 14:41

Sv: Äntligen Grekland
 
Citat:

Ursprungligen postat av maji (Inlägg 458035)
Vi bor ju så fint på Pension Sofi men eftersom dom utökar genom att bygga ett boende intill så har vi bott lite på en byggarbetsplats.

Intressant! Var det där de hade sin parkeringsplats tidigare? Eller har de köpt huset mittemot? Tack för bilder! klapp_klap

Metaxi mas. :p


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT