Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Vad känner ni andra Greklandstokiga? :) (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27579)

kimmen 2011-07-04 17:36

Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Jag vidhåller min åsikt, och den är att i en representativ demokrati har man som väljare ett ansvar för vem man röstar på. Röstar man på personer man inte ens själv tycker är kompetenta, så kan man sedan inte svära sig helt fri från ansvar. Räddningsplankan är att man fyra år senare kan straffa inkompetenta politiker genom att inte rösta på dem...:)

Tycker man att man själv är klokare än nuvarande politiker är det ju bara att hoppa in i hetluften själv...:D:eek:

l
l
l
l

Edit:
MEN... för att återgå till trådskaparens fråga;
Citat:

Ursprungligen postat av Hellen (Inlägg 244682)
Sitter nu och letar efter en resa i två veckor, blir det en resa så blir det blir till Grekland, det är ändå det landet som drar, lite konstigt känns det ändå

Hur känner ni andra?

... så bestämde vi oss för några år sedan, långt innan denna senaste djupa kris, att det finns så många andra platser vi vill se så vi åker till Grekland endast vartannat år numera. Man kan ju faktiskt älska mer än ETT land...:)

/kimmen

kimmen 2011-07-04 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av bopia (Inlägg 245107)
Dax att börja skriva om något possitivt istället...

Det görs det ju i massor av andra trådar... :)

Citat:

Ursprungligen postat av bopia (Inlägg 245124)
Låt oss enas om att vi alla här på forumet är medlemmar för att vi ÄLSKAR GREKLAND....eller ???

Och då får man inte kritisera... eller???:confused::eek:

/kimmen

Kritsabo 2011-07-04 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av Agda (Inlägg 245130)
Man älskar väl inte någon mindre för att man säger till när de gjort/gör fel......inte älskar jag mina barn mindre för att jag sagt ifrån när de gjort något galet...det gäller även Grekland och greker inte älskar jag det/dem mindre för att de ställt till en megakris :).

klapp_klap
_B-anana

annron 2011-07-05 09:46

Bopia. Du får ursäkta, men du har ju också en åsikt och vill att alla nu ska sluta diskutera, för vi tycker inte som du?

Vad exakt är det som är så kränkande?

LaRose 2011-07-05 22:39

Härligt, Agda! Så talar någon som har sett lite mer än stränder och tavernor och som bryr sig på riktigt, när nya sidor av verkligheten dyker upp. Tack!

LaRose 2011-07-05 22:59

"Vad exakt är det som är så kränkande?" Att bli störd i sitt rosa skimmer. Att bli påmind om att man bara är ytligt engagerad och bara så länge det är trevligt på ytan.
Frågan är inte ställd till mig, jag vet.
Possssssitivitetsgisslet används även här alltså, i en såpass allvarlig situation... Skrämmande! Vad är DET för "kärlek", att förneka realiteterna för att de är obekväma?? När den man älskar blöder, vända ryggen till och vara "positiv"?? När ska vi få slippa höra denna förenklande dumfloskel i - tydligen - alla sammanhang?

HenricG 2011-07-06 07:34

Tack.

Eva L 2011-07-06 07:56

Citat:

Ursprungligen postat av LaRose (Inlägg 245249)
Possssssitivitetsgisslet används även här alltså, i en såpass allvarlig situation... Skrämmande! Vad är DET för "kärlek", att förneka realiteterna för att de är obekväma?? När den man älskar blöder, vända ryggen till och vara "positiv"?? När ska vi få slippa höra denna förenklande dumfloskel i - tydligen - alla sammanhang?

Kloka ord vågade inte säga det själv. bye_bye

Positivitetstänkandet är naturligtvis bra ibland men kan också vara en riktigt dålig lägga locket på mentalitet som inte är bra för någon utom möjligen för den som kom med det.

Eva

Malina 2011-07-06 08:15

Voila!!

Hans995 2011-07-06 13:24

Jag kan inte annat än att hålla med, blå dunster och "fred på jorden" tar inte bort någon skuld. Har man "roffat" åt sig under många år av andras pengar så ska man inte lipa när det är payback time. Jag förstår att det är olika mängd grekerna har tagit del av beroende på kategori av människor. Men de som säger att privatanställda inte har fått del av detta borde tänka efter lite till: Vilka pengar betalade den statligt anställda eller politikern sitt husbygge, handlade i affären, i butiken mm, mm som kom den privatanställda indirekt tillgodo?

malou 2011-07-06 14:04

(må man kappe hodet av hverandre om man har ulikt syn? :confused: Enten man har de rosa brillene på eller ser på Hellas med et skråblikk. Det blir fort en sånn 'enten elsker du meg eller så hater du meg'-stemning.:D)

Nei, kjenner meg slett ikke ikke sveket/sviktet av det greske folket, det ville være absurd.

Hans995 2011-07-06 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Hans995 (Inlägg 245281)
Jag kan inte annat än att hålla med, blå dunster och "fred på jorden" tar inte bort någon skuld. Har man "roffat" åt sig under många år av andras pengar så ska man inte lipa när det är payback time. Jag förstår att det är olika mängd grekerna har tagit del av beroende på kategori av människor. Men de som säger att privatanställda inte har fått del av detta borde tänka efter lite till: Vilka pengar betalade den statligt anställda eller politikern sitt husbygge, handlade i affären, i butiken mm, mm som kom den privatanställda indirekt tillgodo?

Glömde skriva att jag naturligtvis älskar Grekland och dess invånare ändå.
Ska ju själv dit i sommar.

Lissi 2011-07-06 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Hans995 (Inlägg 245290)
Glömde skriva att jag naturligtvis älskar Grekland och dess invånare ändå.
Ska ju själv dit i sommar.

Jo men det gör vi väl alla!
Det är väl som man säger till barnen på jobbet och som man sa till sina egna barn: "Jag tycker väldigt mycket om Dig, men jag älskar för den skull inte allt Du GÖR"

Lissi - som åker 3 ggr i år.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.