![]() |
Sv: Rätt klädsel på taverna ?
Citat:
Vill också passa på att gratulera trådskaparen Hasse till detta 11-sidiga mastodont-dokument kring seder och bruk. Det trodde du inte när du skrev ditt första inlägg ? ;) |
Citat:
Tycker du den var lika löjlig när jag startade den mot hur du tycker nu ? Hasse :cool: |
Citat:
Tackar tackar bye_bye Nej, jag hade en enda tanke och det var att jag tyckte jag ville uppnå lite mer under tavernasittning. Jag hade inbillat mig att det t.ex skulle kunna gå att få mer kontakt med servitörer/personal eftersom jag allvarligt trodde att vi hade varit "slafsigt" klädda under tidigare resor. Åtminstone jag har alltid burit "snygga" shorts men kanske valt enkel vit t-shirt alltför många gånger. Sambon har mestadels valt enkel klänning, inget spektakulärt så nog har vi sett prydliga ut men trott att det skulle kunna gå och höja stilen liiiite. Nu ska jag inte säga att det fungerade, jag har inga svårigheter att få kontakt med personal. Jag valde chinos VARJE kväll, mycket för att jag tyckte det var bekvämt och kändes som en egen höjning av mitt eget klädval. Inte sjutton förväntade jag mig att någon skulle lägga märke till just mig eller oss, så DET var inte syftet. Så jag vet inte, hädanefter tror jag inte att jag ska välja antingen eller, shorts eller långt så det får bli spontant. För övrigt har jag inte heller haft ett syfte att debattera utan valt att läsa era inlägg. Tror jag gått in en gång och sagt något, eller var det två ? Utav de dryga 200 inläggen har jag heller inte läst mer än en bråkdel, knasigt va ? Hasse :cool: |
Citat:
:) Sven |
Hej Hasse!
Jag tror inte att de bryr sig så värst mycket om jag ska vara ärlig. Tänk på att de försörjer sig på oss turister.... Mannen kan klä sig i ett par snyggare shorts och en snygg t-shirt medans kvinnan kan klä sig i en enkel stilig klänning... MVH Anna Citat:
|
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden igen, min fråga riktar sig till de som skrev att de skulle kontrollera på plats, hur såg det ut?
Själv får jag vänta till nästa sommar med kontroll på plats:D // Helén |
Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen... :D ;)
/S |
Citat:
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det:eek::D // Helén |
Citat:
Så jag gör väl ett huvudlöst försök jag med... :o Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel. Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast! De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen. Sen tycker jag personligen att man inte går i strandkläder på matetablissemang. Men det har inget med Grekland att göra. Det gäller oavsett om det är Grekland, Sverige eller Kirgizistan! bye_bye Sven |
Citat:
Citat:
På den utmärkta Tavernan/Pizzerian Erato i Katapola på Amorgos så hade Andreas shorts både dag som kväll. Och inte stördes jag av det! Fast jag smålog lite innombords. Inte åt honom utan när jag tänkte på den här tråden. Nu är han ju lite speciell och tämligen "headstrong" men jag tror att han var den ende jag såg i shorts så. Annars var det mörka långbyxor och vit skjorta... Citat:
|
Helén, jag känner mej träffad.flabb_flab
Våra två veckors vistelse på Fourni/Ikaria bjöd på lite blandat väder. Första 5 dagarna var vi på Fourni. Då var det väldigt varmt (enligt vår moppeuthyrare varmaste septemberdagarna där på 14 år, men det sanningshalten i det konstaterandet får man kanske ta med en nypa salt, väldigt varrmt var det hursomhelst), så det kändes näst intill orimligt att ha nåt annat än shorts på sej, även på kvällarna. Och eftersom både restaurangpersonalen (åtminstone på de ställen vi besökte) och en överväldigande majoritet av matgästerna också hade detsamma, så kändes det vara väldigt fånigt att börja diskutera vad dom tyckte om att man var klädd som man var. Till de sista 9 dagarna, på Ikaria, blev det något av ett omslag väderleksmässigt. Rätt svalt på kvällarna (runt 20 grader, ibland under), så det kändes naturligt med långbyxor. I mitt fall jeans. Och även här kände man sej inte direkt speciell med sin enkla men funktionella klädsel. Observera att jag alltså inte ställde några direkta frågor till tavernapersonalen. Det kändes helt enkelt rätt dumt att göra det, när de flesta själva var klädda ungefär som jag. Och inte märkte jag av några konstiga blickar, sämre service, etc, heller. Jag drar slutsatsen att enkla rena shorts och ren t-shirts funkar bra när det är varmt och att enkla rena jeans och t-shirt och jeansskjorta funkar bra när det är lite svalare. Andra drar säkert andra slutsatser...;) /Thomas |
Det drar sig mot högsäsong i Grekland, bumpar denna lite bara Ang_elx:D
|
Ja, snart bär det iväg igen till (...från ?) värmen! Ska speciellt notera hur klädseln är på tavernorna!
|
Ja herre jävlar, det är väl dags att bilda ett "klädpolisgarde" - liknande revolutionsgardet i Iran - som går omkring och läxar upp folk som inte klär sig enligt anvisningarna i formulär 1A!! :D:D:D:D:D
/kimmen |
Jag bodde ju senast på ett hotell som krävde långbyxor på män till middagen. Faktiskt väldigt trevligt kan tyckas men jag såg att även 3/4 dels byxor godkändes. MEN vad som inte är snyggt då är alla dessa bara fötter i sandaler till snyggbyxor:DJag anser att "långbyxor" till middag även kräver sin sko :confused: Eller håller ni inte med...? Kan påpeka att det inte bara var svenskar som inte förstod detta...
Malin |
Jobbigt varmt att stoppa in fötterna i ett par loafers när det är 25-30gr kan ju jag tycka. Jag är ju kvinna så det gäller ju endast min man och son,men jag undrar vad grabben 15 år skulle säga:rolleyes:!? Tycker nog att sandaler går alldeles utmärkt.
/Kerstin |
Citat:
Malin |
Citat:
Menar ni på fullaste allvar att det finns folk som tar med sig andra skodon än sandaler på en sommarsemester i Grekland? Jag gör det då INTE. För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras och denna tråd låtas självdö. Och ja... jag vet att det är kontraproduktivt att svara i den då ;). |
Citat:
|
Ok Smaken är som baken! Men jag kräver då inte att män ska behöva stänga in sina fötter även om det bara är för några timmar.
Jag tycker huvudsaken är att man ser allmänt fräsch ut räcker, tittar faktiskt inte så mycket på vad folk har på fötterna. /Kerstin |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51. |