Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Skopelos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=79)
-   -   Skopelos stad - diamanten i Sporaderna (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=45182)

Kalimera 2022-05-04 09:30

Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Skopelos stad är en av övärldens finaste städer, kanske till och med den finaste. Det spelar ingen roll från vilket håll man betraktar staden: ovanifrån, underifrån, inifrån, från havet eller från bergen - den är alltid lika vacker.

https://www.kalimera.se/oar/sporader...pelos-stad.jpg

Det är ett gytter av vita hus med tegelröda tak som amfiteatraliskt klättrar uppför grönklädda kullar. Ett otal gränder slingrar sig från hamnen upp genom byn till synes helt planlöst. Några gränder är så smala att man nätt och jämt kommer fram, andra så branta att man nästan inte orkar gå i dem.

Fler bilder från denna vackra ”stad” finns här.

maji 2022-05-05 13:55

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Skopelos lockar verkligen! Har bara lagt till med färjan i hamnen för många år sedan
Finns helt klart med på måstelistan som bara växer och tiden krymper 😉

//maji bye_bye

Catlady 2022-05-05 20:48

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Skopelos är en favorit, inte bara för att det är så fint utan för skopeliterna själva! Är en helt fantastisk "folkgrupp", så otroligt trevliga, hjälpsamma och vänliga. Har rest till Skopelos 6 ggr nu och blir alltid så vänligt bemött. Det blir man ju alltid i Grekland men, på något vis, ännu mer och varmare på denna ö. Dessutom tar de hand om sin vackra ö på alla sätt. Miljötänket tex ligger långt framme, de sköter om allt. Inga "sopor" i vägkanten där inte! Och de ser till att det inte byggs för många och stora hotell så karaktären på ön bibehålls. Där fallerar tyvärr en del öar, i mammons namn (suck)
Catlady, som längtar tillbaka.....

Alala 2022-05-06 05:14

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Håller med om vänligheten. :) Och när jag ser denna bild kommer jag ihåg båtuflyken som vi gjorde. Just detta att titta på Skopelos stad från havet och se staden framför sig. Det var fint!

/ Anne bye_bye

C@nny 2022-05-12 13:20

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Jag håller med om staden. Vi har rest dit minst 3 ggr (från Skiathos) från år 2000 och fram tills i fjol. Atmosfären är oxå så lugn och avkopplande i byn. (om man jämför med Skiathos).

//Conny :)

Netwolf 2022-06-13 18:09

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Ja, det är inte utan att man känner sig välkommen här 😀
https://i.ibb.co/ZdPtStD/5981-A0-F9-...208437-AC3.jpg

Kajja 2022-06-13 19:30

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Ja är man en stjärna ska man välkomnas som en stjärna⭐️
Ha det så (stjärn)himla bra nu!
/ Kajja bye_bye

Catlady 2022-06-13 20:18

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Vilken utsikt, Netwolf! Och vilka trappor du måste klättra uppför efter middagen i hamnen;) :)
Själva har vi varit tvungna att överge Hotel Denise (trots den underbara utsikten från balkongen) för att vi inte klarar dessa "himlastegar" längre (för dålig kondis helt enkelt). Hittade Hotel Ionia som ligger perfekt och är mycket bra. Är Nostos öppet i år? Undrar om Kyrie Algheris och Panili fortfarande jobbar där?
Å, vad jag saknar vackra och lugna Skopelos!
Catlady, som önskar hon vore där.......

Litet PS: båten som ligger inne i hamnen heter numer Express Skiathos, första gången vi såg henne år 2000 hette hon Charoula och var helt vitmålad.

Masse 2022-06-13 22:24

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Wolfen! Hoppas att du trivs på härliga Skopelos!

Masse

Sol och hav 2022-06-13 23:03

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Ja ha det så jättegott på underbara Skopelos!!

Maria

Kalimera 2022-06-14 08:37

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 447158)
Ja, det är inte utan att man känner sig välkommen här

Det förstår jag! :D

Vilken utsikt och vilket vackert namn! klapp_klap

Vi bodde på 39 steps en gång, och utsikten är ungefär densamma.

Kolla bilden näst längst ned på denna sida, ligger ditt ställe ungefär där.

Netwolf 2022-06-23 08:13

Sv: Skopelos stad - diamanten i Sporaderna
 
Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 447160)
Vilken utsikt, Netwolf! Och vilka trappor du måste klättra uppför efter middagen i hamnen;) :)
Själva har vi varit tvungna att överge Hotel Denise (trots den underbara utsikten från balkongen) för att vi inte klarar dessa "himlastegar" längre (för dålig kondis helt enkelt).

Jotack, det var drygt. Vi sa att till oss själva att vi går ned och tar taxi hem. Första kvällen, var vi ändå lite piggelin (och mätta), så en promenad hem vore kanske inte helt fel för kroppen. Så först gå upp genom gränderna, tills man når en trappa med 30-talet steg. Sen en brant stigning, som ledde till ytterligare en trappa med ytterligare 100 steg! Vi flåsade rätt rejält när vi kom upp och mjölksyran var på topp. Det får bli taxi i fortsättningen sa vi.
MEN. Det blev aldrig någon taxi. Vi gick varje kväll och nu är flåset klart bättre. Det ska tilläggas att vi hittade ett litet vattenhål på vägen upp vid namn Hidden Doors, där vi kunde få oss en svalkande Gin/Tonic till livs. Så kvällens spörsmål blev om vi skulle lägga pengarna på en taxi eller en drink. Drinken vann alltid. :D

Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 447160)
Är Nostos öppet i år?

Det verkar så. Vi var aldrig där, men jag kan inte påminna mig att ngt etablissemang var stängt på hamngatan.

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 447170)
Det förstår jag! :D
Vilken utsikt och vilket vackert namn! klapp_klap
Vi bodde på 39 steps en gång, och utsikten är ungefär densamma.

Ja, visst var det passande namn :)

Det är väl ett par hundra meter mellans tällena, vad jag kan se på kartan.

https://i.ibb.co/44xzLX5/skopelosstad.jpg

/Netwolf


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT