Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ikaria & Fourni (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Ikaria och Fourni (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=40682)

carl04 2016-12-23 07:41

Ikaria och Fourni
 
Hej!
Under sommarens månadslånga båtluff kommer vi spendera 1 vecka på Ikaria (Armenistis) och 6 dagar på Fourni (i byn). Vad får vi inte missa på dessa öar? Kom gärna med tips på tavernor, byar etc. Jag har förvisso e-guiden till dessa öar, men vet också att en hel del av er sitter inne med andra "guldkorn"

Vi flyger inrikes till Ikaria och ska sedan ta oss till Armenistis. Jag förstår att det inte är det lättaste med allmänna transporter? Går det att ta sig till Agios Kyrikos och sedan ta buss till Armenistis? Eller är det taxi hela vägen som gäller om man inte hyr bil på egen hand?

God jul och gott nytt år!bye_bye

Arne 2016-12-23 08:46

Sv: Ikaria och Fourni
 
Vi tog taxi från Armenistis till Ag Kirikos. Det skulle förvisso gå att trassla sig till Ag Kirikos med buss efter ett par byten, men vi avstod detta.

Från Ag Kirikos finnes flera alternativa överfarter till lilla Fourni. Dels den reguljära färjan,men densamma gå sporadiskt. Så finnes Kaiken som var förmiddag avgår från Fourni till Ag Kirikos samt återvänder efter efter ett par timmar. Överfarten taga sådär 45 minuter,men kunna vara rätt så gungig om det är elaka vågor.

Vi taga oss alltid boende på Toula rooms på Fourni. Fina studios med havsutsikt och till bra priser. Boka gärna upper floor så har ni garanterad havsutsikt.

Vår favorittaverna på Fourni är Nikos Taverna just i hamnen. Nikos har ett bra utbud av goda rätter samt därtill trevligt bemötande och facila priser.

Arne och Birgitta

Direkt från Kretas sydkust vid Paleochora

inkfish 2016-12-23 11:04

Sv: Ikaria och Fourni
 
På Fourni är Patras apartments (inte rooms, de har två ställen) jättefint! Flera hus i olika nivåer med härlig utsikt.

Håller med Arne om Nikos taverna på Fourni, den är särklassigt byns bästa.

Där finns också en del stränder att ta sig runt till, de är inga superstränder men fullt badbara vikar.

På ön finns förutom hamnbyn en annan by, Chrysomilia. Jag tyckte dock inte att den var särskilt sevärd. När jag var där var det så stängt och skräpigt att jag blev riktigt dyster.

UllaC 2016-12-23 12:17

Sv: Ikaria och Fourni
 
Patras Apartments är väldigt bra. Kan man få rum nr 7 så har man två rum och köksdel och balkong med utsikt. Bra pris också.
Ulla

yannis 2016-12-23 14:00

Sv: Ikaria och Fourni
 
Jag vill inte var negativ när det gäller bussar på Ikaria. Men en liten varning gäller dock.
Hittills har vi bara åkt taxi på Ikaria. Till Armenistis till exempel, men det var planerat.
Och eftersom färjorna till Fourni oftas har gått från östsidan har vi väntat på buss på västsidan. Väntat och väntat. Tavernan vi satt på sa att det skulle gå en buss. Ingen buss kom. Det var skolbussen och den var inställd den dan då skolan hade ledigt. En buss skulle avgå många timmar senare.Då tog vi taxi.
Så bussarna på Ikaria kan man inte lita på. Ikaria är lite speciell.

Däremot går det ofta en kajk eller flera mellan Ikaria och Fourni samt vise versa. Då frågar man bara i hamnen på respektive hamn. Men då får man samsas med ölbackar, vinkaggar, vattenflaskor och grönsaker på båten. Och det är en upplevelse i sig.

Birgitta, som har Fourni i mitt hjärta.

KR 2016-12-23 16:54

Sv: Ikaria och Fourni
 
Nikos taverna på Fourni är min absoluta favorit taverna i Grekland.
Vi som vanligtvis tycker om att gå till olika ställen och äta åt alla våra måltider på Nikos under de sex dagarna vi var på Fourni förra sommaren.
I Armeitsis finns en bra taverna som jag inte kommer ihåg namnet på. Men om ni går från byn mot hotell Cavos Bay ligger det på vänster sida och man får gå upp för en trappa för att nå tavernan. Bra traditionell mat till bra priser.
//
KR

yannis 2016-12-23 18:41

Sv: Ikaria och Fourni
 
Vem äter inte hos Jenny och Nikos alla dagar man är på Fourni? Även om man är där i 2 veckor liksom vi!!! Varje år.

Birgitta

kari 2016-12-24 14:10

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 394039)
Vem äter inte hos Jenny och Nikos alla dagar man är på Fourni? Även om man är där i 2 veckor liksom vi!!! Varje år.

Birgitta

... vi...😉

Charleston 2016-12-25 14:50

Sv: Ikaria och Fourni
 
Inte vi heller. Föredrar den längst bort, förbi Niko's.

Kalimera 2016-12-26 09:43

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Charleston (Inlägg 394071)
Inte vi heller. Föredrar den längst bort, förbi Niko's.

Miltos?

Charleston 2016-12-26 19:03

Sv: Ikaria och Fourni
 
Konstigt nog kommer jag inte ihåg namnet, men det kan den mycket väl vara så den heter. Han (ägaren, som jag alltså inte kommer ihåg namnet på) har i alla fall två barn som åtminstone då (för 7-8 år sen) arbetar i andra länder i Europa, bl.a. en dotter som läkare i Schweiz. Av de 2x1 vecka jag tillbringat på Fourni åt vi nog där åtminstone 10 ggr. Fick lite negativa vibbar av inkastarstilen hos Nikos och just den enda gången vi åt där tyckte vi inte heller att maten var sådär extremt speciellt. Vi kanske hade otur, vad vet jag, men hade alltså sen svårt att välja nåt annat än vårt stamlokus.

inkfish 2016-12-27 10:51

Sv: Ikaria och Fourni
 
Miltos ligger "vägg i vägg" med Nikos och ägaren har fiskebåten som ligger alldeles utanför.

yannis 2016-12-27 12:38

Sv: Ikaria och Fourni
 
Nu är det så att vi inte alltid äter hos Nikos och Jenny. Men vi trivs där och får alltid god mat. Nikos o Jenny gör allt för oss. Och vi får halva portioner av allt när vi vill det.
"Inkastaren" på Nikos är den trevlige servitören, ursprungligen från Pakistan, som vill beskriva fiskarna som lagts ut. Själv är han vegetarian och äter inte ens fisk!

Miltos har lika bra mat och där äter vi också. Men då tittar Jenny lite snett på oss. Miltos är tavernan vid sidan om Nikos.

En annan bra taverna är Nikodemus. Han och frun befinner sig uppe vid torget på Fournis "huvudgata". Vid kyrkan mitt i byn. Han grillar underbara fisk-och kötträtter. Grönsakerna tar han från sin egen odling. Och han använder minimalt med olja! Till det kommer att paret är hur underbara som helst. Toaletten är dock lite publikt. No problem på Fourni.

Tyvärr kan jag inte ge någon information om Irakias tavernor, då det var en del år sen vi var där. Men jag längtar tillbaks dit! Det är en speciell ö!

Birgitta.

Charleston 2016-12-27 16:42

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 394090)
Miltos ligger "vägg i vägg" med Nikos och ägaren har fiskebåten som ligger alldeles utanför.

Då är det inte Miltos den heter. Den jag syftar på ligger lite längre bort längs strandgatan.

carl04 2016-12-27 16:42

Sv: Ikaria och Fourni
 
Hej alla!
Tack för tips! Det ska bli så spännande att besöka dessa öar. Väl på Fourni kommer vi testa alla de tavernor som nämnts här.

Rutten i sommar blev som följer:
Ikaria (flyg från Aten) 7 dagar
Samos 5 dagar
Fourni 6 dagar
Leros 6 dagar
Kos (flyg tillbaka till Aten) 5 dagar

Det känns som att det blev en bra blandning och Kos är den enda av dessa vi besökt tidigare. Vad tror ni om den rutten?

Återigen; tack för alla tips!
/Carl

KR 2016-12-27 20:01

Sv: Ikaria och Fourni
 
Verkligen en bra rutt, bra blandning av öar.
//
KR

Inger-Mariann 2016-12-28 08:47

Sv: Ikaria och Fourni
 
Hei
Høres ut som en veldig bra rute. Vi har vært på alle de øyene som nevnes og de er forskjellige og det gjør at ruten blir spennenende. Det drøftes tavernaer og der synes vi Leros er vinneren (vår opplevelse). Vi har spist rundt på forskjellige tavernaer på Leros, men har konkludert med at de i Panteli er best!
I mai 2017 håper vi på en tur til Leros! Imidlertid er vi på flyttefot i 2017 så vi får se hva det blir til...
Ellers ønsker vi dere alle et riktig godt nytt år!!

Inger-Mariann og Jan

inkfish 2016-12-29 09:54

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av Charleston (Inlägg 394094)
Då är det inte Miltos den heter. Den jag syftar på ligger lite längre bort längs strandgatan.

Aha. Då tror jag att jag vet var du menar. Där åt jag aldrig, jag blev inte klok på om där fanns mat eller bara en massa farbröder som satt och drack ouzo. Jag åt på Nikos, Miltos, två (?) ställen mitt på huvudgatan och tavernan uppe vid torget.

Susie 2016-12-29 11:07

Sv: Ikaria och Fourni
 
Citat:

Ursprungligen postat av KR (Inlägg 394037)
I Armeitsis finns en bra taverna som jag inte kommer ihåg namnet på. Men om ni går från byn mot hotell Cavos Bay ligger det på vänster sida och man får gå upp för en trappa för att nå tavernan. Bra traditionell mat till bra priser.
//
KR

Kan det mon være Pashalia, der ligger på "havnegade"? Der spiser man i hvert fald godt og billigt :-)

KR 2017-01-02 20:43

Sv: Ikaria och Fourni
 
Den tavernan jag menar ligger på gatan ovanför, den som går mot Nas.
//
KR


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT