Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Sifnos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=100)
-   -   Sifnos (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=33657)

gracia 2013-06-16 12:22

Sifnos
 
Vi reiser til Sifnos 14.07. vi har booket 6 netter i Faros, på Thalatta studios. De 5 siste nettene er åpne. Hva foreslår dere,- å bli på Sifnos resten av tiden, eller ta båten til Milos for de siste dagene? Vi har aldri vært på noen av disse øyene før. Vi har med oss våre "3 barn"-18-25 år. Vi er ikke ute etter fart og spenning, men ro, strand, vakre omgivelser, og hyggelige tavernaer :)

ellada 2013-06-16 14:01

Sv: Sifnos
 
Då tycker jag att ni skall fara till Milos lugnt vackert inga
inkastare Missa inte Sarakiniko Trevlig tur / Susannebye_bye

Göran 2013-06-16 14:22

Sv: Sifnos
 
Jag håller med ellada:)

Milos är en favorit från förra sommaren som varmt rekomenderas. Ta bussen till Paleochori och njut en dag på den vackra stranden, luncha på någon av tavernorna på stranden. För ungdomarna finns vattensporter att roa sig med om de inte nöjer sig med att slöa bort en dag på stranden.
/Göran

Kalimera 2013-06-16 14:28

Sv: Sifnos
 
Jag skulle också valt Milos om jag vore er. Finns ingen annan grekisk ö med så annorlunda, och så fina stränder. Missa inte båtturen runt ön!

gracia 2013-06-16 16:24

Sv: Sifnos
 
Takk for at dere svarer meg:) da tror jeg vi prøver Milos. Pollonia, er det et godt sted å bo?

Kalimera 2013-06-17 10:18

Sv: Sifnos
 
Citat:

Ursprungligen postat av gracia (Inlägg 307041)
Pollonia, er det et godt sted å bo?

Ja, om ni vill ha lugn och ro. :)

Thira 2014-08-17 11:36

Sv: Sifnos
 
Har några frågor angående Sifnos.

1.Har läst på flera ställen på internet att färjorna från Sifnos helt plötsligt kan ställas in, inte då endast p.g.a dåligt väder, utan även om det är lågsäsong och alltför lite folk.
På en annan ö med många olika färjeförbindelser så spelar detta inte så stor roll men Sifnos har ju inte direkt gott om sådana till andra öar.
(Är lite orolig för att bli strandad där hela semestern de sista två veckorna i september.) Kan detta stämma?

2. Bussförbindelserna på ön är ju goda men hur är de de sista två veckorna i september?

3. Kan jag förvänta mig att det mesta är stängt den perioden?

4. Skulle gärna vilja ha tips på hotell i Appollonia som är småmysiga och musikbarer med levande (helst grekisk) musik som är öppna då?

Tack på förhand.

Eva L 2014-08-17 14:33

Sv: Sifnos
 
Inställda färjor är inget specifikt för Sifnos. Alla mindre öar med få färjelinjer är ju extra utsatta. Utifrån det du skriver och verkar gilla är jag inte helt säker på att det är rätt ö för dig i lågsäsong. Eva

Sunny12 2014-08-17 16:37

Sv: Sifnos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Thira (Inlägg 341027)

(Är lite orolig för att bli strandad där hela semestern de sista två veckorna i september.) Kan detta stämma?

Vilken fasansfull TANKE.. :eek:..TÄNK OM du missar pärlan AMORGOS!.. :D..;)

Du har alltså tänkt att börja semestern på SIFNOS?

Sunny(som längtar ner...) :)

Thira 2014-08-17 18:27

Sv: Sifnos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Eva L (Inlägg 341040)
Inställda färjor är inget specifikt för Sifnos. Alla mindre öar med få färjelinjer är ju extra utsatta. Utifrån det du skriver och verkar gilla är jag inte helt säker på att det är rätt ö för dig i lågsäsong. Eva

Jag förstår. Och, bara en liten undran nu, vad verkar jag gilla?

Eva L 2014-08-17 21:09

Sv: Sifnos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Thira (Inlägg 341065)
Jag förstår. Och, bara en liten undran nu, vad verkar jag gilla?

Du skrev att du vill ha klubbar med levande musik. Finns säkert även under höst och vinter men kanske inte så ofta. Knappast flera kvällar i veckan. Är man bara där några dagar finns kanske inte det man gillar just då men Sifnos är en underbar ö. Många som driver tavernor och hotell på Sifnos bor i Aten. Visserligen några år sedan jag var där men redan några dagar in i sept började en del ställen stänga igen exempelvis i Kastro. Alltid svårt att råda någon annan som man inte känner men det är väl egentligen bara att åka vidare om det är för lugnt för dig.

Eva

Kalimera 2014-08-18 13:45

Sv: Sifnos
 
Citat:

Ursprungligen postat av Thira (Inlägg 341027)
Kan jag förvänta mig att det mesta är stängt den perioden?

Vi har varit på Sifnos sent i september, men inte så sent som du eventuellt ska vara där. Vi åkte hem den 21/9 ett år, och då var allt öppet. Bodde då i Faros.

Thira 2014-08-18 15:48

Sv: Sifnos
 
Toppen, tack Janne.
Det är ju trevligt om det inte är alldeles öde.

Angående pubar/tavernor med levande grekisk musik så har jag nu förstått det som att det även finns flera sådana öppna den tiden i Appollonia. Musiken är ju en så stor del av den inhemska kulturen, så det vore roligt att få uppleva den live.

inkfish 2014-08-18 16:09

Sv: Sifnos
 
Jag tror att jag åkte hem cirka den 21 sept förra året - och det enda som hade hänt då var att taverna Chrysopigi stängde på kvällstid, de hade bara luncher. Dessutom kändes Faros lite öde kvällstid.

Jag tror inte att det är öde i Apollonia. Där, och i byarna som gränsar till Apollonia, bor ju många av öborna.

Ann 2014-08-18 18:35

Sv: Sifnos
 
De flesta nattklubbarna har öppet i Apollonia en bit in i oktober. Jag känner en del åretruntboende på Sifnos och vet att de går ut i oktober. Som sagt det känns inte folktomt i slutet av september inte i Kamares och Apollonia.
Ann


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT