Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Resa till Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Ö-förslag vecka 9 (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=39151)

Lissi 2015-09-22 16:42

Sv: Ö-förslag vecka 9

Jag tror att Syros är helt underbart v 8 precis som Nafplio. Städerna är väldigt lika varandra på många sätt, men Ermopouli är större. Jag gillar båda mycket! Det är nog mer " liv" i Ermopouli den tiden än i Nafplion.

Lissi

Pyttan 2015-09-23 18:00

Tack för svar Janne och Lissi! 😊
Får se vad det blir!
Vet inte riktigt vad jag vill egentligen...

Pyttan

Pyttan 2016-02-16 14:53

Ojojoj om drygt en vecka landar vi i Aten och jag har ännu inte bokat något hotell...😳😱🙃
Veckan krympte till 5 nätter och nu sist till 4 nätter.

Inväntar väderleksrapporter. Vill helst både se havet och Aten.
Soligt väder= 2 nätter på Egina eller Atens riviera(vougliano) + 2 nätter i Atens city.

Dåligt väder= 4 nätter i Aten

Hursomhelst blir det bra att rymma från födelsedan och njuta av den grekiska våren.
😃

Spizeman 2016-02-16 15:47

Instämmer med andra i gruppen, flyg till Aten o fortsätt till Nafplion. Vi var där och firade julen. Mycket rörelse i staden o trevligt att sitta på torget o läsa en bok o fika. Vi har alltid bil, hyrde senast en helt ny liten bil för 12€ per dag

Kalimera 2016-02-17 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Pyttan (Inlägg 382055)
Soligt väder= 2 nätter på Egina eller Atens riviera(vougliano) + 2 nätter i Atens city.

Eller kanske byta Egina mot två nätter på underbara Hydra.

Pyttan 2016-02-20 08:23

Ja Janne, bra idé, Hydra vore roligt att se, har aldrig varit på någon av öarna nära Aten.
Nu visar väderleksrapporten att det ska bli sol☀️😃
Båtarna går inte så ofta till Hydra, men om jag tar tre nätter där och morgonbåt till Aten. Då kan jag få två dagar men en natt i Aten. Inte dumt alls.
Men jag väntar till att boka in i det sista 😃 Var ifrån i Pireus går båtarna till Hydra och Egina? Någon som vet?

5 dagar kvar 😃😃😃

Kalimera 2016-02-20 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Pyttan (Inlägg 382218)
Båtarna går inte så ofta till Hydra, men om jag tar tre nätter där och morgonbåt till Aten. Då kan jag få två dagar men en natt i Aten. Inte dumt alls.

Välj Hydra, för det är en unik ö, som jag tror passar dig väldigt bra. ;)

Båtarna går från gate E 8. Du kan se var den ligger här.

Pyttan 2016-02-20 20:10

Tack Janne för info om båtarna! 😃

Tror också att jag kommer att gilla Hydra.
Har fått för mig att den är lite lik Amorgos och Folegandros 😃
Ska bli spännande med en ny ö igen.

😃

Helena S 2016-02-21 12:49

Vill önska dig en trevlig resa Pyttan! bye_bye

Jag blev nyfiken på Hydra flabb_flab Hur är det där i mitten av juli? Hur länge "räcker" det att vara där? Jag vet att det är svårt att svara på eftersom det är så individuellt, men tänker om det räcker med ett par dagar innan man (jag) får lappsjuka, vilket jag inte får speciellt lätt.

Helena S :)

Pyttan 2016-02-22 07:46

Hej Helena S!
Jag har ju aldrig varit på Hydra, så jag kan tyvärr inte svara på min fråga.
Hoppas att någon annan på forumet svarar på din fråga! 😃

Kalimera 2016-02-22 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av Pyttan (Inlägg 382276)
Har fått för mig att den är lite lik Amorgos och Folegandros

Vi vandrade inte så mycket så vi såg bara delar av ön, men det vi såg gillade vi väldigt mycket. Det bästa med Hydra är tystnaden, och den grymt vackra staden. klapp_klap

Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 382312)
men tänker om det räcker med ett par dagar innan man (jag) får lappsjuka, vilket jag inte får speciellt lätt.

Gillar du att läsa böcker i total tystnad och att bada i underbart vatten kan du stanna länge. :)

Helena S 2016-02-23 15:38

Tack för era svar! :)

Visst gillar jag att läsa böcker i total tystnad (bortsett från hav, ljumma vindar och naturliga ljud :rolleyes: ) och att bada i underbart vatten flabb_flab

Är det lika lugnt där i mitten av juli tro? :o

Helena S - som ska läsa på lite mer om ön... flabb_flab

Kalimera 2016-02-23 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 382415)
Är det lika lugnt där i mitten av juli tro? Helena S - som ska läsa på lite mer om ön...

Vi var där första veckan i juli, och då var det ganska lugnt. Vi bloggade från den resan, och där kan du läsa om våra känslor för ön, känslor som var starka. Hydra hör till våra absoluta favoritöar. klapp_klap

Du kan läsa vad vi skrev då, med början på denna sida, och fyra sidor framåt.

Helena S 2016-02-24 20:24

Förlåt Pyttan för att jag kapade din tråd! :o Jag vill mer än gärna höra hur du hade det där nu vecka 9 :)

Tack Janne, jag läste och jag blev inte mindre intresserad klapp_klap :rolleyes: Ser även att Hydra har ett eget forum här på Kalimera, så jag får väl fortsätta ställa frågor där.. Å jag som varit inställd på att åka till Serifos :) Vi får väl se var det slutar ;) Skulle vilja kombinera Hydra (om det nu blir så) med en annan ö.

Helena S - som gillar att drömma sig bort och planera resor bye_bye

Pyttan 2016-02-24 20:33

Helt ok för mig Helena! :)

Jag har precis bokat två nätter på Phaedra hotel på Hydra till att börja med. Sedan får vi se om vi blir kvar eller tar två nätter i Aten.
Det är ju bara en långweekend :)
Vi flyger iväg tidigt imorgon bitti :)

Det verkar som det blir en del sol bye_bye

Helena S 2016-02-24 21:41

Ok, vad bra :o

Ha nu en riktigt härlig långweekend! bye_bye

Helena S

å så berättar du hur det var när du är tillbaka :rolleyes:

Kalimera 2016-02-25 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av Helena S (Inlägg 382491)
Skulle vilja kombinera Hydra (om det nu blir så) med en annan ö.

Ta Poros då, det är en bra kombo med Hydra. :)

Carina 2016-02-25 20:29

Eller kanske Spetses.

Carina

Helena S 2016-02-25 20:55

Tack för förslag Carina. Har kollat på Spetses tidigare och det lockar tyvärr inte alls. Kanske kan du övertyga mig? :)

Som det ser ut nu i planeringen är det Hydra, Poros, Agistri eller omvänt. Skulle gärna vilja avsluta med ön som jag tror kommer att göra starkast intryck på mig, Hydra. Då går jag emot principen att börja rutten längst bort och avsluta närmast flyget... Hm..

Kollar färjetider och boenden. Har fått kontakt med Pension Efie på Hydra, som jag tycker verkar vara mysigt. Är det någon kalimerian som har bott där?

Helena S

Carina 2016-02-26 13:49

Det var många år sedan vi var dit, men staden var mysig. Mestadels grekiska turister främst från Aten. Stränderna bestod av klappersten. Vi hade varit på Egina före och tyckte bättre om Spetses stad. Jag vet inte hur det är på Spetses nu förståss.

Carina

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.