Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Arne & Birgittas hörna (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=118)
-   -   Som att komma hem. (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43416)

yannis 2019-12-13 14:45

Som att komma hem.
 
https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20959

Tänk att jag har rest till Grekland hela 7 gånger detta år, varav 4 gånger till Kreta. Nu befinner jag mig även denna gång i vårt älskade Paleochora på Kreta. Tanken är att vara här i en månad för att sedan avsluta med 5 dagar i Chania.

Jag har dock drabbats av min ständigt onda fot, som denna gång har blivit elakare mot mig. Det började två dagar efter ankomst, på onsdagen, och gör att mina utflykter från studion för närvarande är en omöjlighet.

Vädret är som vintervädret brukar vara, då och då regn med sol emellanåt. Det rör sig om 19-20 grader. Kaminen på Waters Edge Cafe sattes för första gången igång på tisdag kväll, så det går bra att sitta ute och äta middagarna.

https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20960

Jag har julpyntat lite i min studio. Den antika adventsstaken fanns redan på plats i Haris källare. I oktober skickade jag en amaryllislök till Ekaterina, som hon har vårdat och nu glädjer mig. Min studiogranne hade även pyntat mitt kök med en ljusslinga, som lyste så vackert när jag anlände med taxi mitt i natten.

https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20961

https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=20962

Även Paleochora välkomnade mig med ett jordskalv på 4,5 på Richterskalan. Jag fattade inte först vad det var som huset gjorde, men sen förstod jag. Sedan dess har det inte varit jordskalv, eller också har jag sovit då. Skalven har varit många senaste tiden, 15 stycken på fredagen, 5 på lördagen och 2 på söndagen.

Fullmånen sken så otroligt vackert här igår kväll. Hela havet blänkte. Hoppas ni hade detsamma!
Hälsar Birgitta.

Masse 2019-12-13 15:02

Sv: Som att komma hem.
 
Hoppas att din fot veter hut och slutar att hindra dig Birgitta, och att du får en fin vistelse i Pale. Ska som vanligt bli kul att följa dig.

Masse

Alala 2019-12-13 15:34

Sv: Som att komma hem.
 
Så tråkigt att din fot bråkar med dig. Hoppas den blir bättre så småningom. Och att det slutar skaka, har läst om jordbävningarna där. Men du njuter säkert i alla fall :) Amaryllisen är väldigt fin!

Sitt i kaminens värme!

/ Anne :)

Netwolf 2019-12-13 16:17

Re: Som att komma hem.
 
Tråkigt att höra om din onda fot, men skönt att höra att du finner värme på WE. Hoppas du får en fin vistelse i Pale iaf. bye_bye

/Netwolf - som nu börjar inse att det var många år sen man var i Pale

Masse 2019-12-13 19:24

Sv: Som att komma hem.
 
Hej igen Birgitta!

Mina tankar återvänder till den rubrik som du har satt på den här tråden. "Som att komma hem".

Jag upplever att vi är så många av oss i Kalimera som vet precis vad det var du menade när du skrev den rubriken.

Tror att det är en faktor som knyter oss samman i så mycket positivt utbyte av tankar och erfarenheter. Som gör att vi tycker att det är kul att kommunicera.

Jag är övertygad om att vi är många som vet exakt vad du menar när du skriver "Som att komma hem". Och det som ger så mycket spänst och mervärde är att vi försöker att beskriva för varann vad vi känner, men ....... att vi känner det för så väldigt och totalt olika öar, miljöer och resmål.

Ibland känner vi igen oss och tänker ... "ja just så är det ju", ibland känner vi tvärt om, "oj, hur kan man gilla att vara där?".

För mig är det det som är Kalimera! Vi bryter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland. Ibland fattar vi nada, och ibland känns det .....
"Som att komma hem"!

Masse

yannis 2019-12-13 20:04

Sv: Som att komma hem.
 
Masse, vilket härligt inlägg från dig! Tack för att du beskriver det så bra för vi som är på Kalimeraforumet.

Birgitta.

Spizeman 2019-12-13 20:14

Sv: Som att komma hem.
 
Masse,
Jag blir sällan imponerad. Men du uttryckte känslor så perfekt för vårt älskade Grekland.
Vi är hemma över vintern och ser det som en transportsträcka på 4 månader tills vi är hemma igen. Vi har nytt hus i centrum sedan i höstas, och det blir extra spännande i vår att få ordning på trädgård, måla o fixa.

piam 2019-12-13 22:56

Sv: Som att komma hem.
 
Tack Masse,det där var mitt i prick de!

piam 2019-12-13 23:11

Sv: Som att komma hem.
 
Vilken blomma Birgitta,så fin.
Du får gå till apoteket och höra dig för
om en gel som liknar voltaren gel,namnet
de minns jag inte men mitt krångelknä vart
bättre.

Pia

Netwolf 2019-12-13 23:20

Re: Som att komma hem.
 
Masse, kan bara hålla med alla föregående talare. Du sätter ord på känslor som vi alla har. Så vackert och poetiskt!

/Neywolf

Kajja 2019-12-13 23:29

Sv: Som att komma hem.
 
Citat:

Ursprungligen postat av piam (Inlägg 423642)
Vilken blomma Birgitta,så fin.
Du får gå till apoteket och höra dig för
om en gel som liknar voltaren gel,namnet
de minns jag inte men mitt krångelknä vart
bättre.

Pia

Ja Voltaren funkar inte som i reklamen när damen helt plötsligt dansar
och mannen inte "fått en lugn stund" på länge💃 Mina atrosknän är som dom är..
Beträffande min atrosnacke så läkaren: Din nacke ser ut som hos en 80-åring på röntgenbilderna!"
Alltså..inget ont om åldern men då var jag 45!! Säger bara..Skämmes karl!!
Ursäkta om jag grenade ut tråden...fick mig å minnas bara..
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2019-12-15 00:05

Re: Som att komma hem.
 
Ja, usch Kajja. Mina knän börjar verka, å ja e inte ens sexti. Vi är nog rätt åldersstigna här... :)

/Netwolf

Kajja 2019-12-15 04:55

Sv: Som att komma hem.
 
Ja... å dessa konstiga vakperioder som plötsligt har kommit!!
Sover så gott...fram till 4 ..halv 5 sen är det kört.
Tittar nån halvtimme på TVn eller Kalimera sen
är det gott att krypa ner igen.
Gonatt..eller..Gomorron🙃
/ Kajja bye_bye

Alala 2019-12-15 06:57

Sv: Som att komma hem.
 
Håller med er andra. Fint skrivet av Masse! Men det där med som att komma hem. Den känslan har jag nog aldrigt haft fått i Grekland. Kanske för att mina resor alltid har varit så korta och platserna alltid har varit nya. Men trivts har jag gjort trots det. Jag liksom letar efter den där som att komma hem platsen. :) Men när vi ifjol besökte Portugal, där vi senast hade varit för tjugo år sen, fick jag just en sån känsla. Berodde nog på att vi träffade människor vi hade tidigare haft mycket att göra med, besökte bekanta platser, åt på härliga Casa dos Frangos. :D

Får be om ursäkt att Portugal drogs med här. :) Hoppas din fot har blivit bättre, Birgitta!

/ Anne :)

UllaC 2019-12-15 10:13

Sv: Som att komma hem.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 423635)
Hej igen Birgitta!

Mina tankar återvänder till den rubrik som du har satt på den här tråden. "Som att komma hem".

Jag upplever att vi är så många av oss i Kalimera som vet precis vad det var du menade när du skrev den rubriken.

Tror att det är en faktor som knyter oss samman i så mycket positivt utbyte av tankar och erfarenheter. Som gör att vi tycker att det är kul att kommunicera.

Jag är övertygad om att vi är många som vet exakt vad du menar när du skriver "Som att komma hem". Och det som ger så mycket spänst och mervärde är att vi försöker att beskriva för varann vad vi känner, men ....... att vi känner det för så väldigt och totalt olika öar, miljöer och resmål.

Ibland känner vi igen oss och tänker ... "ja just så är det ju", ibland känner vi tvärt om, "oj, hur kan man gilla att vara där?".

För mig är det det som är Kalimera! Vi bryter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland. Ibland fattar vi nada, och ibland känns det .....
"Som att komma hem"!

Masse


Fantastiskt fint skrivet.

Precis så där känner jag också. Även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att bosätta mig i Grekland så infinner sig ett härligt lugn när jag kommer till detta knasiga, röriga, oorganiserade och....... alldeles, alldeles underbara land.
Men efter några veckor känns det alltid gott att komma hem till Sverige igen. Och så skall det vara :)
Ulla

Kalimera 2019-12-15 16:49

Sv: Som att komma hem.
 
Citat:

Ursprungligen postat av yannis (Inlägg 423630)
Tänk att jag har rest till Grekland hela 7 gånger detta år, varav 4 gånger till Kreta. Nu befinner jag mig även denna gång i vårt älskade Paleochora på Kreta. Tanken är att vara här i en månad för att sedan avsluta med 5 dagar i Chania.

Så underbart att du är tillbaka i paradiset igen Birgitta! Heja dig! klapp_klap

Hoppas att du blir bättre i foten så att du kan komma ut lite.

Kalimera 2019-12-15 16:49

Sv: Som att komma hem.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 423635)
Hej igen Birgitta!

Mina tankar återvänder till den rubrik som du har satt på den här tråden. "Som att komma hem".

Jag upplever att vi är så många av oss i Kalimera som vet precis vad det var du menade när du skrev den rubriken.

Tror att det är en faktor som knyter oss samman i så mycket positivt utbyte av tankar och erfarenheter. Som gör att vi tycker att det är kul att kommunicera.

Jag är övertygad om att vi är många som vet exakt vad du menar när du skriver "Som att komma hem". Och det som ger så mycket spänst och mervärde är att vi försöker att beskriva för varann vad vi känner, men ....... att vi känner det för så väldigt och totalt olika öar, miljöer och resmål.

Ibland känner vi igen oss och tänker ... "ja just så är det ju", ibland känner vi tvärt om, "oj, hur kan man gilla att vara där?".

För mig är det det som är Kalimera! Vi bryter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland. Ibland fattar vi nada, och ibland känns det .....
"Som att komma hem"!

Masse

klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Catlady 2019-12-15 22:03

Sv: Som att komma hem.
 
Birgitta, hoppas din fot blir bättre snart, inte kul att ha ont! Hälsa fina Paleo från mig! Själv får jag vänta tills september.
Masse: Just så, vi byter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland! Ack, så sällsynt på nätet idag! Är så tacksam att Kalimera finns!

KR 2019-12-15 22:52

Sv: Som att komma hem.
 
Så härligt att du är på plats igen!
Hoppas nu foten blir bättre.
Kram!
Katarina

kirtor 2019-12-16 10:11

Sv: Som att komma hem.
 
Hei Birgitta!
Så fint at du er i Paleochora igjen! Jeg håper for all del at foten din kan bli bedre slik at du kan nyte ferien og julen.

Varme hilsner fra Kirsti


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT