Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa runt i Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Sjöflygplan istf för båt? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42721)

Netwolf 2019-02-10 11:49

Sjöflygplan istf för båt?
 
Nu kommer en flotta av sjöflygplan, som kommer trafikera många grekiska öar. Det här blir spännande. Undra vad det kommer att kosta. Det kanske blir överkomligt, då snabbåtarna blivit hutlöst dyra.

/Netwolf

Monica P 2019-02-10 13:09

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Det är på tiden att man jobbar vidare med den här saken. Jag vet inte hur många gånger det har diskuterats men bordlagts av olika skäl, antagligen mest administrativa. En gång hade vi också en demonstrationsflygning där borgmästare och honoratiores fick åka en sväng. Antagligen finns det en massa problem med hamnar och annan prioritering för statsbidrag, men visst vore det fint att få lågsniffa över övärlden!

KR 2019-02-10 13:18

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Du hittar så många spännande saker Netwolf!
//
KR

Kalimera 2019-02-10 13:44

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 415310)
Nu kommer en flotta av sjöflygplan, som kommer trafikera många grekiska öar. Det här blir spännande. Undra vad det kommer att kosta. Det kanske blir överkomligt, då snabbåtarna blivit hutlöst dyra.

Jag tycker att det låter spännande. Så attans snabbt man skulle komma fram, och till öar som kanske inte har så bra båtförbindelser.

När vi var på Ithaka för många år sedan pratades det om sjöflygplan. Det fanns en "landningsbana" och "ankomsthall" i Vathy, men om den någonsin användes vet jag inte.

Netwolf 2019-02-10 13:55

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 415321)
När vi var på Ithaka för många år sedan pratades det om sjöflygplan. Det fanns en "landningsbana" och "ankomsthall" i Vathy, men om den någonsin användes vet jag inte.

Var i Vathy i somras, men kan då inte komma ihåg att jag såg någotdera av det

/NW

Kalimera 2019-02-11 18:49

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 415325)
Var i Vathy i somras, men kan då inte komma ihåg att jag såg någotdera av det

Såg ut så här:


https://www.kalimera.se/bilder/grekl...a-seaplane.jpg

Netwolf 2019-02-11 21:53

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
"Ankomsthall" var ju att ta i... flabb_flab

Men, jag kan inte komma håg att jag såg den. Var stod den? Vid hamntorget?

/Netwolf

Kalimera 2019-02-13 17:20

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 415380)
Men, jag kan inte komma håg att jag såg den. Var stod den? Vid hamntorget?

På vägen till Loutsa beach.

Var ni där?

Netwolf 2019-02-13 18:45

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Ja, där var vi. Men jag kan inte komma ihåg att jag såg denna. Den måste ha legat i Marinan vid Ithaka Mare. Men det är möjligt att den låg där, men att jag inte noterade den. Man fokuserar ju ofta på det vackra istället :)

/Netwolf

Kalimera 2019-02-19 17:57

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 415417)
Men det är möjligt att den låg där, men att jag inte noterade den.

Den finns kanske inte kvar, är ju några år sedan jag tog bilden.

wilda 2019-03-15 11:16

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Det ligger ju helt rätt i tiden med tanke på att vara klimatsmart.
För att nödtransporter (typ sjukvård och viktiga transporter) kan jag förstå behovet.

Men vi turister borde verkligen inte behöva flyga mellan öarna. Räcker det inte med att vi flyger till Grekland?

/Surtant... jag vet...

Kalimera 2019-09-05 13:25

Sv: Sjöflygplan istf för båt?
 
Idag skriver GTP att det inom 18 månader ska gå att åka sjöflygplan mellan vissa öar. Ganska många öar faktiskt:

Rhodos, Chalki, Symi, Tilos, Karpathos, Kastellorizo, Agathonissi, Nisyros, Astypalea, Kassos, Mykonos, Santorini, Kythnos, Kea, Andros, Sikinos, Serifos och Donoussa, och senare till Leros, Lipsi, Syros, Paros, Naxos, Milos och Amorgos.

Läs mer på GTP.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT