Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Ordet är fritt (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Rätt klädsel på taverna ? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=15745)

laero 2008-09-03 18:16

Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 145467)
Helena S - som försöker vara rolig, men lyckas troligtvis inte

Jodå, du lyckades ganska skapligt. Jag ser nu att jag lade upp till en straffspark där, och kanske borde skrivit fin-skor :)

Vill också passa på att gratulera trådskaparen Hasse till detta 11-sidiga mastodont-dokument kring seder och bruk. Det trodde du inte när du skrev ditt första inlägg ? ;)

Hasse 2008-09-03 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av kimmen (Inlägg 145468)
Äh, jag lägger också ned den här löjliga tråden. Det är som att diskutera med en betongvägg.
/kimmen

Tycker du den var lika löjlig när jag startade den mot hur du tycker nu ?

Hasse :cool:

Hasse 2008-09-03 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av laero (Inlägg 145470)
Vill också passa på att gratulera trådskaparen Hasse till detta 11-sidiga mastodont-dokument kring seder och bruk. Det trodde du inte när du skrev ditt första inlägg ? ;)

Tackar tackar bye_bye

Nej, jag hade en enda tanke och det var att jag tyckte jag ville uppnå lite mer under tavernasittning. Jag hade inbillat mig att det t.ex skulle kunna gå att få mer kontakt med servitörer/personal eftersom jag allvarligt trodde att vi hade varit "slafsigt" klädda under tidigare resor. Åtminstone jag har alltid burit "snygga" shorts men kanske valt enkel vit t-shirt alltför många gånger. Sambon har mestadels valt enkel klänning, inget spektakulärt så nog har vi sett prydliga ut men trott att det skulle kunna gå och höja stilen liiiite.

Nu ska jag inte säga att det fungerade, jag har inga svårigheter att få kontakt med personal. Jag valde chinos VARJE kväll, mycket för att jag tyckte det var bekvämt och kändes som en egen höjning av mitt eget klädval. Inte sjutton förväntade jag mig att någon skulle lägga märke till just mig eller oss, så DET var inte syftet.

Så jag vet inte, hädanefter tror jag inte att jag ska välja antingen eller, shorts eller långt så det får bli spontant. För övrigt har jag inte heller haft ett syfte att debattera utan valt att läsa era inlägg. Tror jag gått in en gång och sagt något, eller var det två ? Utav de dryga 200 inläggen har jag heller inte läst mer än en bråkdel, knasigt va ?

Zappa 2008-09-03 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Hasse (Inlägg 145487)
Utav de dryga 200 inläggen har jag heller inte läst mer än en bråkdel, knasigt va ?

Inte ett dugg knasigt. Ganska sunt faktiskt ;)

:) Sven

Fransisca 2008-10-15 15:37

Hej Hasse!
Jag tror inte att de bryr sig så värst mycket om jag ska vara ärlig. Tänk på att de försörjer sig på oss turister....
Mannen kan klä sig i ett par snyggare shorts och en snygg t-shirt medans kvinnan kan klä sig i en enkel stilig klänning...
MVH Anna

Citat:

Ursprungligen postat av Hasse (Inlägg 139018)
Många gånger har vi haft våra små "rutiner" när vi ska ut och äta middag på taverna ("sitta taverna").

Ibland har vi haft förmånen att beskåda ortens turister samt lokala invånare passera vår balkong när vi idkar vila och söker hunger inför vår egen promenad. Kul att skåda folk rent allmänt från vår "upphöjda position" på balkongen.

Men vi har aldrig gjort oss någon brådska att nå vad vi söker, planerad taverna eller improviserad när vi nått byn (har oftast bott strax utanför byn). Vad vi dock lärt oss, och som är viktigt i sammanhanget - det är att vi aldrig, ALDRIG börjar äta före 21.00 numera.

Men det finns ett "aber".....ibland lär man sig saker och ting och även sedvänjor efter många resor. Vi vet att vi sagt till varandra - "men vad folk är uppklädda, det är ju bara tisdag....typ" - det där med att se dem från balkongen.....

Vi tycker klimatet i Grekland manar till lätt klädsel, inte så lätt som den blekfete mannen som går in i badbyxor i supermarketen och handlar, eller till och med de båda blekfeta, mannen och kvinnan som till och med går och intar sin lunch i badbyxor respektive bikini på tavernan :eek: !!

HUR SER SERVITÖRERNA/KYPARNA EGENTLIGEN på vår klädsel ??

Vi sitter och tycker till om hur förbipasserande människor (både turister och lokal befolkning) är klädda, själva går vi utan en tanke till tavernorna i shorts, enkla tröjor (t-shirts eller blus för damen, andra kväller har hon sommarklänning :)). Om vi istället båda två har långa byxor, byter t-shirts mot skjorta eller pikéskjorta (eller om damen behåller stilen med sommarklänning varje gång) så lyfter vi lite standard från den man går i under dagen. Ibland vet vi att vi har reagerat på att kontakten med servitören/kyparen inte riktigt "har nått ända fram" även om maten har varit superb, stämningen och exteriören på tavernan har varit på topp.

ÄR VI FÖREMÅL FÖR BYTE AV KLÄDSEL - är hela grejen med taverna-sittande något som är viktigare än förut angående den klädsel man väljer ??? Taverna-sittande är ju en totalupplevelse, vi lär oss att sitta längre och längre. Men "ratar" han/hon (servitören/kyparen) oss då vi väljer att inte "klä upp oss" ?

Har jag fel har jag nog lärt mig ett och annat men är det som jag "befarar" så ska jag (och det är mig det är fel på) banne mig ändra mig snabbt i klädval. Det är ju faktum att greker (ofta servitörer/kypare) har ett oerhört bra minne och om jag passerar en taverna iklädd mina shorts och min enkla t-shirt under tidig dagtid och med kamera......så kommer "han" att minnas mig nästa kväll när jag har ungefär samma klädsel (utan kamera)........

Bör jag höja min standard i klädval vid besök för "sitta taverna" ? :p

Hellen 2008-10-25 13:12

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden igen, min fråga riktar sig till de som skrev att de skulle kontrollera på plats, hur såg det ut?
Själv får jag vänta till nästa sommar med kontroll på plats:D
// Helén

Zappa 2008-10-25 13:18

Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen... :D ;)

/S

Hellen 2008-10-25 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Zappa (Inlägg 149845)
Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen... :D ;)

Som tur är är deltagandet frivilligt;):D
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det:eek::D
// Helén

Zappa 2008-10-25 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 149846)
Som tur är är deltagandet frivilligt;):D
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det:eek::D
// Helén

Absolut!
Så jag gör väl ett huvudlöst försök jag med... :o

Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel.
Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast!
De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen.

Sen tycker jag personligen att man inte går i strandkläder på matetablissemang. Men det har inget med Grekland att göra. Det gäller oavsett om det är Grekland, Sverige eller Kirgizistan!

bye_bye Sven

Peter 2008-10-25 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av Zappa (Inlägg 149845)
Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen...

JA, för h.... På dem igen! De rör på sig, alltså lever dom... :D

Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 149844)
...min fråga riktar sig till de som skrev att de skulle kontrollera på plats, hur såg det ut?

Jag var ju en av dem som tänkte göra det. Jag hade tänkt fråga min gamle vän Stelios på Tinos om detta, men när jag kom dit visade det sig att vi hade så mycket andra allvarliga saker att prata om så denna fråga fick stå tillbaka.

På den utmärkta Tavernan/Pizzerian Erato i Katapola på Amorgos så hade Andreas shorts både dag som kväll. Och inte stördes jag av det! Fast jag smålog lite innombords. Inte åt honom utan när jag tänkte på den här tråden. Nu är han ju lite speciell och tämligen "headstrong" men jag tror att han var den ende jag såg i shorts så. Annars var det mörka långbyxor och vit skjorta...

Citat:

Ursprungligen postat av Zappa (Inlägg 149848)
Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel.
Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast!
De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen.

Tack Zven. ;) Det där tycker jag är väldigt bra skrivet. Speciellt det att man kanske bör fundera på hur det är i andra länder och kulturer man besöker. Och att man respekterar seder och bruk...

Charleston 2008-10-27 11:29

Helén, jag känner mej träffad.flabb_flab
Våra två veckors vistelse på Fourni/Ikaria bjöd på lite blandat väder. Första 5 dagarna var vi på Fourni. Då var det väldigt varmt (enligt vår moppeuthyrare varmaste septemberdagarna där på 14 år, men det sanningshalten i det konstaterandet får man kanske ta med en nypa salt, väldigt varrmt var det hursomhelst), så det kändes näst intill orimligt att ha nåt annat än shorts på sej, även på kvällarna. Och eftersom både restaurangpersonalen (åtminstone på de ställen vi besökte) och en överväldigande majoritet av matgästerna också hade detsamma, så kändes det vara väldigt fånigt att börja diskutera vad dom tyckte om att man var klädd som man var.
Till de sista 9 dagarna, på Ikaria, blev det något av ett omslag väderleksmässigt. Rätt svalt på kvällarna (runt 20 grader, ibland under), så det kändes naturligt med långbyxor. I mitt fall jeans. Och även här kände man sej inte direkt speciell med sin enkla men funktionella klädsel. Observera att jag alltså inte ställde några direkta frågor till tavernapersonalen. Det kändes helt enkelt rätt dumt att göra det, när de flesta själva var klädda ungefär som jag. Och inte märkte jag av några konstiga blickar, sämre service, etc, heller. Jag drar slutsatsen att enkla rena shorts och ren t-shirts funkar bra när det är varmt och att enkla rena jeans och t-shirt och jeansskjorta funkar bra när det är lite svalare. Andra drar säkert andra slutsatser...;)
/Thomas

Hellen 2009-06-26 19:42

Det drar sig mot högsäsong i Grekland, bumpar denna lite bara Ang_elx:D

tramp 2009-06-26 19:56

Ja, snart bär det iväg igen till (...från ?) värmen! Ska speciellt notera hur klädseln är på tavernorna!

kimmen 2009-06-26 21:31

Ja herre jävlar, det är väl dags att bilda ett "klädpolisgarde" - liknande revolutionsgardet i Iran - som går omkring och läxar upp folk som inte klär sig enligt anvisningarna i formulär 1A!! :D:D:D:D:D

/kimmen

nilam 2009-06-26 23:41

Jag bodde ju senast på ett hotell som krävde långbyxor på män till middagen. Faktiskt väldigt trevligt kan tyckas men jag såg att även 3/4 dels byxor godkändes. MEN vad som inte är snyggt då är alla dessa bara fötter i sandaler till snyggbyxor:DJag anser att "långbyxor" till middag även kräver sin sko :confused: Eller håller ni inte med...? Kan påpeka att det inte bara var svenskar som inte förstod detta...

Malin

Millie 2009-06-26 23:57

Jobbigt varmt att stoppa in fötterna i ett par loafers när det är 25-30gr kan ju jag tycka. Jag är ju kvinna så det gäller ju endast min man och son,men jag undrar vad grabben 15 år skulle säga:rolleyes:!? Tycker nog att sandaler går alldeles utmärkt.
/Kerstin

nilam 2009-06-27 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av Millie (Inlägg 171967)
Jobbigt varmt att stoppa in fötterna i ett par loafers när det är 25-30gr kan ju jag tycka. Jag är ju kvinna så det gäller ju endast min man och son,men jag undrar vad grabben 15 år skulle säga:rolleyes:!? Tycker nog att sandaler går alldeles utmärkt.
/Kerstin

Nu tycker jag det är lite skillnad på "barn" som är 15...men om man är man och har ett par snyggbyxor på sig så måste man väl kunna ha ett par stängda skor i nån timme:confused: Jag tvingade min man att ha snygga skor varje kväll iaf för ett par spretande tår i sandaler tycker jag inte passar till "finbyxor":eek: Men det är min åsikt...:cool:

Malin

Rojo72 2009-06-27 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av nilam (Inlägg 171970)
Nu tycker jag det är lite skillnad på "barn" som är 15...men om man är man och har ett par snyggbyxor på sig så måste man väl kunna ha ett par stängda skor i nån timme:confused: Jag tvingade min man att ha snygga skor varje kväll iaf för ett par spretande tår i sandaler tycker jag inte passar till "finbyxor":eek: Men det är min åsikt...:cool:

Malin

Herre jösses!

Menar ni på fullaste allvar att det finns folk som tar med sig andra skodon än sandaler på en sommarsemester i Grekland? Jag gör det då INTE.

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras och denna tråd låtas självdö. Och ja... jag vet att det är kontraproduktivt att svara i den då ;).

nilam 2009-06-27 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av Rojo72 (Inlägg 171972)
Herre jösses!

Menar ni på fullaste allvar att det finns folk som tar med sig andra skodon än sandaler på en sommarsemester i Grekland? Jag gör det då INTE.

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras och denna tråd låtas självdö. Och ja... jag vet att det är kontraproduktivt att svara i den då ;).

Herrre jösses själv...det beror väl på vad man är på för semester ...herregud! Alla låker ju inte med ryggsäck och sarong utan man kan faktiskt bo på "flottare" ställe även i Grekland...tro`t om du vill! Om jag är på en "vanlig" taverna så skiter jag fullständigt i vad folk har på fötterna men om det nu krävs att män ska ha långbyxor så borde det väl ändå inkludera snyggare skor:confused: Det kanske bara är jag i hela världen som tycker det är otroooligt fult med karlar i sandaler och snyggbyxor:confused: Fast det tror jag faktiskt inte...

Millie 2009-06-27 00:58

Ok Smaken är som baken! Men jag kräver då inte att män ska behöva stänga in sina fötter även om det bara är för några timmar.
Jag tycker huvudsaken är att man ser allmänt fräsch ut räcker, tittar faktiskt inte så mycket på vad folk har på fötterna.
/Kerstin

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.