Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Är du en klippare eller en sandare? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1607)

Kalimera 2005-08-05 15:37

Är du en klippare eller en sandare?

Tidigare har vi haft en diskussion om solstolars vara eller icke vara och huruvida vi tillbringar dagen på stranden eller annorstädes. Men när ni väl ska sola och bada, solstol eller ej, vilket typ av bad föredrar ni? För mig är valet enkelt: klippbad, och finns det inga klippor att tillgå vill jag helst ha klappersten, och finns inte det får jag nöja mig med småsten, eller i ”värsta” fall sandstrand. Vad tycker ni andra?

Vilken typ av bad föredrar du?

Så här ser min idealiska "badstrand" ut:

http://www.kalimera.nu/jpg/amo_klipp.jpg

Elisabet 2005-08-05 15:41

Sv: Är du en klippare eller en sandare?

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera
Vilken typ av bad föredrar du?

Får man välja TVÅ??? ;)

Citat:

Så här ser min idealiska "badstrand" ut:

http://www.kalimera.nu/jpg/amo_klipp.jpg
Å var hittade du den?

Kalimera 2005-08-05 15:47

Citat:

Får man välja TVÅ???
Ja, om du reggar dig med ett extra-alias. :)

Citat:

Å var hittade du den?
Detta fantastiska klippbad har varit mitt favoritbad sedan medeltiden. :D Agia Anna på Amorgos. _B-anana

karinafp 2005-08-05 15:48

Sand! Jag är en sån badkruka, så jag vill gå LÅNGSAMT ner i vattnet och sakta vänja mig vid temperaturen. Dessutom vill jag se var jag sätter fötterna, så jag i möjligaste mån kan undvika att kliva på något slemmigt, som simmar iväg. :eek: Att hoppa i från en klippa låter som ren tortyr; jag dyker inte ens ner i poolen, utan klättrar sakta nerför stegen. ;) Och stenar gör ont och rullar undan, och gömmer dessutom slemmiga saker...

Karin
bekväm av sig

Kalimera 2005-08-05 15:51

Citat:

och gömmer dessutom slemmiga saker...
Vad är slemmiga saker? Fisk? Sjögräs?

Jag har en kompis som aldrig badar i havet, hennes man får bära henne ner i vattnet och hålla henne medans hon "badar". Hon är livrädd för fiskarna.

CamillaN 2005-08-05 15:53

Hmm... här hemma vill jag ha gräs eller klippor.
Men är jag i Grekland vill jag ha sand... för där finns ju solstolar ;) så jag slipper sanden överallt i alla fall :D
//Camilla.

karinafp 2005-08-05 15:59

Citat:

Vad är slemmiga saker? Fisk? Sjögräs?

Jag har en kompis som aldrig badar i havet, hennes man får bära henne ner i vattnet och hålla henne medans hon "badar". Hon är livrädd för fiskarna.

Hi hi, jag har full förståelse för henne! flabb_flab Trots att jag bodde på Utö i nästan tio år... men även där badade jag enbart vid sandstränderna. Lyckligtvis finns det ett flertal fina sådana där. Fiskar får hållas i närheten, men jag vill inte kliva på dem.

Sjögräs undviker jag att kliva på, för där kan det finnas saker... "slemmiga saker" kan vara såväl fiskar som sniglar, sjöstjärnor, sjögurkor, havsmaskar och annat som lever. Usch, jag ryser bara jag tänker på alla saker man har rensat ur fisknäten! :( Nej, djur ska ha ben (minst två och max fyra) och päls och vara landlevande, om jag ska vilja komma i närkontakt med dem.

Jag har nog ärvt det här från min mamma, som hatade allt som ringlade och kröp. Hon brukade till och med rensa i trädgårdslanden på kvällarna när det börjat mörkna, så att hon skulle slippa se alla daggmaskar...;)

Karin

ciakoohler 2005-08-05 16:00

Är uppvuxen med sandbad o det vill jag fortfaande ha,även om jag badar vid klippor om inget annat finns Cia

Elisabet 2005-08-05 16:02

Citat:

Detta fantastiska klippbad har varit mitt favoritbad sedan medeltiden. :D Agia Anna på Amorgos. _B-anana

Haha, var det du som byggde klostret också :rolleyes:

Så det var där. Gissade på det, men jag har ju inte varit där, så jag kunde ju inte veta säkert.

Citat:

Ja, om du reggar dig med ett extra-alias. :)
Då verkar det enklare att bara skriva vilka jag skulle ha röstat på! Gillar sand och klippor precis lika mycket! Inget går upp mot att ligga på en sandstrand eller gå i vattnet i mjuk sand! Men vid klippor är det ju så roligt att bada! Min favoritstrand alla kategorier har alltså BÅDE mjuk sand och klippor!

Stenstränder är dock nästan alltid vackrast. Men sköna är de INTE och inte heller speciellt roliga att bada vid.

Kalimera 2005-08-05 16:14

Citat:

Haha, var det du som byggde klostret också :rolleyes:
Nja, det kan jag inte ta åt mig äran av, men det var jag som hittade ikonen. Alltid något. ;)

Citat:

Min favoritstrand alla kategorier har alltså BÅDE mjuk sand och klippor!
Typ dessa två:

http://www.kalimera.nu/jpg/amo_klipp_02.jpg

http://www.kalimera.nu/jpg/amo_klipp_03.jpg

Två av mina absoluta favoriter.

Kalimera 2005-08-05 16:16

Kan hålla med dig när det gäller sjögurkor, de är ganska slemmiga att trampa på. :mad:

Elisabet 2005-08-05 16:19

Citat:

Nja, det kan jag inte ta åt mig äran av, men det var jag som hittade ikonen. Alltid något. ;)

Å det var jag som la dit den flabb_flab

Mmm, underbart! Den nedre måste vara Koufonissi, men var är den övre tagen?

Kalimera 2005-08-05 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Mmm, underbart! Den nedre måste vara Koufonissi, men var är den övre tagen?

Nedre är Kalimera beach på Koufonissi och den övre är Mouros på Amorgos. Så klart :D
Mouros ser kanske litet ut på bild, men tittar du noga ser du en människa uppe till höger, så det är större än vad det ser ut att vara. Kalimera beach är däremot väldigt liten, och naggande god.

jess_80 2005-08-05 17:20

Älskar att bada över huvud taget, men jag föredrar nog klippor... även om jag inte är så förtjust i "slemmiga" saker :) . Har dock aldrig varit i Grekland, men nu är det bara två veckor kvar...

epiros 2005-08-05 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av karinafp
Hi hi, jag har full förståelse för henne! flabb_flab Trots att jag bodde på Utö i nästan tio år...

Karin

Utö minsann. Granne med mina barndoms-somrars kvarter på Muskö.

Har många mysiga minnen från Mysingen. Men vad gäller bad däromkring så tycker jag Nåttarö, Stora och Lilla björn är svårslaget. Där finns ju både klippor, sand och klappersten efter behag o väder o vind.

bye_bye Tommy

epiros 2005-08-05 18:04

Jag är en sandklippare:) som tycker det är skönt att bada i pool ibland oxå.

bye_bye Tommy

Elisabet 2005-08-05 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av epiros
Jag är en sandklippare:)

Jag trodde du skulle säga att du är en sann klippa :)

Alexandra 2005-08-05 18:14

Jag tycker om allt bara det är varmt och vackert flabb_flab. Hemma badar jag bara från klippor så därför föredrar jag sand när jag är utomlands, men jag tycker att det är skönt med klippor som omväxling, plus att man slipper all sand överallt...

/Alexandra

Fontana 2005-08-05 19:54

Tyvärr måste jag erkänna att jag är en poolkille. Trots att det är grymt vackert att ligga på en klippa och blicka över havet föredrar jag nog trots allt att ha allt nära till hands. Ligger däremot havet precis utanför dörren ligger jag ju hellre där, men att traska flera kilometer för att komma till en perfekt klippa eller strandremsa är inte riktigt min grej... (yff, nu får jag väl alla på mig) :)

xristina 2005-08-05 20:19

Jeg liker både småstein, sand (ikke helt finkornet) og klipper. Men jeg hater sand i solsenga(!), så jeg fyller alltid en flaske med vann når jeg bader, sånn at jeg kan skylle bena når jeg kommer opp... Litt forfengelig må man jo være.:o Men jeg er IKKE av den typen som har makeup og nylagt hår på stranda. For de finnes det jo også en del av... :rolleyes:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:42.