Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Hälsningar direkt från Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=66)
-   -   Inblåsta på Santorini (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43286)

perlen 2019-09-14 19:46

Inblåsta på Santorini
 
Med ett 1 timme försenat plan kom vi iväg imorse från Arlanda så mär vi landade på Santorini hade vi 1 Tim på oss att få fatt i väskor och ta taxi till hamnen. Vi rusade ut t taxikön och fick vänta en stund och slet upp bildörrarna för att hoppa in då chauffören berättar att alla båtar är inställda idag vi hade inte förväntat oss att stora Blue Star Delos ej skulle gå men så var det. Letade hotellrum som inte var lätt då så många blivit kvar på Santorini idag fick fantastisk hjälp av två kvinnor på ett hotell de hjälpte oss att leta och ringa och till slut hamnade vi i utkanten av Kamari. Går väl ingen nöd på oss men vi hade verkligen längtat efter att komma till Naxos då nu håller vi tummarna för att båtarna är igång imorron igen

Obo 2019-09-14 20:58

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Hej.

Paros har varit helt utan båtförbindelser idag. Känns lite som överreaktioner, så märkvärdigt har det väl inte varit, men vad vet jag, det kanske är så det fungerar här, är en hamn på linjen omöjlig att angöra så kanske man ställer in helt och hållet. Verkar lugna ner sig till tisdag i alla fall.

Mvh Obo

Netwolf 2019-09-15 07:02

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Jag frågade en grek i somras om varför man har öns hamn på en sån otillgänglig plats och han berättade att det har med vindarna att göra. Nu håller man dock på att se över om att bygga en ny hamn på andra sidan ön, där det är mer flackt. Det hade varit välbehövligt, med tanke på det enorma trafikkaos som uppstår varje dag på Santorini och vägen till hamnen.

/Netwolf

MickeKöping 2019-09-15 13:53

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Dottern är och seglar vid Rhodos met nin pojkvän och vänner som äger båten. I fredags gick dom till Symi och dom märkete att det började blåsa upp framåt eftermiddagen så de lämnade Symi för att gå tillbaka till Rhodos. När de kom mot Rhodos fick de besked att hamnen var stängd. De fick lov att gå vidare på motor 4 timmar ner mot Lindos där de kunde ankra. Då var det efter midnatt. Vågorna hade slagit över båten och var oroliga för att båten skulle gå under.

Netwolf 2019-09-15 13:56

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av MickeKöping (Inlägg 421982)
Dottern är och seglar vid Rhodos met nin pojkvän och vänner som äger båten. I fredags gick dom till Symi och dom märkete att det började blåsa upp framåt eftermiddagen så de lämnade Symi för att gå tillbaka till Rhodos. När de kom mot Rhodos fick de besked att hamnen var stängd. De fick lov att gå vidare på motor 4 timmar ner mot Lindos där de kunde ankra. Då var det efter midnatt. Vågorna hade slagit över båten och var oroliga för att båten skulle gå under.

Nej, men oj va läskigt! :eek:
Hoppas det går bra för dem...

/Netwolf

MickeKöping 2019-09-15 15:51

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 421983)
Nej, men oj va läskigt! :eek:
Hoppas det går bra för dem...

/Netwolf

Det har det tack och lov.

Detta är båten.

http://yacht-charter-gulet.com/image...-papis-toys-04

RobEri 2019-09-15 16:22

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Jag tror det blåser kraftigt överallt. Jag är på Elafonisos (ö) och man kan knappt stå upp utan att blåsas omkull. Fina stränder, bland de finaste jag sett i Grekland, men vad hjälper det till? Man kan ändå inte bada. Men imorgon skall vinden mojna.

PA 2019-09-15 17:12

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Hej RobEri

Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 421987)
Jag tror det blåser kraftigt överallt. Jag är på Elafonisos (ö) och man kan knappt stå upp utan att blåsas omkull. Fina stränder, bland de finaste jag sett i Grekland, men vad hjälper det till? Man kan ändå inte bada. Men imorgon skall vinden mojna.

Somi är härlig lång... När jag var där 2008 var det inte mycket folk på stranden.

//PA _B-anana

RobEri 2019-09-15 17:46

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av PA (Inlägg 421988)
Hej RobEri
Somi är härlig lång... När jag var där 2008 var det inte mycket folk på stranden.
//PA _B-anana

Simos and Sarakiniko heter pärlorna. Det finns stränder och så finns det STRÄNDER
Det är inte mycket folk nu i mitten av september, framförallt Simos var ganska tom, men att döma av parasolcity (särskilt på Sarakiniko) som kommit upp sedan du var här, så är det förmodligen mycket folk här under högsäsong. Men som sagt, har inte kunnat njuta av stränderna p g v ”stormen”…men imorgon…jäklar…

Spizeman 2019-09-15 18:08

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Om man bevakar vädret o vindarna, så är det mycket sällan som något sker "plötsligt" oftast vet man flera dagar innan vad som kan förväntas.
Vi klarade Zorba förra året utan problem, medan andra båtar sjönk.

Kalimera 2019-09-17 13:24

Sv: Inblåsta på Santorini
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 421974)
Jag frågade en grek i somras om varför man har öns hamn på en sån otillgänglig plats och han berättade att det har med vindarna att göra. Nu håller man dock på att se över om att bygga en ny hamn på andra sidan ön, där det är mer flackt. Det hade varit välbehövligt, med tanke på det enorma trafikkaos som uppstår varje dag på Santorini och vägen till hamnen.

Det har talats om en ny hamn på Santorini i många år, men det verkar aldrig bli något av det. Platsen som är tänkt till en ny hamn är Vlychada där det idag finns en småbåts- och fiskehamn.

Citat:

Ursprungligen postat av MickeKöping (Inlägg 421982)
I fredags gick dom till Symi och dom märkete att det började blåsa upp framåt eftermiddagen så de lämnade Symi för att gå tillbaka till Rhodos. När de kom mot Rhodos fick de besked att hamnen var stängd. De fick lov att gå vidare på motor 4 timmar ner mot Lindos där de kunde ankra. Då var det efter midnatt. Vågorna hade slagit över båten och var oroliga för att båten skulle gå under.

Jisses! Vilken tur att allt slutade bra.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT