Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Karpathos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hotellskatt (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42216)

retzina 2018-07-20 20:51

Hotellskatt
 
Hej !
Hörde att de börjat med hotellskatt i Grekland nu i år , vet någon hur mycket det är för en tre stjärnigt hotell, i Karpathos ,två veckor ?

simetra 2018-07-20 22:10

Sv: Hotellskatt
 
Hotellskatten på trestjärniga boenden är 1,5 €/dygn, så det blir 21 € för två veckor och säkert vill de att du betalar redan när du checkar in.

Netwolf 2018-07-21 07:38

Sv: Hotellskatt
 
Vi hyrde nyligen två boenden via AirBnB och inte ett ord om hotellskatt. Boendena var ju betalda sen långt tidigare och inget ytterligare tillkom. Fast skatten kanske bara gäller vanliga hotell?
I Rom hyrde vi också via AirBnB, men där åkte vi på turistskatt vid incheckning, men det är ju lokalt för Rom.

/Netwolf

kari 2018-07-21 09:12

Sv: Hotellskatt
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 410105)
Vi hyrde nyligen två boenden via AirBnB och inte ett ord om hotellskatt. Boendena var ju betalda sen långt tidigare och inget ytterligare tillkom. Fast skatten kanske bara gäller vanliga hotell?
I Rom hyrde vi också via AirBnB, men där åkte vi på turistskatt vid incheckning, men det är ju lokalt för Rom.

/Netwolf

I Roma har de hatt denne lokale byskatten i mange år.

Kajja 2018-07-21 09:56

Sv: Hotellskatt
 
Vi betalade 0,50€/natt för 2-stjärnigt på Skiathos.
/Kajja bye_bye

simetra 2018-08-02 08:25

Sv: Hotellskatt
 
Jag är lite nyfiken, ni som har bokat hotell/boende (bortsett från airbnb) via e-mejl, har ni behövt betala någon hotellskatt i Grekland i år?

karinafp 2018-08-03 19:34

Sv: Hotellskatt
 
Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 410353)
Jag är lite nyfiken, ni som har bokat hotell/boende (bortsett från airbnb) via e-mejl, har ni behövt betala någon hotellskatt i Grekland i år?

Jag bokade och fick ett pris i januari. Vet inte om hotellskatten ingick. Frågade inte.

Karin

Skoglund 2018-08-03 21:05

Sv: Hotellskatt
 
jag har bokat, både via mail och via booking, 2 av 6 boende har lagt till skatten på plats.

simetra 2018-08-04 13:30

Sv: Hotellskatt
 
Ok, tack för svar! fb_gilla

Har fått uppfattningen att de som bokar privat (direkt med hotellet via mejl) säkert får ett bättre pris men också att pengarna i många fall hamnar direkt i hotellägarens ficka (och då behöver denna inte heller redovisa någon hotellskatt). Ett separat kvitto för hotellskatten borde man ju annars få på plats och det får man väl ALLTID om man bokar via bokningssajter och charter, rätta mig gärna om jag har fel...

mst 2018-08-04 14:08

Sv: Hotellskatt
 
Hej
Jag har bott på 5 hotell i Grekland i år. Nu på mitt 6:e.
Vid samtliga tillfällen har jag betalat skatten vid avfärd, alla hetell har påpekat att skatten finns och jag har fått kvitto. Tror det blir likadant när jag checkar ut från detta hotell, på underbara Paros.
Vad gäller Booking har jag fått information om skatten i ett extra mejl avseende varje bokning. Kanske för att jag bokat relativt tidigt på året??

//Maria.

Kajja 2018-08-04 14:22

Sv: Hotellskatt
 
Som jag skrev tidigare så betalade vi 0,50€/natt för 2-stjärnigt på Skiathos.
Bokade med Airtours. På väggen vid vårt pentry satt en skylt om hotellskatt och kostnad. Alltså gäller samma pris för alla hur man än bokar. Hotellet finns på Booking och man får kvitto.
/ Kajja bye_bye

simetra 2018-08-04 21:15

Sv: Hotellskatt
 
Citat:

Ursprungligen postat av mst (Inlägg 410430)
Hej
Jag har bott på 5 hotell i Grekland i år. Nu på mitt 6:e.
Vid samtliga tillfällen har jag betalat skatten vid avfärd, alla hetell har påpekat att skatten finns och jag har fått kvitto. Tror det blir likadant när jag checkar ut från detta hotell, på underbara Paros.
Vad gäller Booking har jag fått information om skatten i ett extra mejl avseende varje bokning. Kanske för att jag bokat relativt tidigt på året??

//Maria.

Jag tolkar det då som du bokat samtliga hotell genom bokningssajten Booking.com och fått kvitto på betald hotellskatt :rolleyes:

Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 410433)
Som jag skrev tidigare så betalade vi 0,50€/natt för 2-stjärnigt på Skiathos.
Bokade med Airtours. På väggen vid vårt pentry satt en skylt om hotellskatt och kostnad. Alltså gäller samma pris för alla hur man än bokar. Hotellet finns på Booking och man får kvitto.
/ Kajja bye_bye

Ja, som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ”Ett separat kvitto för hotellskatten får man väl ALLTID om man bokar via bokningssajter och charter, rätta mig gärna om jag har fel...” Airtours=Charter, Booking.com= bokningssajt :rolleyes:

Och den som inte hör något om eller avkrävs att betala hotellskatt propsar nog inte heller bestämt på att få betala den skulle jag tro…


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT