Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Bild från en svunnen tid (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42118)

Kalimera 2018-06-15 10:19

Bild från en svunnen tid
 
Far Out på Ios i maj 1986. Jag är inte själv med på bilden (är fotograf), men många av mina dåvarande Iosvänner är.

Att bilden är gammal finns det tydliga tecken på. Vad tänker jag då på?

https://www.kalimera.se/grekland/ios/far-out-1986.jpg

Carle 2018-06-15 10:48

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Far out Cafe på Ios , underbart. Breakfast "anytime" 250 drachmer för en halvliter Amstel.


Gammal bild?
Först tänkte jag på Hockeyfrillan , finns nog idag med. Har han inte en gammal AIK tröja med Pioneer på ryggen? 80 tal.
Till vänster en stor kamera, kan finnas i dag med
Inga Mythos på bordet. Ovanligt idag
Ingen bär Foppa toffla?
Näe, INGEN har telefoner på bordet. INGEN kollar i telefonen

kimmen 2018-06-16 13:42

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 409154)
Näe, INGEN har telefoner på bordet. INGEN kollar i telefonen

Man är närvarande och pratar med varandra istället - härligt att se!:)

/kimmen

Susie 2018-06-16 20:50

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Føles det ikke, som om alting var meget enklere dengang?

Jeg talte med en englænder på Kythira, som kom på Ios i de år. Var han, Paul, mon blandt dine Ios-venner og med på billedet? Det kunne være sjovt at se, hvordan han så ud dengang.

Masse 2018-06-16 22:18

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 409154)
Näe, INGEN har telefoner på bordet. INGEN kollar i telefonen

Instämmer! Det är det absolut starkaste tecknet på att bilden är gammal.

Jag och Birgit åkte buss nyligen. Bussen var c:a halvfull med folk. VI VAR DE ENDA SOM INTE SATT OCH TOKSTIRRADE PÅ EN MOBIL. Jag reagerade och kollade faktiskt riktigt noga. Det var så! Vi var de enda! Vi kände oss som utomjordingar! :(

Masse

Kajja 2018-06-16 22:28

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Ja-a du Masse..endå var det en liten utomjording vi namn E.T som sa: E.T phone home..på 80-talet👽!!😃
/ Kajja bye_bye

Netwolf 2018-06-16 23:15

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 409154)
Näe, INGEN har telefoner på bordet. INGEN kollar i telefonen

Det är sant. Ingen verkar ha nåt att göra.

Citat:

Ursprungligen postat av kimmen (Inlägg 409182)
Man är närvarande och pratar med varandra istället - härligt att se!:)

Nej, ingen pratar med varandra. Alla bara sitter och stirrar rakt ut i luften. Kanske en föraning om vad som komma skulle där smartphones fyller ett hål i vårt liv. Det är ju faktiskt som en reklambild för smarta enheter, där man ser hur trist livet var då. Rena DDR ju! :D;)

/Netwolf

MickeKöping 2018-06-17 00:27

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Är lite inne på wolfens tankar men jag tror att någon har lagt av en riktig stinkande brakfis och alla undrar nu om det var deras egna smygare som luktar så in i helvete :eek:

Kalimera 2018-06-17 13:23

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 409154)
Gammal bild?

1986.

Citat:

Ursprungligen postat av Susie (Inlägg 409191)
Var han, Paul, mon blandt dine Ios-venner og med på billedet? Det kunne være sjovt at se, hvordan han så ud dengang.

Nej, det tror jag i alla fall inte. De som är med på bilden är från Sverige eller Australien.

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 409201)
Nej, ingen pratar med varandra. Alla bara sitter och stirrar rakt ut i luften. Kanske en föraning om vad som komma skulle där smartphones fyller ett hål i vårt liv. Det är ju faktiskt som en reklambild för smarta enheter, där man ser hur trist livet var då.

Jag vet varför de flesta sitter håglösa och gör ingenting. Någon som kan gissa anledningen?

Jag la ut samma bild på FB och några kommenterar där (förutom frisyrer och avsaknaden av mobiler) var att man inte har flanellskjorta när det är 30 grader idag, formen på flaskorna, stolarna och att det låg en massa cigarrettpaket framme.

Det mest markanta är förstås frånvaron av mobiltelefoner. En sak som slår mig är att ingen är tatuerad. Det är heller ingen som har keps, och få har solglasögon. Jag hade ett par Sunpocket på den resan. Det var jag oerhört stolt över minns jag. Att alla dricker Amstel beror på att alla drack Amstel på den tiden, och det är därför jag fortfarande alltid dricker Amstel i Grekland.

Celbe 2018-06-17 14:55

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Carle (Inlägg 409154)
Först tänkte jag på Hockeyfrillan , finns nog idag med. Har han inte en gammal AIK tröja med Pioneer på ryggen? 80 tal.

Generationen med hockeyfrilla kan man fortfarande möta på Ios, främst tysktalande :D och också någon enstaka svensk. Nu går de inte på Far Out utan har fest på Mylopotas istället.

Celbe

kimmen 2018-06-17 18:23

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 409201)
Nej, ingen pratar med varandra. Alla bara sitter och stirrar rakt ut i luften.

Nu är det ju väldigt svårt att på ett foto (som dokumenterar någon tiondels sekund) se om någon faktiskt pratar eller inte - om inte annat så ser man varandra istället för att tokblänga på en elektronisk mackapär...:D

Sedan begriper jag inte riktigt varför man precis hela tiden måste ha "nåt att göra"...:confused::)

/kimmen

Netwolf 2018-06-17 19:55

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av kimmen (Inlägg 409233)
Sedan begriper jag inte riktigt varför man precis hela tiden måste ha "nåt att göra"...:confused::)

Jo, men det måste man. När jag är i Grekland brukar jag titta på stenar, räkna vågor, vädra kryddofter etc :D

kimmen 2018-06-17 20:54

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 409236)
Jo, men det måste man. När jag är i Grekland brukar jag titta på stenar, räkna vågor, vädra kryddofter etc :D

Och det behövs det ju ingen telefon till...:)

/kimmen

Janérik 2018-06-17 23:31

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av kimmen (Inlägg 409239)
Och det behövs det ju ingen telefon till...:)

/kimmen

Man kan väl ha Siri att räkna :cool:

Mvh Janérik

Kalimera 2018-06-19 08:55

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 409211)
Jag vet varför de flesta sitter håglösa och gör ingenting. Någon som kan gissa anledningen?

Ingen som har en gissning?

Smultron 2018-06-19 09:28

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Färjestrejk?:)

Kalimera 2018-06-19 09:47

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Citat:

Ursprungligen postat av Smultron (Inlägg 409300)
Färjestrejk?:)

Nope. Det hade nog de flesta varit glada för. :)

Kajja 2018-06-19 10:02

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Måste nog vara en förlorad sverigematch
man hänger läpp för snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop
/ Kajja bye_bye

C@nny 2018-06-19 10:03

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Hej,

Det kan ju vara så att det är hemresedag.... Alla sitter och är ledsna och väntar på transporten till hamnen....

//Conny :)

Getpinglan 2018-06-19 10:26

Sv: Bild från en svunnen tid
 
Kul bildgåta! Kan du ge en ny ledtråd?
Om personerna på bilden inte vore håglösa för orsaken vi inte känner till, vad skulle de ha gjort istället? För det är väl inte en inställd eller havererad Amstel-leverans de sörjer?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT