Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Naxos (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Flygplatsen på Naxos byggs ut (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=45134)

Kalimera 2022-03-31 16:28

Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Den grekiska tidningen Ekathimerini skriver idag att flygplatsen på Naxos ska uppgraderas för 23 miljoner Euro. Målet är att flygplatsen ska kunna ta emot internationellt flyg. Det nämns ingenting om när detta ska ske.


https://www.kalimera.se/grekland/nax...-flygplats.jpg

Naxos lilla flygplats som den ser ut idag.

yannis 2022-03-31 18:22

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Så här såg bagagebandet ut för några år sedan. Alla väskor droppades i marken om man inte hann tag i sin väska.
Kanske var det bättre än vad det var senast. Då låg väskorna i en STOR hög i ett litet rum.

Birgitta

https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=22465

Catlady 2022-04-01 00:25

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Påminner en hel del om Preveza-flygplatsen 1997 :) Enda skillnaden var att bagage-"bandet" slutade abrupt inomhus i en pytteliten "ankomsthall". Gissa om det blev "slagsmål" om att få tag i väskan....
Preveza var ju från början en militär flygplats och definitivt inte anpassad till charterflyg! Grekisk militär med k-pist stod och glodde förvånat, visste väl inte riktigt vad de skulle göra ;)
Catlady, som minns den resan med stor glädje, kom till Delphi för första gången......

C@nny 2022-04-01 11:04

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Catlady (Inlägg 445563)
Påminner en hel del om Preveza-flygplatsen 1997 :) Enda skillnaden var att bagage-"bandet" slutade abrupt inomhus i en pytteliten "ankomsthall". Gissa om det blev "slagsmål" om att få tag i väskan....
Preveza var ju från början en militär flygplats och definitivt inte anpassad till charterflyg! Grekisk militär med k-pist stod och glodde förvånat, visste väl inte riktigt vad de skulle göra ;)
Catlady, som minns den resan med stor glädje, kom till Delphi för första gången......

Håller med. Jag var där -96 och -98. Återigen 2019. Det var en viss skillnad. klapp_klap

//Conny :)

Kajja 2022-04-01 11:53

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Detta innebär ju att det blir smidigt att åka dit_B-anana_B-anana Ser verkligen fram emot att besöka Naxos där jag inte har varit, utan att behöva ta färjan först. Men det lär väl dröja enligt det grekiska tempotsnyft_dropsnyft_drop
/ Kajja bye_bye

Pyttan 2022-04-01 15:09

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Verkligen tragiskt om de bygger ut flygplatsen. Tycker jag som turist och som gillar mindre öar 😥 Det går ju alldeles utmärkt att flyga dit med små plan från Aten som det är nu. Hade kanske tänkt annorlunda om jag bodde där och livnärde mig på turism 🤷🏼

Netwolf 2022-04-02 08:38

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Det var 1 april igår ja... ;)

Kajja 2022-04-02 09:38

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 445588)
Det var 1 april igår ja... ;)

🙈🙈🙈
/ Kajja bye_bye

Kalimera 2022-04-02 15:15

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 445588)
Det var 1 april igår ja...

Men jag skrev inlägget i förrgår. :) Det är inget skämt.

Kajja 2022-04-02 15:45

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 445600)
Men jag skrev inlägget i förrgår. :) Det är inget skämt.

Då lurade Netwolf mig i alla fall flabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2022-04-03 17:49

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 445601)
Då lurade Netwolf mig i alla fall flabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

LG 2022-05-12 23:28

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Pyttan (Inlägg 445573)
Verkligen tragiskt om de bygger ut flygplatsen. Tycker jag som turist och som gillar mindre öar 😥 Det går ju alldeles utmärkt att flyga dit med små plan från Aten som det är nu. Hade kanske tänkt annorlunda om jag bodde där och livnärde mig på turism 🤷🏼

Jag blev nyfiken och googlade...

Så vitt jag kan se så kommer de att förlänga landningsbanan, från dagens 900 meter till 1200 meter, och den kommer även att breddas något. Det kommer att byggas uppställningsplatser och vändplatser för planen, och lite annat smått och gott.

Det handlar alltså inte om någon gigantisk utbyggnad och man kommer även i fortsättningen inte att kunna ta emot den typ av flygplan som trafikerar tex Mykonos och Santorini, där är landningsbanorna runt 2000 meter.

/ LG

Kalimera 2022-05-13 09:14

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av LG (Inlägg 446278)
Så vitt jag kan se så kommer de att förlänga landningsbanan, från dagens 900 meter till 1200 meter, och den kommer även att breddas något.

På Paros "nya" flygplats är landningsbanan 1400 meter, så den är större. Det blir nog inga större plan som kommer att landa på Naxos.

LG 2022-05-13 16:52

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 446282)
På Paros "nya" flygplats är landningsbanan 1400 meter, så den är större. Det blir nog inga större plan som kommer att landa på Naxos.

Under mitt flygplatsgooglande igår såg jag att de även kommer förlänga landningsbanan på Paros flygplats, till 1800 meter. Minns inte när det ska göras.

/ LG

Kalimera 2022-05-16 14:32

Sv: Flygplatsen på Naxos byggs ut
 
Citat:

Ursprungligen postat av LG (Inlägg 446293)
Under mitt flygplatsgooglande igår såg jag att de även kommer förlänga landningsbanan på Paros flygplats, till 1800 meter. Minns inte när det ska göras.

Då förändras mycket i Kykladerna skulle jag tro.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT