Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022 (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43592)

Alala 2022-07-11 06:38

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Så tråkigt Netwolf. :( Hoppas du kryar på dig snart och får tillbaka lukt och smak.

Pandemin är ju långt ifrån över och blir väl värre igen när det lider mot höst.

/ Anne

yannis 2022-07-11 07:28

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Du ska lita på din hustru, Wolfen!
Två alvedon är det som gäller!
Jag har alvedon ordinerat av min läkare på recept p.g.a. min värk i benen. Där står uttryckligen 2 tabletter upp till 4 gånger per dag.

Birgitta

Netwolf 2022-07-11 09:05

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Ja, jag har förstått att man ska ta två tabletter men är det inte lite många väl? ;) För mig som ALDRIG tar värktabletter normalt sett, så känns det så.

Fru & dotter knaprar i sig på ett annat sätt. Jag kan få höra att jag ska köpa Ipren, när jag far å handlar och jag svarar att jag köpte ju häromdan, men då är de tydligen redan slut. :confused::confused::confused:

Sen det här med lukt & smak. Luktsinnet är dåligt sen tidigare och min fru har ju alltid tjatat om jag inte har nån smak, så det är väl ingen större skillnad ;)

/Netwolf

nickelena 2022-07-11 10:20

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Trist Netwolf...
Kan även förvarna om att sen när smak och lukt återkommer, ja då kan de vara förvrängda. Kollegan luktade på liljekonvaljer i våras, de luktade ladugård. Mjuk pepparkaka smakade rökt fisk. Hon var drabbad av Covid efter midsommar ifjol. Hon slutade snusa, bravo! Kaffe och vin är plötsligt jätteäckligt. Men en öl är ok (tackar tackar säger man som ölproducent!).

Krya på dig. Var lite ego och dela inte med t inte familjen;)

En alvedon och en ipren tillsammans är grejen, om magen tål ipren.

/Lenabye_bye

Kalimera 2022-07-11 15:24

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 447688)
Ja, då blev det till slut min tur. Under veckan insjuknade jag i en märklig förkylning och när febern kom (har ALDRIG feber), så togs ett Covid-test, som visade positivt.

Så himla trist att höra Wolfen! Vi har klarat oss än så länge. Smak och lukt vill jag mer än gärna ha kvar. Vet inte hur jag skulle klara mig utan.

Två i vår bekantskapskrets har trillat dig. En blev rejält sjuk medan en andra klarade sig lindrigare. Det börjar bli dags att hålla avstånd igen.

pelagia 2022-07-11 18:07

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
"Det har pratats om att återinföra vissa restriktioner,[/B] som att bära mask på fler platser än idag. Idag ”måste” man ha mask inomhus på färjor, i lokaltrafik (ex buss och tunnelbana) i taxi, på apotek och på sjukhus."


På Karpathos forrige uke: Ingen brukte munnbind i taxi eller på apotek. Kjørte ikke buss, så det vet jeg ikke.

Kajja 2022-07-11 23:32

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Nu vet jag inte om mina funderingar är relevanta o rediga..Men..så här tänker jag..Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tänker inte bara Covid utan alla andra virus, influensor och baciller.
Tänker att de vanliga förkylningarna blir till nåt jättejobbigt och sprids som en löpeld.

Vad vet jag...🤔 Kanske nån här som jobbar inom vården har lite info?
/ Kajja bye_bye

Catlady 2022-07-12 00:27

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Kajja, jobbar inte inom vården men har tänkt samma tanke som du.
Att isolera sig som många nu gjort i drygt två år måste ju göra att immunförsvaret går ner. Det får inte jobba som vanligt med alla baciller och virus omkring oss. Det är ju som med överdriven renlighet hemma, kan enligt forskning skapa grund för olika typer av allergier. Bacillerna och virusen ändras/muterar också hela tiden så immunförsvaret måste lära sig att känna igen dem. När vi stöter på en ny form av gammalt virus blir vi lite sjuka men inte alls så som vi skulle bli av ett helt nytt.
Catlady, som haft en ovanligt förkylningsdrabbad vinter/vår.....

Faestis 2022-07-12 21:48

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 447720)
Nu vet jag inte om mina funderingar är relevanta o rediga..Men..så här tänker jag..Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tänker inte bara Covid utan alla andra virus, influensor och baciller.
Tänker att de vanliga förkylningarna blir till nåt jättejobbigt och sprids som en löpeld.

Vad vet jag...🤔 Kanske nån här som jobbar inom vården har lite info?
/ Kajja bye_bye

Jag tror som Du Kajja. En läkare på Akademiska barnsjukhuset här i Uppsala sa i radion här om dagen att barn som fötts precis före eller under pandemin har "otränat" immunförsvar och blir därför allvarligt sjuka i en vanlig förkylning. Detta sa han därför att barnsjukhuset här är tydligen överfullt med sjuka barn med infektioner som de antagligen skulle ha klarat av ganska lätt om de fått utsättas för lite baciller pö om pö......
Tänk så mycket en pandemi påverkar!!

//Faestis

Netwolf 2022-07-13 08:27

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kajja (Inlägg 447720)
Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!

Tanken är inte orelevant. Det hävdas ju att barn som växer upp på bondgård löper mindre risk för att få allergier & astma. Vet inte om det finns någon 100 % forskningsraport på att så är fallet, men jag vill gärna tro att det är så.

Sen kan jag citera Agnes Wold " Att städa för att få bort antibiotikaresistenta bakterier är mot bättre vetande. Efter 150 år av mikrobiologi vet vi numera i detalj hur bakterier och virus överförs, nämligen från människa till människa och från djur till människa. Eller via infekterad mat och vatten. Inte via dammtussar!"

Så visst smittar kramar (ibland positivt med :)), men det spelar ingen roll om du dammsugit eller inte :)

/Netwolf

Kalimera 2022-07-13 17:58

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Camilla har varit förkyld i mer än en vecka, men covidtestet var negativt.

Själv har jag ramlat och slagit mig både blå och gul. Höger hand är ur funktion, men inget brutet. Dock kommer jag vara mindre aktiv här ett tag framöver.

Kajja 2022-07-13 20:00

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 447760)
Camilla har varit förkyld i mer än en vecka, men covidtestet var negativt.

Själv har jag ramlat och slagit mig både blå och gul. Höger hand är ur funktion, men inget brutet. Dock kommer jag vara mindre aktiv här ett tag framöver.

Men så tråkigt!! Krya båda två. Vi andra här får hålla forumet igång. Det är ju vår uppgift:)
/ Kajja bye_bye

Masse 2022-07-13 22:23

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 447760)
Camilla har varit förkyld i mer än en vecka, men covidtestet var negativt.

Själv har jag ramlat och slagit mig både blå och gul. Höger hand är ur funktion, men inget brutet. Dock kommer jag vara mindre aktiv här ett tag framöver.

Tråkigt Janne! Men ..... man kan se allt på olika sätt. Jag väljer det positiva sättet .......

....... Så bra att Camillas obehag inte är covid utan förhoppningsvis "bara" en vanlig förkylning! fb_gilla

....... Så bra att du inte har brutit något utan "bara" är blå och gul och förmodligen har rackarns ont. Men att funktionen förhoppningsvis snart återkommer i handen. fb_gilla

Så egentligen ........ Vilkens rackarns tur ni har haft!!! fb_gilla

Hoppas att ni snart båda är krya och raska igen!!!!

Masse

Catlady 2022-07-14 01:11

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Krya på er, Janne och Camilla!
Gillar Masses vinkel på "eländet" :) ibland får man se till det som är LITE positivt i situationen och tacka högre makter för att det inte blev värre!
Hoppas ni båda snart är "fit for fight" igen!
Catlady, som slet av en sena i ringfingret idag (nå, kunde varit tummen som vore värre)......

Alala 2022-07-14 06:42

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 447764)
Tråkigt Janne! Men ..... man kan se allt på olika sätt. Jag väljer det positiva sättet .......

....... Så bra att Camillas obehag inte är covid utan förhoppningsvis "bara" en vanlig förkylning! fb_gilla

....... Så bra att du inte har brutit något utan "bara" är blå och gul och förmodligen har rackarns ont. Men att funktionen förhoppningsvis snart återkommer i handen. fb_gilla

Masse

Hoppas ni kan ta det som Masse här föreslår. Krya på er båda två!

/ Anne :)

Netwolf 2022-07-14 08:36

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Nämen, sån otur Janne. Det är bara hoppas på snar bättring. Var det Bohusläns glatta klippor, månne? ;)

I övrigt kan jag bara instämma i kloke Masses ord. Allt kan vändas till ngt positivt och göra situationen mer uthärdlig. :)

Och Masse. OM du hade förekommit i Röde Orm, så hade din rollfigur hetat just Kloke. :D

/Netwolf

Kalimera 2022-07-14 10:03

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Tack alla! Det kunde gått mycket illa. Det var inte i Bohuslän, det var hemma på vår lilla ö, om det kan jag berätta när jag mår bättre.

Kalimera 2022-07-19 14:24

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Är på bättringsvägen och intet nytt om covid.

Alala 2022-07-20 07:02

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Fint Janne! Snart är du fit for fight igen. :)

/ Anne bye_bye

Kalimera 2022-07-21 15:25

Sv: Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
 
Citat:

Ursprungligen postat av Alala (Inlägg 447866)
Fint Janne! Snart är du fit for fight igen. :)

Snart, men inte riktigt där ännu.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT